Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom till Canon EOS550?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nybörjare på fotografi och tänkte komplettera min kamerautrustning med ett vidvinkelobjektiv. Jag har surfat runt och läst kommerntarer/recensioner och "fastnat" för Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX.

Skulle uppskatta forumets kommentarer/synpunkter på denna glugg, är den prisvärd?

Eller finns det "bättre" alternativ i samma prisklass?

Senast ändrad:
Är nybörjare på fotografi och tänkte komplettera min kamerautrustning med ett vidvinkelobjektiv. Jag har surfat runt och läst kommerntarer/recensioner och "fastnat" för Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX.

Skulle uppskatta forumets kommentarer/synpunkter på denna glugg, är den prisvärd?

Eller finns det "bättre" alternativ i samma prisklass?

Den uppfyller garanterat dina forvantningar. Skarp, ljus och valbyggd.
Fungerar dessutom pa FF-hus med overkomlig vinjettering vid 15-16mm.

Bättre finns skulle jag påstå, men det är delvis en smakfråga. Och en prisfråga förstås.

Canon EF-S 10-22 är väl den glugg som brukar anses bäst av de alternativ som finns, men den är dyrast också. Men ingen verkar vara besviken på den.

Sigma 10-20 (två varianter, 3,5 och 4-5,6 varav den första är ljusstarkare och den andra något skarpare och billigare) är billigare och prisvärd.

Tamron 10-24 har ett långt och trevligt omfång men anses inte lika bra optiskt.

Tokina 11-16 anses bra men nackdelen är väl det lite kortare omfånget jämfört med de andra.

Själv har jag Sigma 10-20/4-5,6 och är mycket nöjd. Skarp, gediget byggd, snabb fokusering.

ANNONS
Götaplatsens Foto