Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vidvinkel som gor att man tappar andan?
- Trådstartare sara gust
- Start datum
oskarhill
Aktiv medlem
Tokina har släppt ett 12-24/4 som sägs vara mycket bra, har ingen egen erfarenhet av detta, men kan varavärt att kolla upp.
Även sigma har ett 12-24/4.5-5.6, men det är ca 2000 dyrare, dvs. 6400 kr.
Sigma släpper ju även ett 10-20/4.0-5.6 inom en snar framtid.
Hur mkt vidvinkel vill du ha, vad anser du vara mycket?
Ett fisheye-objektiv kanske skulle vara ngt för dig?
Sigma har ett 15/2.8 för ca 4000...
Även sigma har ett 12-24/4.5-5.6, men det är ca 2000 dyrare, dvs. 6400 kr.
Sigma släpper ju även ett 10-20/4.0-5.6 inom en snar framtid.
Hur mkt vidvinkel vill du ha, vad anser du vara mycket?
Ett fisheye-objektiv kanske skulle vara ngt för dig?
Sigma har ett 15/2.8 för ca 4000...
Damocles
Aktiv medlem
Vill du ha ruskigt mycket vidvinkelkänsla så kolla på Fisheye-objektiv, de ger nog mest distorsion av alla.
Annars har du ju något i stil med Canons EF-S 10-22 som motsvarar ett 16-35 när det används på 20D. Jag tycker det är ruskigt fint, även om det inte är en fisheye med allt vad det innebär(nackdelar som fördelar).
Annars har du ju något i stil med Canons EF-S 10-22 som motsvarar ett 16-35 när det används på 20D. Jag tycker det är ruskigt fint, även om det inte är en fisheye med allt vad det innebär(nackdelar som fördelar).
mkkn
Avslutat medlemskap
om du orkar med manuell fokus kan du ju köpa ett peleng 8mm från rugift.com. det borde ge en mycket fin fisheye-effekt även på canons dslr. 8 * 1.6 = 12,8.
peleng 8mm inklusive frakt till sverige och eos-adapter - 2100 kronor. tror att det blir riktigt svårt att få mer vidvinkel/ extrem distortion / fisheye-effekt för de pengarna!
köpte mitt zenitar 16mm fisheye därifrån i höstas,
leveransen tar ungefär en vecka, mycket prisvärt!
mvh / makkan
peleng 8mm inklusive frakt till sverige och eos-adapter - 2100 kronor. tror att det blir riktigt svårt att få mer vidvinkel/ extrem distortion / fisheye-effekt för de pengarna!
köpte mitt zenitar 16mm fisheye därifrån i höstas,
leveransen tar ungefär en vecka, mycket prisvärt!
mvh / makkan
Senast ändrad:
SixBySix
Aktiv medlem
Till vad för kamera är det tänkt? Märke, format, analog/digital? Det gör ju lite skillnad. Själv skulle jag nog välja ett beg Zenitar för EOS digitaler om jag ville ha distortion (Edit: men jag skulle nog tröttna på distortionen efter 5 bilder). Annars utan distortion... tja då snackar vi direkt stora slantar. I så fall rekomenderas Analogt kamerahus och Tokina 17/3,5 eller varför inte mitt Sigma 15-30 alt någon annans Sigma 12-24 ;-) (Edit: på digitalt hus, tja vänta till sigma släpper 10-20. Tokina har 11-18 men det är relativt dyrt ca 6000kr. Alternativt tryck på en fisheye konverter på en digitalkompakt. Detta är förmodligen billigaste varianten. Med fisheye är man ju ändå inte ute efter perfekt bildkvalitet tekniskt för det existerar inte).
MVH, Niclas Vestman
MVH, Niclas Vestman
Senast ändrad:
Foto-Gabbe
Aktiv medlem
Peleng-fishen som Makkan talade om kostar ganska mycket mer.
Det blir troligtvis billigare från www.rugift.com som tar $160 för Zenitar 16mm och $270 för Peleng 8mm + frakt på $10.
Det blir troligtvis billigare från www.rugift.com som tar $160 för Zenitar 16mm och $270 för Peleng 8mm + frakt på $10.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Både Pelengen och Zenitaren brukar finnas på ebay.
Jag betalade 160$ för min Peleng
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=304041&target=_blank
Jag betalade 160$ för min Peleng
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=304041&target=_blank
mkkn
Avslutat medlemskap
Ja.. många verkar ha missförstått mitt tidigare inlägg så jag gör ett nytt försök!
Ett nytt Peleng 8mm fish, från rugift kostar 2100 kronor inklusive eos-adapter och frakt!
I och med det nypriset blir det väldigt svårslaget om man ska ha så mycket fisheye som möjligt för pengarna.
Däremot skrev jag inget om priset på Zenitar 16mm fish. Utan bara som en parantes för att säga att jag har handlat från rugift, det tog typ en vecka och är nöjd med affären.
För övrigt ligger Zenitar 16mm på 1268 kronor inklusive eos-adapter och frakt!
Vad det gäller ebay och tradera kände jag att Nypriset var så lågt att jag inte ville snåla och riskera att få ett repat exemplar då det inte finns något filter att sätta som skydd på Zenitaren.
Hur der ligger till med filtergänga på Pelengen vet jag inte, men att döma av bilderna på rugift ser det inte ut som det finns någon på den heller.
Mvh / makkan
Ett nytt Peleng 8mm fish, från rugift kostar 2100 kronor inklusive eos-adapter och frakt!
I och med det nypriset blir det väldigt svårslaget om man ska ha så mycket fisheye som möjligt för pengarna.
Däremot skrev jag inget om priset på Zenitar 16mm fish. Utan bara som en parantes för att säga att jag har handlat från rugift, det tog typ en vecka och är nöjd med affären.
För övrigt ligger Zenitar 16mm på 1268 kronor inklusive eos-adapter och frakt!
Vad det gäller ebay och tradera kände jag att Nypriset var så lågt att jag inte ville snåla och riskera att få ett repat exemplar då det inte finns något filter att sätta som skydd på Zenitaren.
Hur der ligger till med filtergänga på Pelengen vet jag inte, men att döma av bilderna på rugift ser det inte ut som det finns någon på den heller.
Mvh / makkan
Cerwinski
Aktiv medlem
Jag köpte en ny Peleng med Canonfattning på eBay av denna snubbe http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZkabacan
ca 1500:- fraktat och klart till Svedala.
Rekommenderas!
ca 1500:- fraktat och klart till Svedala.
Rekommenderas!
Jochum Berg
Aktiv medlem
Konstigt att inget nämnt det vanligaste (tror jag alltså) fisheyet till Canonen, Sigmas 8mm, köpte det för drygt 5 000 kr.
Då får du med 180° på längden och lite kapat på bredden. Suveränt. Kanske inte lika skarpt som ett Nikkor 10mm el liknande men överkomligt pris istället, för ett fisheye.
Sen så är ett fisheye inte distorterad, det är alla andra vidvinklar som distorterar, förvränger perspektivet för att det skall se bra ut på bild, men det är inte verkligheten, fisheyet tar exakt det perspektiv du ser i verkligheten när du tittar med ögonen (svårt att titta med nåt annat) det är bara att det perspektivet ser lite kul ut när det är nedförminskat till en liten bild, men stå mitt framför ett väldigt brett hus, kolla takrännan, mitt framför dig är den högt upp, men mot gavlarna så faller de av enl perspektivets lagar, exakt så ser fisheyets bild ut. Eller stå i ett stort rum nära en vägg, kolla taklinjen, samma sak. Man jag tror att du är ute efter den där "häftiga" distortionen som kraftiga vidvinklar ger.
Då får du med 180° på längden och lite kapat på bredden. Suveränt. Kanske inte lika skarpt som ett Nikkor 10mm el liknande men överkomligt pris istället, för ett fisheye.
Sen så är ett fisheye inte distorterad, det är alla andra vidvinklar som distorterar, förvränger perspektivet för att det skall se bra ut på bild, men det är inte verkligheten, fisheyet tar exakt det perspektiv du ser i verkligheten när du tittar med ögonen (svårt att titta med nåt annat) det är bara att det perspektivet ser lite kul ut när det är nedförminskat till en liten bild, men stå mitt framför ett väldigt brett hus, kolla takrännan, mitt framför dig är den högt upp, men mot gavlarna så faller de av enl perspektivets lagar, exakt så ser fisheyets bild ut. Eller stå i ett stort rum nära en vägg, kolla taklinjen, samma sak. Man jag tror att du är ute efter den där "häftiga" distortionen som kraftiga vidvinklar ger.
shampo
Aktiv medlem
kikar på ett peleng 8mm också.
har samlat lite recensioner om någon vill ha.
http://eosinfo.se/objektiv/objektiv2.asp?id=103
Jorik
Aktiv medlem
Om Tamron 12-24
Tamrons objektiv 12-24 är mycket raktecknande. Dvs jag menar att det har mycket liten distorsion. Om du har horisonten högt i bild så är den ändå mkt rak tvärs över bilden. Har precis recenserats i tidningen foto.
Fisheye Canon 15mm är nog rätt vriden i sina perspektiv. Där blir horisonten nog rätt böjd i bilden om den ligger lågt eller högt i bild. Objektivet har 180 graders vidvinkel över diagonalen. Lite mindre med digitalkamera 20d tror jag som har mindre bildsensor än den yta film tar i en vanlig kamera.
Hälsningar Johan
Tamrons objektiv 12-24 är mycket raktecknande. Dvs jag menar att det har mycket liten distorsion. Om du har horisonten högt i bild så är den ändå mkt rak tvärs över bilden. Har precis recenserats i tidningen foto.
Fisheye Canon 15mm är nog rätt vriden i sina perspektiv. Där blir horisonten nog rätt böjd i bilden om den ligger lågt eller högt i bild. Objektivet har 180 graders vidvinkel över diagonalen. Lite mindre med digitalkamera 20d tror jag som har mindre bildsensor än den yta film tar i en vanlig kamera.
Hälsningar Johan
Senast ändrad:
Joakim A
Aktiv medlem
shampo skrev:
kikar på ett peleng 8mm också.
Synd att den vinjetterar så mkt
// Jocke
aolsson
Aktiv medlem
Vill man bara ha kul så kanske en fishey tillsats kan passa, Typ Pro-Optic. Dessa finns i faktorer från 0,25x till 0,75x och kostar inte så mycket (relativt sett). Monteras via filtergängan på det vanliga objektivet med en adapterring.
Ett slags exempel bifogas nedan (0,42x varianten).
Ett slags exempel bifogas nedan (0,42x varianten).
Bilagor
Jochum Berg
Aktiv medlem
Jag har en Raynox fisheye tillsats (DCR-FE180Pro) nypris drygt 3000kr till salu om nån vill leka lite, med adapter passar den till normalgluggen 350D, jag tycker den ger förvånansvärt bra bild med tanke på att det är en tillsatslins. Färgförskjutningar mot kanterna förstås. Har gjort alla mina panoramor med den hittils på en Oly C-5050 i ett par tre år.