Jag har själv en Sigma MF 2.8 macro super-wide II. Jag var inte nå vidare imponerad över hur min Nikon AF 24mm 2.8 ej D, presterade. Började kolla vad Tamron, Sigma och de andra hade för 24

r då jag ville ha något som motsvarar ungefär 35mm på DX. Valet föll till slut på Sigmat när jag i butik snubblade över ett begagnat ex till ett bra pris.
Har aldrig ångrat det köpet. Skarp, fina färger, klart godkänd bokeh.
Det är lite som att ha en 24mm motsvarighet av Nikon 28mm 2.8 Ais med 0.2m som närmsta fokus.
Sigmat fokuserar ner till 0.18m / 18cm. Byggkvaliten är god förutom bländarringen som på mitt ex knattrar på rätt ordentligt men fungerar alltid som det ska.
Det var ofta lite av en vånda att välja mellan dessa två objektiv när jag skulle bege mig ut på en dagstur.
Numer använder jag knappt min stackars D1H längre. Allmänt trött på stora kameror med odiskreta slammrande speglar samtidigt som de bättre kompakterna som Samsung EX1, Canon S90 och med 1/1.8" sensor ofta erbjuder fullt tillräcklig bildkvalite om de hanteras rätt.
Har iaf bestämt mig för att behålla min lilla Samling med äldre fasta Nikon-objektiv om t.ex. Ricoh skulle komma ut med en mount-module för deras GXR som man med adapter kan använda Nikon-optiken med.