Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Craig

Ny medlem
Det är dags att uppgradera sig från 18-55 och jag har märkt att vidvinkel verkligen är min grej. Jag har en 450d och funderar nu på vilket objektiv man ska satsa på? Jag fotar ganska intensivt i perioder, så jag vill gärna ha något lite bättre, men ändå inte alltför dyrt. Så nu efterlyser jag hjälp!

Det är dags att uppgradera sig från 18-55 och jag har märkt att vidvinkel verkligen är min grej. Jag har en 450d och funderar nu på vilket objektiv man ska satsa på? Jag fotar ganska intensivt i perioder, så jag vill gärna ha något lite bättre, men ändå inte alltför dyrt. Så nu efterlyser jag hjälp!

Kolla på Canon EF 17-40/4L USM

Bland vidvinkelzoomarna i budgetklassen är det ingen fråga. Tokina 11-16/2,8.
Om du tycker det blir för mycket vidvinkel finns det en hel del bra 17-50/2,8-gluggar. Har hört mycket bra om Tamron.

Om man fotograferar i princip uteslutande i bra ljus är Sigmas 8-16 fenomenal.. Vidast och outstanding optiska egenskaper. Förvånande kombination.

självklart Sigmas 8-16mm. Ljusstarka Tokinan enbart om du behöver ljusstyrkan, men det är ju kanske inte viktigaste egenskapen mtp motiven för en supervidvinkel. Canons 10-22 är väl okey, men börjar bli till åren och Sigman är modernare och vidvinkligare till ett bättre pris, du kan köpa den för 5 500 kr på Rajala just nu.

Nu har jag inte så stor koll på reglerna :p men jag har ett
canon ef 20mm f/2.8 USM

Om du är intresserad så säg till :)

ANNONS
Götaplatsens Foto