Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka äldre Nikonkameror är fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså varken D700 el. D600 är ÄLDRE FX kameror.

/chi
Alltså, det FINNS inga äldre digitala Nikon fullformatskameror.

Det finns bara äldre digitala Canon fullformatare. Deras första (1Ds), lanserades i slutet av år 2002.
Nikons första FF (D3) kom ett halvt årtionde senare.
Sonys första (A900) kom ut ett år efter Nikons.

Något annat har du inte att välja på.

Detta är verkligheten, och den förändras inte ett dugg av att du är oförskämd mot dem som försöker att förstå vad du är ute efter, och informera dig här.
.

Kodak DCS Pro 14n (2003) och Kodak DCS Pro SLR/n (2004) finns förstås också, de har Nikon F-fattning och är delvis baserade på Nikon F80. Hur de ligger prismässigt vet jag inte, men förmodligen lägre än D700.

Det stämmer förstås, men det verkar inte vara helt lätt att finna någon av dessa Kodak-kameror som skulle bli nämnvärt billigare än vad det kan gå att få en D700 för (kikade lite på eBay). Det kan kanske i och för sig gå, åtminstone när det gäller den äldsta modellen, men man lär nog få vara beredd på att lägga ner en hel del tid ifall det ska lyckas.

Bör väl också förtydliga för trådskaparen vad jag menade i mitt förra inlägg. När jag skrev: "Något annat har du inte att välja på" så menade jag ifall du sökte den äldsta modellen från dessa tillverkare. Söker du däremot den BILLIGASTE fullformataren, så är dessa faktiskt något yngre. Nedanstående är de billigaste modellerna för dessa respektive system:

Canon EOS 5D
Nikon D700
Sony A850

Med 150.000 exponeringar på denna D700 så kan ju slutaren haverera precis när som helst. Mig synes priset därför vara alldeles för högt. Kostnaden kan ju snabbt hoppa upp till närmare 15.000 kr ifall slutare, spegel eller något annat skulle paja.
.

ANNONS
Götaplatsens Foto