Annons

Vidvinkel lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Så nu springer jag och kollar på en vidvinkel lins som jag mest ska använda till "party" och "street" fotografering.

Nu e ju frågan vilket man ska köpa???

Nikkor AF 18-35/3.5-4.5D ED ??
Fått ett ganska bra pris på ett beggat men det saknar AF-S.

Tamron AF SP 17-35/2.8-4.0??
Ljustarkt och till kanonpris just nu.
Nytt och billigare än det beggade Nikkor objektivet.

Cosina AF 19-35/3,5-4,5??
Ljussvagare och billigare än det beggade Nikkor.
Samma prisklass som Tamron objektivet.
Även detta nytt.

Läser man recensionerna här så är de ganska lika
över de alla objektiven.
Nikon är alltid Nikon men den fick dock inte de bästa betygen på photozones test.

Nån som har nå kommentarer och tankar om dessa objektiv?

Ingen av dom där gluggarna är ju vidvinkel zoomar, snarare normalzoomar....

Annars så har Nikon gluggen fått bra resentioner, själv har jag ägt orginalet som Cosinan är baserad på, Tokina 19-35/3,5-4,5, och enligt mig är det världens mest prisvärda objektiv, välbyggt i metall, och mitt exemplar var inte synligt sämre på utskrift än Canons 17-40/f4 L när jag testade dom mot varandra, så satsa på orginal Tokinan istället för Cosinas variant om du väljer den, jag köpte min begagnad i nyskick för 800 spänn, rena rånet :)

Som vidvinkel zoom rekomenderar jag dig titta närmare på Tokina AT-X 12-24/4.

/kent

Senast ändrad:
Bokeh skrev:
...Tokina 19-35/3,5-4,5, och enligt mig är det världens mest prisvärda objektiv...
Det brukade jag också hålla med om, tills jag i somras köpte ett andra exemplar. Maken till usla motljusegenskaper har jag inte träffat på hos något annat objektiv. Det var i princip omöjligt att fota i annat än mulet väder eller direkt medljus, och då är jag inte direkt kräsen när det gäller bildkvalitet. Kanske att sensorn i D200 är värre när det gäller reflexer mot bakre linsen än D50 som jag använde "förra gången".
Skärpemässigt är det däremot hur bra som helst för pengarna.

Nikon 17-55/2,8 DX!
Du kommer inte att ångra dig!
Om du inte siktar på FullFormat inom kort. för då är det dumt!

Har trådskaparen förstått att 18 mm ger exakt samma bildvinkel som hans befintliga 18-200, eller är det den vanliga cropfaktor-förvirringen? Om du vill ha ett vidvinkelobjektiv så är det kortare än så du söker, antagligen. Kika på dessa:

Nikkor 12-24/4 (dyr)
Nikkor 14-14/2,8 (tokdyr)
Tokina 12-24/4
Tokina 11-16/2,8 (ej släppt ännu)
Tamron 11-18/4,5-5,6
Sigma 10-20/4-5,6

Trådskaparaen fattar att 18 e lika mycket på båda..
Trådskaparen vill dock ha ett objektiv med lite kortare omfång att arbeta med då 18-200 tenderar att kunna bli lite tung pga sin längd.
Lättare att stabilisera en lite kortare lins, och framför allt att bära med sig..

Fått tipset att glo lite mer på Tamrons 17-50/2.8 som man tydligen kan få för ganska vettiga pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto