Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel som är ljusstarkt

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
kollat på sigmas 18-50mm F2.8 EX DC MACRO och sigmas 20mm 1.8 ex. båda runt 4000kr. dock så har jag läst att 20mm 1.8 är kass på 1.8 och blir inte bra förens runt 2.8. några tips? har en sony a200.
 
Du har just hittat akilleshälen för APS. Det finns inga riktigt bra ljusstarka ordentliga vidvinklar för detta format. Sigmas varianter är bra men först från 2,8 eller något sådant. Utöver detta......tomt som i rymden :-(

(Det finns säkert någon som jag missat och som en viktigpetter kommer att dra upp. Men det bjussar jag i så fall på.)

Nikon har (haft) en 28mm f1,4 som inte heller är så där knivskarp fullt öppen och dessutom är ju inte 28mm så där jättevidvinkligt på APS. Canon har ingen....förutom deras finfina 35mm f1,4 men 35mm är ju än mindre en vidvinkel på APS. Har ja missat någon glugg här oxå?

tomt tomt tomt.......

På FF är det annorlunda. De ovan uppräknade objektiven presterar hyfsat till bra på en FF kamera även fullt öppna. Och 28mm är oftast tillräcligt vidvinkligt på en FF
 
Sigmat du nämner har jag, men den kallar jag normalzoom, inte vidvinkelzoom. Som ljusstark vidvinkel använder jag tokina 11-16 2.8, det skarpaste du hittar om du vill ha ordentlig vidvinkel utan att köra fullformat med en 14-24 2,8. Helt ny glugg som inte så många har än, men den finns att få tag på nu.
 
Mankan G skrev:
Canon har ingen....förutom deras finfina 35mm f1,4 men 35mm är ju än mindre en vidvinkel på APS. Har ja missat någon glugg här oxå?
Canon EF 24/1.4L. Den är ju en måttlig vidvinkel på Canons 1.6x-kameror. Sen är det tomt.
 
Tomas Töråsen skrev:
Sigmat du nämner har jag, men den kallar jag normalzoom, inte vidvinkelzoom. Som ljusstark vidvinkel använder jag tokina 11-16 2.8, det skarpaste du hittar om du vill ha ordentlig vidvinkel utan att köra fullformat med en 14-24 2,8. Helt ny glugg som inte så många har än, men den finns att få tag på nu.

finns dock inte för min Sony kamera. endast canon/nikon
 
Mankan G skrev:
Du har just hittat akilleshälen för APS. Det finns inga riktigt bra ljusstarka ordentliga vidvinklar för detta format. Sigmas varianter är bra men först från 2,8 eller något sådant. Utöver detta......tomt som i rymden :-(

(Det finns säkert någon som jag missat och som en viktigpetter kommer att dra upp. Men det bjussar jag i så fall på.)

Nikon har (haft) en 28mm f1,4 som inte heller är så där knivskarp fullt öppen och dessutom är ju inte 28mm så där jättevidvinkligt på APS. Canon har ingen....förutom deras finfina 35mm f1,4 men 35mm är ju än mindre en vidvinkel på APS. Har ja missat någon glugg här oxå?

tomt tomt tomt.......

På FF är det annorlunda. De ovan uppräknade objektiven presterar hyfsat till bra på en FF kamera även fullt öppna. Och 28mm är oftast tillräcligt vidvinkligt på en FF

bästa jag hittat hittils som är hyfsat ljusstarkt o vidvinkel är just nu Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF. mitt mål är ett objektiv för fotografera inomhus i dåligt ljus.
 
Senast ändrad:
ANNONS