Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vikbar skärm för studiobruk

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Är det nå'n av alla er kreativa som gjort egna reflexskärmar för studiobruk?

Jag söker något relativt stort och det behöver inte vara lika lätt och portabelt som de man använder utomhus.

Tänkte kanske göra nå't av en träram och sedan kunna sätta på olika tyg eller reflexmaterial med kardborrband. Eller svart för den delen ifall man vill dämpa ljus och absorbera oönskade reflexer.

Skulle vilja ha storlek på kanske 90x150cm. Den måste vara vikbar på något sätt så den kan förvaras i standargarderob som är 55-60cm bred.

Berätta om ni gjort något fiffigt eller har smarta idéer!

Jag har inget, men en kompis som filmar mycket tar med dig sina stora (70x120cm?) Frigolitplattor som han gav en femma styck för!

Ja frigolit är ju tilltalande för vikten. Och de vita kan ju användas direkt utan något tyg på.

Skulle behöva nåt smidigt sätt att få ett gångjärn på dem.

Fast man blir väl vansinnig av små smulor som gärna blir statiskt laddade... :)

Nå'n annan typ av skiva kanske är användbar. Borde gå att montera vanliga gångjärn på och någon hake så de kan låsas i utfällt läge. Kräver väl dock hyffsad tjocklek om leden skall bli stabil.

Jag hade nog sattsat på vanlig regel som du drar ihop med trälim och skruv till fyrkanter som du sen sätter ihop med gånggärn.
Montera kardborband för att byta ut tyget till att vara reflektor/avskärmare/omklädningsrum/bakgrund. Allt efter beghag.

Det kanske fungerar att sätta ihop lite tjockare massonitskivor med gångjärn på ett liknande sätt.

Greven

Ja träreglar var faktiskt min första tanke.

Ifall jag gör några sektioner med delning i vertilled så kan de nog stå för sig själva i viss mån! Som lite mindre vikskärmar.

Hmm... Vikskärmar. Det låter som IKEA kan ha färdiga grejer här! Synd att det är över ett år tills de öppnar här i Karlstad... ;-) Fast om de har så rymms de knappast i en garderob i.o.f.s.

Har lite småtrångt hemma och vill gärna kunna plocka undan hela utrustningen emellanåt.

Du borde kunna få plats med en sån konstruktion i en vanlig gaderob, om du inte behöver ha en massa kläder eller annan bråte där ;)

He he. Jovisst. Det får bli en liten rensning! :)

Får dra ned på klädkontot både för ekonomi och utrymme när det gäller studiofoto i hemmet.

Kommer sluta med att jag ser ut som en sådan där "luffsig" typ som en del nog associerar med fotografer ibland... ;)

Lättviktsskivor?

Är det några "byggare" här som kan tipsa om hyffsat lätta skivmaterial? Helst cirka 1cm tjocka.

Styvt och lätt vore trevligt. Men inte så dyrt som Kapaskivor då..!
Masonite vet jag inte vilka tjocklekar man kan få. Känns relativt tunga och ohållbara kanske.

Tjockleken tänkte jag för att kunna ta valfritt antal skivor och skarva med karborrband vid ändarna. Nedtill kunde man ha två metallbleck med skruv mitt på. Då kan de vridas om 90 grader för att bilda små fötter.

Bara att ta isär och stuva i garderoben sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto