Annons

Videokamera inspelning av äldre skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

På mitt arbete (jobbar i handelsflottan) har vi en gammal radarskärm (en bildrörsskärm) som presenterar en svepande, mycket lätt "glödande", radarbild. Denna befinner sig i ett nedsläckt rum.

För dokumentation behöver jag spela in denna bild. Idag har jag en gammal videokamera som fungerar, men det går inte att ställa in fokusen så bilden blir suddig.

Vad rekommenderar ni för kamera till detta? Pris max 10 000:-

Krav:
* Minst 20 GB digital lagring, antingen intern flash hdd eller minneskort
* USB anslutning
* Autofokusering samt möjlighet till att ställa in autofokus manuellt.
* Ett fäste av något slag.

(Fråga 2. Finns det något bra bildredigeringsprogram som kan göra bilden mindre suddig om jag inte lyckas ställa in autofokuseringen, eller är det omöjligt?)

Billigt

Det går nog bra med det mesta du kan köpa idag om du bara ska filma skärmen och få den så skarp som möjligt. Vet inte hur bra videokameror är på manuell fokus?! En sytemkamera man sätter på stativ och ställer in med live-view (displayen)) bör ge bra resultat. Du kan få stativ + kamera + objektiv för runt 5 lax och uppåt. För dina ändamål blir resultatet detsamma om du lägger 5 lax eller 100 lax.

exempel:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12512132/canon-eos-1100d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-ii
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12595076/benro-stativkit-a650fhd3-aluminium

Under 5 lax och kommer garanterat uppfylla dina krav. Köp till minneskort 16 eller 32 GB.

Vilken billig videokamera som helst borde fungera. Alla moderna videokameror har adekvat autofokus, och dessutom så stort skärpedjup att bilden inte blir särskilt suddig, även om den kommer ur fokus. Action-kameror är särskilt små och har därför extra stort skärpedjup. Räkna med ca 1 500 kr för själva kameran, plus ytterligare 200 kr för ett 32 gigabyte minneskort, och 200 kr för ett fäste. (Sök efter fästen för övervakningskameror på ebay.)

Om kameran ska gå länge kan det vara värt att kolla upp om den har möjlighet att koppla in extern strömförsörjning. Inte alla kameror har den möjligheten.

Att använda en digital systemkamera rekommenderas dock inte. De brukar vara programmerade att avbryta filminspelning efter 20 minuter (för att undvika tullavgifter). De ger dessutom mycket kortare skärpedjup, och då de väger mer ställer de också betydligt högre krav på fästet.

Välkommen till forumet!

Hur länge behöver du arkivera inspelat material? Senaste dygnet, veckan, månaden?

Alt 1: Webcam + en dator?
Kan spela in till hårddisk = mycket lagringsplats. Enkelt att automatisera backup av inspelat material.
-Arbetsinsats när systemet är igång med rätt mjukvara (tänk övervaknings/inspelnings -program) nära noll.

Alt. 2a:
Billig videokamera (Samsung HMX-F90 <2000kr {instruktionsbok}) har bla inspelningsstorlekarna 720X480/60p (4:3) samt 1280X720/30p 16:9, vilket ger 440min på ett 32GB SD-kort. Är det mycket 'svart' på bilden, dvs delar i bilden som inte ändras från bild till bild kan kameran få plats med mer än 440min. (VBR). 64GB ger 890min.
Kameran sparar 20min långa klipp (så att du slipper få ett 7/14h långt).

Kameran är en enkel och billig historia (enkel att montera, kräver inte så kraftiga grejer för montering.
Har auto/manuell fokus. Går att köra på nätström (via USB sladd), batteriet borde fungera som backup i en timme eller så om strömmen går. Att kameran inte har FullHD 1080 tycker jag inte är något att hänga upp sig på - övervakningskameror brukar väl köra lägre än så?

-Arbetsinsats: radering och igångsättning ungefär 2-4ggr per dygn. Kanske passar med vaktgången?

Alt. 2b. Liknande 2a men med en kamera som stödjer 128GB - halvera arbetet med att radera inspelat och starta inspelningen igen.

Hej!

Tack för alla intressanta svar. Det lutar just nu mest åt en Samsung HMX-F90. Den verkar uppfylla mina krav.

Däremot funderade jag lite på det här med skärpedjupet och actionkameror.
Skulle tex en GoPro Hero 3 Black Edition ge bättre bild
vid inspelning av en skärm än Samsung kameran?

Uppdatering

Jag har nu köpt en Samsung HMX-F90. Denna passar perfekt på 1/5 av skärmen. På resten av skärmen är texten mörkare och det är inte lika lätt att få fokus. Den manuella fokusen går inte att ställa in med ett värde utan måste ställas in till en bra bild varje gång.

Jag vill nu titta på en ny modell som har följande:

* Mycket bättre fokus (både auto och manuell, gärna ställa in manuellt värde)
* Mycket bättre ljusinsläpp.
* Gärna väldigt bra anti handshake funktion.

MVH Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto