Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv som inte kostar skjortan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har en Eos 300D med det medföljande kit-objektivet. Nu planerar jag att köpa nya och bättre objektiv.

Finns det något prisvärt vidvinkelobjektiv som fungerar till 300D?
Kit-objektivet går ner till 18mm och om jag köper ett nytt objektiv vill jag att det ska minst gå ner till 18mm (gärna ännu kortare brännvidd).

Det verkar som de flesta vidvinkelobjektiv är ganska dyra, eller har jag missat något?

Tack för tipsen!

...och nu kommer en kanske dum följdfråga.
Blir det inte att brännvidden multipliceras med 1,6 när jag kör med EOS 300D (bortsett från EF-S objektiv)?

I så fall blir 17mm egentligen 27mm (17x1,6=27mm). Eller är jag ute och cyklar?

Stämmer. men om du vill ha ett objektiv med mer vidvinkel än så blir det ännu dyrare.

Även Sigma 18-50 /2,8 skall va ett fint objektiv. Finns att hitta beg för funt 3000:-

Sigma 10-20 och Tokina 12-24 är av de förmånligare rakteknande supervidvinklarna.
Annars finns det ju ryska Zenitar 16/2.8, men det är fisheye, och manuell fokus/bländare. Finns på http://www.rugift.com .

Dead_Silent skrev:
Tack för tipsen!

...och nu kommer en kanske dum följdfråga.
Blir det inte att brännvidden multipliceras med 1,6 när jag kör med EOS 300D (bortsett från EF-S objektiv)?

I så fall blir 17mm egentligen 27mm (17x1,6=27mm). Eller är jag ute och cyklar?

Det här har diskuterats i hundratals trådar...

Brännvidd är en egenskap hos objektivet, oberoende av vilken kamera det sitter på. Däremot har (hade?) många småbildsfotografer en klar uppfattning om vilken bildvinkel som hänger ihop med vilken brännvidd.

Bildvinkeln är det viktiga, men ändå pratade man mest om brännvidd. Det var ju helt OK så länge sambandet mellan brännvidd och bildvinkel är klart, men sensorns storlek spelar också en roll...

Det korrekta svaret på din fråga, eller rättare sagt den fråga du borde ställt, blir:
Ja, brännvidd 17mm på din 300D ger samma bildvinkel som brännvidd 27mm på en "vanlig analog" kamera för 24x36-negativ.

BengtJohnsson skrev:
Det här har diskuterats i hundratals trådar...

Brännvidd är en egenskap hos objektivet, oberoende av vilken kamera det sitter på. Däremot har (hade?) många småbildsfotografer en klar uppfattning om vilken bildvinkel som hänger ihop med vilken brännvidd.

Bildvinkeln är det viktiga, men ändå pratade man mest om brännvidd. Det var ju helt OK så länge sambandet mellan brännvidd och bildvinkel är klart, men sensorns storlek spelar också en roll...

Det korrekta svaret på din fråga, eller rättare sagt den fråga du borde ställt, blir:
Ja, brännvidd 17mm på din 300D ger samma bildvinkel som brännvidd 27mm på en "vanlig analog" kamera för 24x36-negativ.

Och detta gäller även EF-S objektiv...

...och ytterligare en amatörfråga:

Så, ett 12mm Tokina-objektiv, exempelvis, kommer alltså vara mer vidvinkel än mitt nuvarande Canon EF-S 18-55mm?

Hela jämförelsen med analoga kameror och brännvidd/bildvinkel gör mig yr.
Och eftersom jag bara fotar digitalt så kan jag inte jämföra med analoga kameror.

Dead_Silent skrev:
Hela jämförelsen med analoga kameror och brännvidd/bildvinkel gör mig yr.
Och eftersom jag bara fotar digitalt så kan jag inte jämföra med analoga kameror.

Det är nog precis det som börjar bli ett nytt problem. När de digitala kamerorna med små sensorer var nya, visste alla hur bilder från ett 18mm objektiv "brukade" se ut, och tvingades tänka om när den mindre sensorn gav ett annorlunda bildutsnitt (= annorlunda bildvinkel).

Nu är det de mindre sensorerna som börjar bli vanligast, och hela diskussionen om "brännviddsförlängning" - detta avskyvärda ord - dör förhoppningsvis ut om några år.

Men svaret på frågan är
Javisst. På en och samma kamera ger ett 12mm objektiv mycket kraftigare vidvinkel än ett 18mm objektiv.

Tack!

Nu trillade poletten ner.

Och jag hoppas också att den här förvirringen dör ut i takt med att digitala kameror blir vanligare.

ANNONS