Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till 5D resp 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej !

Fråga enligt rubrik. Vilken kombination ger bäst bildkvalitet. Canon 5D + Tokina 19-35/3.5-4.5 eller 20D + EF-S 10-22/3.5-4.5 (eller motsvarande)?
Skall användas för resa till Rom i augusti; dvs interiörbilder samt vyer där stora byggnader skall fås med.

Jag har tidigare haft en Tokina 12-24/4 till min 20D, men använde inte det speciellt mycket och sålde det även om bildresultaten var helt ok. Om jag skaffar en EF-S 10-22 kommer jag med all säkerhet kunna sälja det igen efter resan (med liten eller obefintlig förlust).

Om jag däremot väljer 5D så kostar 19-35'an inte många slantar - men då måste jag å andra sidan skaffa en normalzoom för fullframe. Jag har haft problem att få fram exempelbilder på 5D + Tokina 19-35, så om någon sitter på sådana vore det fint!

Utrustning idag:
20D, Sigma 17-70/2.8-4.5, EF 28/1.8, EF 85/1.8, 70-200/4 IS USM (som säljs i dagarna pga bristande teleintresse).

Jag har inte testat Tokinan, men Canons 10-22:a är förmodligen den bästa supervidvinkel jag har testat, låg distorsion och riktigt bra kvalitet över hela bildytan (då jämfört med 5D och 16-35/2.8L II). Jag hyser starka tvivel på att Tokinan skulle vara bättre, den är också betydligt mindre vidvinklig då bildvinkeln från en 10-22 motsvarar 16-35 på fullformat.

/Sara

ANNONS
Götaplatsens Foto