Annons

Videoprojektor till fotoklubb

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristoffer

Aktiv medlem
Varje månad har vi i vår fotoklubb tävling med projicerade diabilder men eftersom vi blir fler och fler digitalfotografer börjar behovet komma att visa digitalbilder på duk.
Det finns en djungel av projektorer. Kan man få en som visar stillbilder hyggligt för 10-15 tusen?
Vad ska man ha för krav på projektorn och vad ställs för krav på kameran?

Jag har själv aldrig sett en digital bildvisning och det viktigaste är ju att kvaliteten är bra. Kommer man att bli besviken när man jämför med en diavisning?

Kristoffer

Hej är själv med i en klubb som just skaffat en digitalprojektor. Den modell som används är den som heter Canon SX50 i Sverige. Den har SXGA upplösning vilket är 1400x1050. Uppmaning till medlemmarna är att ha 1024 pixels på största ledden.

Det finns säkert andra bra projektorer och denna är ju också en hel del dyrare än du tänkt. (nästan 30 tusen på Dustin).

Det viktigaste är att ha en modell som med bra ljusstyrka och som är slitstark - antar att den ska hanteras av en massa olika personer. Sen måste man nog se och prova i praktiken. Tex för att se om man klarar sig med XGA upplösning eller inte. (Nog end chansen om man skall klara sig inom "budgeten"...)

Jag var själv väldigt positivt överaskad över att kvalitén på de digitala visningarna är så pass bra. I "vårt" fall i princip lika bra som dia.

En bra sak är också om projektorn har "Keystone justering" dvs man kan få perfekt raka hörn på den projicerade bilden även om projektorn lutar uppåt. Den finessen finns även i billigare apparater.

Tackar för tipsen! Det verkar onekligen intressant och om bildkvaliteten räcker kanske man kan övertyga diaentusiaster att vi behöver en projektor också.

Jag kan rekommendera Acer PD523. Det är en DLP-projektor med bra färger och kontrast. Ca 12500 kr.

Den har XGA = 1024x768. Man bör alltid ha exakt rätt upplösning på bilderna när de visas i projektor eller på LCD-bildskärm.

Senast ändrad:
Vi köpte just en Acer PD523 till jobbet, och jag tror det är svårt att hitta en bättre projektor till det priset.

Nu har jag inte testat att visa bilder på den (men jag ska testa), men t.ex. att se på film fungerar utmärkt.

Vi har möte på klubben i kväll så jag ska framföra tipsen så hoppas jag att det blir en projektor snart.

Vill bara rapportera att efter några om och men blev det en ASK C160 och vi är mycket nöjda med resultatet.
Med en välredigerad bild blir kvaliteten i klass med diavisning. Kan bara rekommendera att andra klubbar testar att projicera bilder digitalt.

Jag ska visa lite bilder på naturklubbens årsmöte och har en fråga varför bör man alltid ha exakt rätt upplösning på bilderna, blir dom sämre om man har dom i original upplösning jag har en EOS 350 D
/Leo

När bilder skall visas på en digital skärm, må vara LCD, plasma eller DLP, blir det utan tvekan bäst om upplösningen på bilden är samma eller en multipel av bildformatet.
Alla har sett LEGO. Ingen skulle försöka montera en legoklots som inte har samma avstånd mellen prickarna som resten.
Bild och skärm ger samma symptom. Har du en annan upplösning är skärmen kommer en del av bildens pixlar att hamna mellan skärmens pixlar. Då finns bara två möjligheter
1. Skärmen visar den inte.
2. Skärmen visar den på närmast pixel.
Detta kan du inte påverka.

Ser du till att bilden passar skärm eller projektor har du själv verktyget i din hand för att finslipa bilden. När du sedan visar den kommer dem att se ut som på skärmen du arbetade med den.

Hoppas det gick att förstå mitt svammel.

/AnWi

Senast ändrad:
Om projektorn eller skärmen har upplösningen 1024x768 så ska jag anpassa bilderna till det formatet ? ett ex min bild har upplösningen 3456x2304 6,67 MB hur gör du för att anpassa bilden till projektorn behövs omskärpning eller

/Leo

I de flesta fall lägger man på USM allra sist så svaret är nog ja på din fråga.
Det viktiga är att du ser bilden i samma upplösning som den kommer att visas. Dessutom tar ju bilderna kortare tid att ladda då de är mindre och inte behöver räknas om.

/AnWi

Jag förutsätter att du vet hur man ändrar storlek på bilden. Nästan alla program klarar det. Se bara till att inte förstöra originalet.

/AnWi

Jag använder Elements 5 så jag kan ändra storleken automatiskt på alla bilder sen visar det sig om jag behöver ändra skärpan det finns en automatik för det med.

Anders tack för tippsen

/Leo

ANNONS
Götaplatsens Foto