Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelkonverter - är detta normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

chform

Aktiv medlem
Nu har ni chansen att hjälpa en kamrat i nöd.

Jag plockade upp en Raynox 0,5x vidvinkelkonverter efter jobbet idag på Scandinavian photo, när jag gängat på den på min nya Ricoh GR-d visar det sig att det ser ut som nedan. Det är en fast 28mm på min digitalkamera, och x0,5 hamnar man på ca 14mm. Är det då rimligt att hörnen försvinner som på bilden? Jag hade väntat mig att hela bilden skulle synas som en rektangel, fast med rejäl vinjettering förstås.

Frågan är om jag skall behålla den eller lämna tilbaks den, bor runt hörnet och dom öppnar 8.30, så det är ju lugnt. Den kostade 795kr. Vad säger ni? Är detta okej/normalt?

Bilagor

• raynox 0,5x.jpg
    raynox 0,5x.jpg
    37.7 KB · Visningar: 393
chform skrev:
Nu har ni chansen att hjälpa en kamrat i nöd.

Jag plockade upp en Raynox 0,5x vidvinkelkonverter efter jobbet idag på Scandinavian photo, när jag gängat på den på min nya Ricoh GR-d visar det sig att det ser ut som nedan. Det är en fast 28mm på min digitalkamera, och x0,5 hamnar man på ca 14mm. Är det då rimligt att hörnen försvinner som på bilden? Jag hade väntat mig att hela bilden skulle synas som en rektangel, fast med rejäl vinjettering förstås.

Frågan är om jag skall behålla den eller lämna tilbaks den, bor runt hörnet och dom öppnar 8.30, så det är ju lugnt. Den kostade 795kr. Vad säger ni? Är detta okej/normalt?

Har du en obeskuren bild?

Den du lade upp ser ju osymetrisk ut...

Förmodligen normalt. Vinjettering är ju just det att bilden skärmas av främst i hörnen.
I mina öron låter 0,5x konverter på en sådan kraftig vidvinkel lite mäktigt. Jag antar att konvertern främst är avsedd för mer måttliga brännvidder.

Har du inte chansen att prova 0,7x konverter? I butiken.

jodå, det är mäktigt värre med en 0,5x. Jag har redan en 0,7, tänkte testa lite mer Lomo-aktigt. Och nej, det är inte assymetriskt beskuret, bara mörkt till vänster på bilden.

Nåja, tack för svar, ska sova på saken.

I testet av den kameran i senaste Kamera & Bild så testas också vidvinkelkonverter för ~20mm, och den skriver de är mycket raktecknande. Kanske vore nåt att kolla in? :)

Skulle tro att den vidvinkelkonverter som är anpassad till den kameran (är det förresten inte en fast 21mm på Ricoh GR 1 D ?) inte ger sådan fisheyeeffekt med grov distorsion och inte heller sådan vignettering.

ANNONS
Götaplatsens Foto