Annons

Tamron SP DI VC 70-300/4-5,6 Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy96

Aktiv medlem
Hej
Behöver lite tips på vilket 70-300 objektiv jag ska välja. Fotar med en Nikon d7100. Har googlat en del på Tamron SP DI VC 70-300/4-5,6 och det verkar fått riktigt bra betyg med tanke på priset, ligger på ca 3000 nytt. Såg sen att Nikon har sitt AF-S DX Nikkor 70-300 mm f/4.5-6.3 och ligger på ca 3200 nytt. Vad bör jag välja? Har hört att Tamron har fått mycket bra respons på sin VC och att det ska vara sjukt bra för pengarna. Är det kompatibelt med min d7100 eller ska jag välja Nikkor 70-300 då den är DX men något högre bländare.

Motivera gärna vilken ni tycker jag bör välja.

Mvh
Jimmy

Har inte haft någon av dessa, men har haft Nikons 70-300VR, den äldre som fungerar till fullformat, den tycker jag är ett fullgottt alternativ att ta med och det finns många begagnade.

Av de du listat så hade jag valt Tamron, mest för att den fått bra betyg från användare, den Nikon du hänvisar till är ett AF-P objektiv och tex så kan man tex inte slå av VR med din kamera, så lite tveksam till kompabilteteten, se det jag kopierade från Cyberphoto

Kompatibilitet
Endast nyare Nikon DSLR från ca 2015 och framåt har stöd för AF-P-objektiv. Ett antal lite äldre kamerahus kan användas med dessa objektiv men har begränsad funktionalitet. Senaste firmware krävs.

Fullt stöd: D3400, D5500, D5600, D7500, D500 (och senare modeller)
Begränsat stöd: D3300, D5300, D5200, D7100, D7200, D750, D810, Df, D5

(Begränsat stöd innebär framförallt att man inte kan styra alla funktioner från kamerahuset. Detta innebär bland annat att VR alltid kommer vara aktiv och att möjligheten till manuell fokus alltid kommer vara aktiv. Undantagen D3300 och D5300 där den enda begräsningen är att man inte kan styra om manuell fokus ska vara möjlig eller ej, utan det kommer alltid vara möjligt.)

Har inte haft någon av dessa, men har haft Nikons 70-300VR, den äldre som fungerar till fullformat, den tycker jag är ett fullgottt alternativ att ta med och det finns många begagnade.

Av de du listat så hade jag valt Tamron, mest för att den fått bra betyg från användare, den Nikon du hänvisar till är ett AF-P objektiv och tex så kan man tex inte slå av VR med din kamera, så lite tveksam till kompabilteteten, se det jag kopierade från Cyberphoto

Kompatibilitet
Endast nyare Nikon DSLR från ca 2015 och framåt har stöd för AF-P-objektiv. Ett antal lite äldre kamerahus kan användas med dessa objektiv men har begränsad funktionalitet. Senaste firmware krävs.

Fullt stöd: D3400, D5500, D5600, D7500, D500 (och senare modeller)
Begränsat stöd: D3300, D5300, D5200, D7100, D7200, D750, D810, Df, D5

(Begränsat stöd innebär framförallt att man inte kan styra alla funktioner från kamerahuset. Detta innebär bland annat att VR alltid kommer vara aktiv och att möjligheten till manuell fokus alltid kommer vara aktiv. Undantagen D3300 och D5300 där den enda begräsningen är att man inte kan styra om manuell fokus ska vara möjlig eller ej, utan det kommer alltid vara möjligt.)

Hej!
Jag tackar och bockar för ditt tydliga svar som gjorde saken väldigt enkel. :) Om jag skulle ställa det objektivet mot ett Tamron 70-210 f4. Vilket tror du att jag skulle bli mest nöjd med? Jag tänker mycket på att 70-300 vinner jag lite mer i brännvid på. Nackdelen är väl att det är mycket ljussvagare än ett 70-210 f4, men fotar aldrig inomhus och fotar mest med stativ så att jag kan köra med längre slutartider.

@pdahlen
Det finns även en AF-P 70-300 för FX. Den har både fokus- och VR-brytare. Den är förmodligen bäst av alla 70-300 till Nikon, men den är ganska dyr. Dock gäller ju även för den att man måste ha en ny kamera nog för att den ska fungera vad gäller fokus. Kruxet med dessa är ju att på en för gammal kamera fungerar inte heller MF eftersom den är motordriven.

Hej!
Jag tackar och bockar för ditt tydliga svar som gjorde saken väldigt enkel. :) Om jag skulle ställa det objektivet mot ett Tamron 70-210 f4. Vilket tror du att jag skulle bli mest nöjd med? Jag tänker mycket på att 70-300 vinner jag lite mer i brännvid på. Nackdelen är väl att det är mycket ljussvagare än ett 70-210 f4, men fotar aldrig inomhus och fotar mest med stativ så att jag kan köra med längre slutartider.

Vet faktiskt inte, om vi tar nypriset och Tamron så är väl en 70-210/4 dubbelt så dyrt men det är också ett ganska billigt objektiv om man ser till andra f/4 objektiv. Har för mig att det fanns ett visst missnöje med kantskärpan på 70-210 iaf för fullformat, men för en DX kamera så är det såklart bättre. Några tester på de två

https://www.cameralabs.com/tamron-sp-70-210mm-f4-vc-review/

https://www.imaging-resource.com/lenses/tamron/70-300mm-f4-5.6-di-vc-usd-sp-af/review/

Kan inte svara för dom andra alternativen men jag har ett Tamron som jag har använt en tid som jag inte använder längre, men jag var grymt nöjd med det! Riktigt bra stabilisation och det kändes väldigt bra för det priset. Skulle nog inte gissa att det var så billigt om jag inte vetat priset.

Jag har Tamron 70-300 4-5,6 och hade en d7100 och ja den kombon va väldigt bra och skarp...jag vred och vände på mycket info innan jag köpte en men efter det så undra varför jag inte köpte tidigare...så skarp och bra VR för så lite pengar va ett rån, ända som saknades va vädertätning men den saknade jag bara räknat på en hand.

Eftersom jag använder Canon kan jag inte jämföra m andra Nikon-alternativ, men jah kan säga att exakt samma Tamron i Canon-fattning är ett förbaskat bra och prisvärt objektiv. Då jämför jag dels med med Canons 70-300L (som är deras dyraste och bästa) och deras nyaste 70-300 IS USM ii. Båda de två är lite bättre, men med mkt mindre marginal än vad man kan tro. Sett till priset är Tamron-objektivet mycket, mycket bra.

Eftersom jag använder Canon kan jag inte jämföra m andra Nikon-alternativ, men jah kan säga att exakt samma Tamron i Canon-fattning är ett förbaskat bra och prisvärt objektiv. Då jämför jag dels med med Canons 70-300L (som är deras dyraste och bästa) och deras nyaste 70-300 IS USM ii. Båda de två är lite bättre, men med mkt mindre marginal än vad man kan tro. Sett till priset är Tamron-objektivet mycket, mycket bra.

Det förefaller ungefär lika bra, eller kanske till och med något bättre på längsta brännvidd, som Nikons AF-S 70-300/4,5-5,6G VR. Priset har dock hela tiden varit påtagligt mycket lägre och nu är nog skillnaden större än någonsin. Däremot verkar den nya AF-P-varianten till FX vara bättre, men det förutsätter att man har en kamera som fungerar med det. Om det är värt merpriset är kanske en annan femma. AF-S-varianten har utgått och verkar numera inte gå att köpa nytt i Sverige.

Det som väl är lite synd med Tamron-objektivet är att det hör till generationen objektiv som inte är kompatibla med deras docka/"tap-in console", vilket är sämre om det skulle bli något strul/inkompatiblitet.

Tyvärr har jag inte så bra koll på DX-objektiven, eftersom jag inte har haft någon sådan kamera på ganska många år.

Det förefaller ungefär lika bra, eller kanske till och med något bättre på längsta brännvidd, som Nikons AF-S 70-300/4,5-5,6G VR. Priset har dock hela tiden varit påtagligt mycket lägre och nu är nog skillnaden större än någonsin. Däremot verkar den nya AF-P-varianten till FX vara bättre, men det förutsätter att man har en kamera som fungerar med det. Om det är värt merpriset är kanske en annan femma. AF-S-varianten har utgått och verkar numera inte gå att köpa nytt i Sverige.

Det som väl är lite synd med Tamron-objektivet är att det hör till generationen objektiv som inte är kompatibla med deras docka/"tap-in console", vilket är sämre om det skulle bli något strul/inkompatiblitet.

Tyvärr har jag inte så bra koll på DX-objektiven, eftersom jag inte har haft någon sådan kamera på ganska många år.

D7100 med senaste firmware version verkar AF-P 70-300 4.5-5.6 E ED VR vara fullt kompatibel enligt nikon:
https://www.nikonimgsupport.com/ni/NI_article?articleNo=000042146&configured=1&lang=en_US

ANNONS
Götaplatsens Foto