Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelfunderingar (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Slash2

Aktiv medlem
Hej! Det vidaste jag har idag till min D700 är ett Tamron 28-75/2.8 och jag känner att det är lite i klenaste laget på vidvinkelsidan. Har därför bestämt mig för att skaffa ett vidare objektiv och övervägt följande alternativ:

- Sigma 12-24/4.5-5.6 (fördel: vidaste objektivet jag känner till, raktecknande, zoom. nackdel: ljussvagt)
- Sigma 20/1.8 (fördel: ljusstarkt. nackdel: 20 mm kanske kommer kännas för snävt i vissa situationer)
- Nikon 17-35/2.8 (fördel: zoom, ljusstarkt. nackdel: svår att få tag på?, "bara" 17 mm)

Lutar väldigt mycket åt Sigma 12-24, men jag är inte helt säker på om jag kommer känna mig begränsad med den relativt låga ljusstyrkan, samtidigt är 12-24 betydligt vidare än de andra alternativen och täcker upp väldigt bra i det området jag saknar, dvs upp till 28 mm (24-28 mm är så pass lite att jag klarar mig utan det området). Samtidigt är 12-24 betydligt mer raktecknande än de andra (enligt PhotoZone's distortionsdiagram). Finns det något annat passande alternativ, kanske något äldre?
Åsikter och förslag, tack! Kan även tillägga att Nikons 14-24 inte är aktuell, även om jag gärna velat ha råd med den. Budgeten ligger på ca 6000-10000.

Hej! Det vidaste jag har idag till min D700 är ett Tamron 28-75/2.8 och jag känner att det är lite i klenaste laget på vidvinkelsidan. Har därför bestämt mig för att skaffa ett vidare objektiv och övervägt följande alternativ:

- Sigma 12-24/4.5-5.6 (fördel: vidaste objektivet jag känner till, raktecknande, zoom. nackdel: ljussvagt)
- Sigma 20/1.8 (fördel: ljusstarkt. nackdel: 20 mm kanske kommer kännas för snävt i vissa situationer)
- Nikon 17-35/2.8 (fördel: zoom, ljusstarkt. nackdel: svår att få tag på?, "bara" 17 mm)

Lutar väldigt mycket åt Sigma 12-24, men jag är inte helt säker på om jag kommer känna mig begränsad med den relativt låga ljusstyrkan, samtidigt är 12-24 betydligt vidare än de andra alternativen och täcker upp väldigt bra i det området jag saknar, dvs upp till 28 mm (24-28 mm är så pass lite att jag klarar mig utan det området). Samtidigt är 12-24 betydligt mer raktecknande än de andra (enligt PhotoZone's distortionsdiagram). Finns det något annat passande alternativ, kanske något äldre?
Åsikter och förslag, tack! Kan även tillägga att Nikons 14-24 inte är aktuell, även om jag gärna velat ha råd med den. Budgeten ligger på ca 6000-10000.

Saxat från Thom Hogan:

This Week's Surprise
May 10--One of the things I was curious about with the new 10-24mm DX lens was whether it would lose one of the features that kept the 12-24mm in my FX bag: a big enough image circle to let the lens be used as an 18-24mm lens on my FX bodies. Well, surprise, the 10-24mm seems to cover the FX frame at somewhere just under 15mm. That's right, this DX lens might actually be the 14-24mm FX lens that accepts filters! Of course, I don't expect the same edge performance...

Om du nu har en 28:a som största vidvinkel och sedan går till en 12:a så kan jag bara säga att det är en enorm skillnad.
Nu har jag själv en Tokina 12-24 men jag har ju DX och där blir det motsvarande en 18mm.
På filmtiden med 24x36 hade jag personligen inga önskemål om en större vidvinkel än den AF 20/2,8 som jag hade. Och fortfarande har kvar.
2,8 tror jag räcker väldigt långt. Särskilt med en D700:a.
20 mm ger dig 90 graders bildvinkel. Alltså precis lagom att få med ett rum i bilden om man ställer sig i ett hörn. Ett annat bra val tycker jag är en 24:a. Liten i storleken och rejäl vidvinkel utan att vara så svårjobbad som en 20mm eller vidare är.

/johan

ANNONS
Götaplatsens Foto