Annons

Viewfinder magnification

Produkter
(logga in för att koppla)

Norfen

Aktiv medlem
Hej!

Sitter och stirrar på dpreviews kamera recensioner och en sak jag blir osäker på vad som menas med Viewfinder magnification (värde 0.75-0.96).

Martin

Nu chansar jag hejvilt men jag kan tänka mig att det de menar är hur många % av bildeytan som du ser i sökaren.

magnification är inte hur många procent som kameran visar den anges separat. Min gissning är att det är hur stor bilden i sökaren är i förhållande till "filmstorleken", om det är så är det nog inte så kul på D70 med en viewfinder magnification på 0,75.

Mvh

Martin

Jag antar att det också står något i stil med ”sökarens förstoringsgrad med ett 50-millimetersobjektiv är…..”. Vad de menar med detta kryptiska uttryckssätt är att om man använder ett 50-millimetersobjektiv så fungerar kameran som en kikare med t ex 0,75 ggr förstoring.

Eftersom en kikares förstoringsgrad är lika med kikarobjektivets brännvidd dividerat med kikarokularets brännvidd så kan man räkna ut att sökarluppens brännvidd i det här exemplet (0,75 ggr) är 66,67 mm. För att nu få fram själva luppförstoringsgraden (det är ju den som är intressant) så får vi dividera det etablerade standardavståndet 250 mm med 66,67 mm och äntligen få fram att sökarluppens förstoringsgrad är 3,75X. En sökare på 0,75 ggr innebär alltså samma sak som att man betraktar en 90 x 135 mm stor bild (en 3,75-gångersförstoring av en hel småbildsruta) från standardbetraktningsavståndet 250 mm.

Det fanns nog från början ett vällovligt syfte att på detta enkla (???) sätt förklara hur stor sökarbilden blir. Korkat nog valde man att relatera till den etablerade småbildsnormalsbrännvidden 50 mm istället för mattskivans diagonal (vilket hade gett ett helt formatsoberoende mått) eller 250 mm brännvidd (vilket hade anknutit till definitionen av luppförstoring). Idag har man helt tappat kontakten med verkligheten genom att använda samma brännvidd (50 mm) även för digitala spegelreflexkameror trots att 50 mm för de kamerorna ju oftast är en kort tele. 0,75 ggr för D70 innebär t ex att sökarbilden blir väldigt liten (motsvarande 0,5 ggr hos en småbildskamera).

ANNONS
Götaplatsens Foto