Annons

Vidvinkel till Nikon D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

dzing

Aktiv medlem
Hej

Jo det är så att jag är ganska ny inom fotografin.
Jag är efter ett vidvinkel objektiv till min Nikon D40X. MEn har ingen arning om vad som passar till min kamera.

Gillar att ta naturfoton eftersom jag gillar att resa.

Har tittat på två objektiv

Nikon 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF AF Zoom-Nikkor

(men är inte säker att den passar min kamera
läste på en sida, (dock ej AF med D40/D40x).

Den andra är från Sigma

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

Som sagt är ny och kan inte så mycket om foto men vill lära mig.

mvh Patricio

Hej Patricio,

Kul att du börjat fota! Läs mitt inlägg, det är inte så långt som det verkar.

Med din kamera behöver du precis som du säger en autofokusmotor i själva objektivet. På Nikonspråk heter det AF-S, Sigma och Tokina använder andra beteckningar.

Det första vi skall reda ut är vad du menar med vidvinkelobjektiv. Om din profil stämmer har du just nu bara ett teleobjektiv (55-200), så det naturliga vore för dig att skaffa en så kallad normalzoom.

Ett normalzoom går från moderat vidvinkel till moderat tele kan man säga, och är därför väldigt praktiskt. Det normala brännviddsomfånget för ett sådant objektiv är från ca 18 till ca 50 mm och passar sig därför utmärkt från landskapsfotografering till porträtt.

Det finns ett par objektiv som jag tycker är intressanta i denna kategori, som ger autofokus med din kamera:

* Nikon AF-S 18-70. Detta är ett väldigt prisvärt alternativ, inte så ljusstarkt men å andra sidan kan man hitta det för neråt 1500kr begagnat

* Nikon AF-S 16-85 VR, kommer att lanseras nästa vecka men ger dig bildstabilisering. Kommer förmodligen kosta ca 3-4000.

* Sigma 18-50/2.8 HSM Ett ljusstark normalzoom, kostar mer än det ovan men är som sagt ljusstarkare. OBS!! Köper du det begagnat så måste du vara säker på att det står HSM på lådan, finns nämligen en tidigigare version utan inbyggd af-motor

* Nikon AF-S 18-55 (kitobjektiv tillsammans med D40) Ett billigt objektiv som du skall undvika om du inte redan har det dvs. Köp hellre 18-70. Kan man annars hitta för en femhundring begagnat vilket naturligtvis ger en väldigt mycket optik för pengarna.

Vill du ha extrem vidvinkel skall du kika på Sigma 10-20. Detta är inte ett objektiv av typen "alltid sitta på" utan för speciella ändamål och som kräver lite mer av fotografen. Jag skulle av egen erfarenhet inte rekommendera extremvidvinkel till nybörjaren.

Men å andra sidan kan man få till roliga bilder med det. Här är ett exempel på en bild jag tagit med Sigma 10-20:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1229987.htm?set=mp

Här är ett taget med lite mindre vidvinkel (17mm):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1230317.htm?set=mp

Senast ändrad:
Vad har du för objektiv nu?
Beroende på hur mycket vidvinkel du vill ha så finns ju Nikon 18-55 som är nikons billigaste objektiv. Annars finns 18-70 som man kan hitta för runt 2000 begagnat och det är mycket objektiv för det priset. Vill man ha mer ljusstyrka finns Sigma 18-50/2,8 HSM. Är du ute efter mer vidvinkel är det nog bara Sigma 10-20 HSM som gäller.
Det är rätt stor skillnad på ett 18-50 och ett 10-20.

Vi måste väl utgå ifrån att Patricio har ett 18-55 som kitoptik till sin D40? Jag har litet svårt att tänka mig att någon sålt en D40x med enbart 55-200 till en person som är ny som fotograf. Jag gissar att Patricio tänkte att den liksom ingick i "D40x" när han skrev in sin utrustning.

Om detta är sant, Patricio, ska du inte köpa 18-35, det ger dig inte ett dugg mer vidvinkel än du redan har. Sigma 10-20 är nog ett alldeles utmärkt val.

Per.

perstromgren skrev:
Vi måste väl utgå ifrån att Patricio har ett 18-55 som kitoptik till sin D40? Jag har litet svårt att tänka mig att någon sålt en D40x med enbart 55-200 till en person som är ny som fotograf. Jag gissar att Patricio tänkte att den liksom ingick i "D40x" när han skrev in sin utrustning.

Om detta är sant, Patricio, ska du inte köpa 18-35, det ger dig inte ett dugg mer vidvinkel än du redan har. Sigma 10-20 är nog ett alldeles utmärkt val.

Per.
Med tanke på hur mycket de som jobbar på till exempel Expert, Elgiganten och Siba vet om kameror så är det inte alls omöjligt att de har sålt en D40x med bara ett 55-200. Tyvärr får man väl säga.

Zotamedu skrev:
Med tanke på hur mycket de som jobbar på till exempel Expert, Elgiganten och Siba vet om kameror så är det inte alls omöjligt att de har sålt en D40x med bara ett 55-200. Tyvärr får man väl säga.

Det är möjligt att du har rätt. Vi får invänta Patricios svar innan vi ger fler tips.

Per.

tackar så mycket

Hej alla.
Väldigt tacksam för alla svar.

Jag hade missat att lägga in att jag fick med ett 18-55 objektiv när jag köpte kameran.55-200 linsen fick jag på köpet.Köpte kameran i Australien.

Eftersom jag gillar ta naturbilder och jag håller på att planera en flytt ner till Australien så vill jag ha en vidvinkel lins.Vill få med så mycket som möjligt på fotona.Kom nyligen hem från min Australien resa och kände att jag gärna hade haft en vidvinkel lins.

Får nog bli en Sigma 10-20
Tack igen för allas svar.

Zotamedu skrev:

Dina farhågor var överdrivna, som tur är. Patricio hade en 18-55 också.

Per.

Köpte du en sigma 10-20? isf vart du nöjd? Är nämligen på jakt efter en vidvinkel till min d40 oxå.

Kan rekommendera Sigma 10-20 mm. Här är några exempel på bilder med objektivet. Kameran är en Nikon D200.
http://www.prepix.se/viking2
OBS! Bara interiörbilderna är tagna med Sigman, de andra är tagna med ett uselt kitobjektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto