Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

hallonbåt

Medlem
Hej!

Jag har för tillfället en Canon EOS 550D som jag är mycket nöjd med. Har Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II ( var med när jag köpte kameran) och Canon EF 50mm f/1,8 II.
Nu när jag har haft mitt 50mm ett tag har jag insett att min normalzoom inte kan leverera bilder med samma kvalitet, eller det känns som det iaf eller jag blir iaf inte riktigt nöjd!

Nu funderar jag att köpa mig Sigmas 30mm f/1,4 för att ersätta den vid det mm -talet.
Är det någon som har erfarenhet med 550D och det objektivet?
Ni kan gärna föreslå andra vidvinklar, jag har tänkt använda det till grupp(inomhus och utomhus) - och stadsfotografering.

Hälsningar, hallonbåten

Hej!
Jag har just den kombinationen nästan alltid. Jag är väldigt nöjd med den, men 30mm på en APS-C kamera är närmare normaloptik än vidvinkel.

Jag är mycket väl medveten om 1,6x förstorningen/crop (eller vad man nu vill säga) men 30mm i sig skulle jag nog kalla vidvinkel :)
men tack för svaret!

Jag är mycket väl medveten om 1,6x förstorningen/crop (eller vad man nu vill säga) men 30mm i sig skulle jag nog kalla vidvinkel :)
men tack för svaret!

30 mm på ett crophus är absolut ett normalobjektiv, + att objektivet i fråga inte tecknar ut på fullformat.

Men visst är det ett bra objektiv. Men är det ett 30mm eller 8-18 du söker?

Ni kan gärna föreslå andra vidvinklar, jag har tänkt använda det till grupp(inomhus och utomhus) - och stadsfotografering.

30mm på APS-C är normal, det motsvarar ca 48mm i fullformat och människosynen är "typ" 45mm. Så om man bara tittar med ett öga, så ser man alltså en gnutta mer vidvinkligt än 30mm på APS-C.

Samyang 14 eller liknande kanske bättre passar för gruppfoton? Det blir tämligen vidvinkligt även på APS-C.

Däremot verkar 30mm på APS-C som ett bra alternativ för street photo i en ganska tät stad. I Göteborg kan jag tycka att 50mm på fullformat har för lite vidvinkel för att passa bra till våra glesa gator.

Har en 550D och i det brännviddsspannet du talar om har jag objektiven:

*18-55 ISII ("Nya kitobjektivet")

* Tokina 19-35

* Sigma 10-20 4-5,6

* Canon 24-105 L 4

Kitobjektivet är så gott som oanvänt! Hade gamla objektivet utan IS så jag antar att den känslan av "skräp" finns kvar så man vill inte ens skruva fast det på kameran. Tokinan har gett mig många fina bilder. Vet inte om det det är "plastic fantastic" eller dess uppföljare men jag är grymt nöjd iallafall. MEN...de jag kan rekomendera är Sigma 10-20 mm och Canon 24-105L. Sigman ger bra skärpa och färger och på våra kameror syns inget av vinjeteringen. Canon 24-105L är mitt första "L" objektiv och från och med nu blir det bara sådana! Nu förstår man att den röda ringen verkligen betyder kvalitet och inte bara finns med för att "styla"! 24-105 mm är även en bra brännvidd för ett allround objektiv vid stadsfotografering. Och jag känner mig iallafall säkrare med IS än utan så att kan inte känner sig av nöd tvungen att rigga upp stativet vid var och varannat gatuhörn....

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto