Annons

Vidvinkelobjektiv till Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
flera av mina favoritbilder innomhus (men dock i dokumentära sammanhang och inte interiörtekniska) har jag tagit med kitobjektivet 18-55 3,5-5,6 ;)

50 1,4 är enligt mig ett av marknadens bästa köp.

Nu har jag i stort sett bestämt mig för ett 50mm/1.4. På så vis får jag ett ljusstarkt allroundobjektiv. Jag tror att jag säger nej till interiörjobben och koncentrerar mig på de andra jobben istället. Längre fram när jag har lite mer pengar så kan jag köpa ett vidvinkelobjektiv. Blir det kris så jag behöver köra någon interiörbild så tar jag flera bilder och sätter ihop dem som Claes H sa. Jag kommer också att behålla mitt 24-105/4L.

Tack alla för er hjälp! Det uppskattas verkligen!

//Bee

Är Canons 20/2.8 inte värt att fundera på ens? Kanske en äldre konstruktion, men är det så dåligt?

Canon EF 20-35/f 3,5-4,5 skall ju inte vara alltför dåligt, om än en ganska gammal konstruktion.

Bra tänkt Bråkan, den hade fallit ur mina funderingar. Bryan har ju inga testbilder på den (länken ovan), men Photozone har i alla fall testat på crop-sensor - där är den bättre än 20/2,8. Och det är väldigt dåligt betyg åt den fasta vidvinkeln.

Canon EF 20-35/f 3,5-4,5 skall ju inte vara alltför dåligt, om än en ganska gammal konstruktion. Den kan du köpa för under tretusen begagnad på Scandinavianphoto på kungsholmen. Ett klart alternativ när man har begränsad budget. Det är ju inte L, men det är inte priset heller.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-20-35mm-f-3.5-4.5-USM-Lens-Review.aspx

Tack Håkan,
Blev dock lite orolig när jag läste: "Något klen ljusstyrka. Om det hade varit 3.5 genom hela registret hade det gjort stor skillnad. Nu lider den av 4.5 från ungefär 28 mm och uppåt."
//Bee

Tack Håkan,
Blev dock lite orolig när jag läste: "Något klen ljusstyrka. Om det hade varit 3.5 genom hela registret hade det gjort stor skillnad. Nu lider den av 4.5 från ungefär 28 mm och uppåt."
//Bee

jo, men jag tycker inte du skall haka upp dig på ljusstyrkan. Skall du få bra resultat vid interiörfotografering är det ändå stativ och nedbländning som gäller, och det är väl vid 20 mm som du tänkte hålla dig, du har ju 24-105L i övrigt, och du har ju 3,5 där, vilket inte alls är så pjåkigt, 2/3 steg ljussvagare än 2,8. Och sett till alternativet att inte köpa något alls så är det ju bra.

Jag tror du ska se den som ett objektiv för nedbländad fotografering, då blir nog skärpan hygglig. Interiörer med stativ och landskap om du tar sånt. Komplettera med ett 50/1,4 för svagt ljus. Det blir ju billigare än ett nytt 16-35, som kan klara båda.

jo, men jag tycker inte du skall haka upp dig på ljusstyrkan. Skall du få bra resultat vid interiörfotografering är det ändå stativ och nedbländning som gäller, och det är väl vid 20 mm som du tänkte hålla dig, du har ju 24-105L i övrigt, och då har du ju 3,5 vilket inte alls är så pjåkigt, 2/3 steg ljussvagare än 2,8. Och sett till alternativet att inte köpa något alls så är det ju bra.

Nu är jag kanske lite petig Håkan, men 24-105L är väl 4.0 och inte 3.5 som du skriver?

Tack för era svar. Jag köper 50mm

Då har jag
50mm/1.4 när jag behöver ljus
100mm/2.8 macro
24-105/4L allround
200mm/2.8L när jag behöver komma nära

Sedan så fort jag får råd så ska jag titta på 20-35

När jag sedan köpt 20-35 och ska fota interiörer så kan jag kanske ta med mina softboxar (Elinchrom Blixt D-Lite 2) så länge - tills jag har råd att köpa en bättre vidvinkelobjektiv.

//Bee

Att jag hänger i den här tråden beror på att jag planerar uppgradering från 30D till 1Dmk2 eller 5D. Då har jag ett 28-105 som kan få livet tillbaka - åtminstone en period. Som komplement till det vore det perfekt för mej med en 20/2,8 - särskilt på 1D.

Om alla affärer vägrar att sälja det där gamla skräpet kanske Canon får arslet ur vagnen och fixar en ersättare?! ;o)

Nu hänger jag inte riktigt med vad det är du vill göra med objektivet, interiör foto?! Skulle rekommendera att du bländar ner till runt 8 och kör med minst en helst 2 blixtar och kameran monterad på stativ. Då tycker jag att det nästan dubbelt så dyra 16-35 känns lite onödigt (och låååångt utanför din budget, fast det är det ju om man räknar in 2 blixtar och ett stativ). Mitt knep för att få bästa interiör bilder....

Micke

nej, säger jag.
jag kräver nog 2,8 genomgående till en 5D mII om jag vill få ut max ur kamerans prestanda..

jag funderar själv på en EOS 5mII + 16-35 2,8 II.. inte det bästa objektivet sett till distorsion och kantskärpa men om man skall kunna pressa utrustningen i dåliga ljusförhållanden så är det det som gäller enligt mig.

Varför klagar alla på distortinen med dagens digitala teknik kan man ju fixa den med ett knapptryck och programvaran är ju helt gratis. :)

jo, till viss del kan det ju fixas.
MEN inte alltid helt och hållet med bibehållet fullformat.

säg gärna till mig att man kan fixa distorsion och samtidigt ha full kontroll över detaljerna inom formatet när man fotar. I alla fall jag gillar att ha full kontroll över sidorna..

dessutom så blir man inte sällan tvungen att croppa bilden i en eller två sidor om kraftig distorsion skall korrigeras.

så bra output som möjligt, inte minst om man vill utnyttja hela formatets fulla kvalitetspotential.

16-35 2,8 har en del distorsion och det kan vara irriterande eftersom man köper det objektivet pga de vida vinklarna. När man pressar sig att få med tex interiör inom formatet och gärna hade haft 12mm och inte 16 som kortast så är det ett stORT minus att man i slutändan blir tvungen att croppa på de redan "långa" 16mm,arna.

Men så jäkla farlig är väl inte distorsionen på den gluggen? Och vad beträffar kantskärpan tycker jag att den funkar helt ok på 50X70CM och 70X100CM :)

Fick ta svartvitt för att få ner storleken på gifen om ni vill ha källfiler maila och fråga.

EDIT: Glömde ju det viktigaste exif infon :)
[Image]
Make = Canon
Model = Canon EOS 5D Mark II
X Resolution = 240
Y Resolution = 240
Resolution Unit = inch
Date Time = 2010-02-11 11:35:02
Artist = Photographer: Robin Gyllander Larsson
Copyright = Foto: Robin Gyllander Larsson (C)
Exif IFD Pointer = Offset: 258

[Camera]
Exposure Time = 1/15"
F Number = F2.8
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 500
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2010-02-06 13:25:53
Date Time Digitized = 2010-02-06 13:25:53
Shutter Speed Value = 3.91 TV
Aperture Value = 2.97 AV
Exposure Bias Value = +1EV