Annons

Videograf och andra nya ord

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Behöver vi egentligen ordet videograf för att särskilja våra olika förmågor att fotografera stilla respektive rörliga bilder?

Videograf, ja kanske. Fast det finns ju ett ord redan: filmare.

Bland fotografer försöker några särskilja sig, och de ger sig själva nya beteckningar istället. Där handlar det ju om marknadsföring av sig själv, den ena kallar sig xxx, den andra yyy.
Några har till och med försäkrat sig om ensamrätten till benämningarna hos PRV. Jag uppfattar det som att det är svårt att försörja sig som fotograf i dag, och då blir det en del i marknadsföringen av sig själv.


Själv tycker jag att fotograf och filmare duger bra.

Fötterna på jorden.
Kanske vi stillbildsfotografer skulle kalla oss stillare när filmfotografer kallar sig filmare??
 

Falumas

Aktiv medlem
Kanske vi stillbildsfotografer skulle kalla oss stillare när filmfotografer kallar sig filmare??
Nu killgissar jag lite, men jag antar att dom flesta går mer och mer åt att både filma och fotografera. Så det är väl dom som prompt vill säga att dom banne mig inte håller på med bägge som behöver något nytt ord. Helst sökes nog ett ord som är nedvärderande för det dom inte håller på med. Mittresultatrörfanintepåsig eller Mittresultatärbannemigintebaraettjäklaögonblick.
 

acke

Avslutat medlemskap
Sedan har vi det fina gamla ordet kinematografi. Smaka på det ordet!

En kinematograf är en gammal filmprojektor, men ordet skulle lika gärna kunna användas för en person som filmar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan vi inte göra som när man gjorde det nya könsneutrala ordet och tog ett verktyg.

Hovtång för någon som filmar.
Syl för någon som tar stillbilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver vi egentligen ordet videograf för att särskilja våra olika förmågor att fotografera stilla respektive rörliga bilder?
Ja, för ordet filmfotograf är numera tvetydigt, eller kanske t.o.m. har ändrat betydelse sen det avsåg den som sköter kameran som spelar in rörliga bilder vid en filminspelning.

Ordet "film" (och avledningar) är kanske inte alltid så entydigt numera.

Vad är jag när jag tar fram min filmkamera (t.ex. en Pentax Spotmatic) och fotograferar stillbilder med den. En filmfotograf?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, för ordet filmfotograf är numera tvetydigt, eller kanske t.o.m. har ändrat betydelse sen det avsåg den som sköter kameran som spelar in rörliga bilder vid en filminspelning.

Ordet "film" (och avledningar) är kanske inte alltid så entydigt numera.

Vad är jag när jag tar fram min filmkamera (t.ex. en Pentax Spotmatic) och fotograferar stillbilder med den. En filmfotograf?
En stillbildsfotograf med stil
 
ANNONS