Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilka 3:dje parts objektiv passar till en canon eos 30D? Och vad meas med fasta objek

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej!
jag har precis köpt en canon eos 30D och jag behöver ett objektiv till det. Vilka objektiv föruom canons passar?

jag undrar även vad som menas med fasta objektiv. Ser att det finns 2 olika alternativ att klicka på bland recensionerna.

vad tar man för bilder med ett standard 28-55 mm objektiv? Är det mest portträtt?

Jag hade tänkte mig ett som är 100- 300 eller 75 -300 eller något för att kunna ta kort på saker lite längre bort. Vad använder man normalt ett sådant obektiv till?

Alla tredjepartstillverkare (Sigma, Tamron, Tokina osv) anger vilka kamerafabrikat objektivet passar till. Titta på nån kamerabutiks webbsajt så ser du vad det finns att välja på.

Fasta objektiv är motsatsen till zoom, dvs objektivet kan inte ändra brännvidd.

Om du inte har några objektiv alls kan en bra start vara en zoom på ungefär 17-55 mm. Det finns många olika modeller, bland annat några mycket billiga från Canon. Kanske kan det vara idé att titta bland radannonserna här på FS och se om där finns något intressant.

okej samma räckvidd då med andra ord.
Kan jag gå så nära som ca 3 cm med det objektivet?
Jag letar efter ett objektiv där jag kan ta närbilder också.

jag fick mig just en tankeställare. Om man tex skall fotografera blommor så kanske man inte behöver gå lika nära objektet som man måste göra med en kompakt kamera stämmer det?
Kan jag ta fina närbilder på blommor med ett 17-55 objektiv?

Nej, det går inte. Till en systemkamera måste du ha ett speciellt makroobjektiv, mellanringar eller försättslinser för att kunna fotografera små saker som tex blommor och insekter. Av dessa tre saker är makroobjektiv dyrast och bäst.

Du behöver inte gå lika nära motivet då som med en kompaktkamera som har makro i linsens vidaste läge.

skribenten skrev:
Vad fotograferar man oftast med 17-55?

17mm (x1,6 med din kamera) ger lagom vidvinkel. 55mm (x1,6) är bra för porträtt. Du får ett naturligare perspektiv, utan jättenäsor och annat som vidvinkel ger på nära håll.

Att kompakter ibland kommer 1cm ifrån vid makro har att göra med formatet. Om du kollar på en kompakts brännvidder så ser du att de är ganska korta jämfört med systemkamerors, dvs. man måste gå närmare för att få samma förstoringsgrad.

Jag tycker att du verkar har fått det här med olika objektiv lite om bakfoten. Det finns inget objektiv som man mest fotograferar porträtt med eller något som bara passar till närbilder på blommor. Alla (utom några ovanliga specialobjektiv) går att använda för alla sorters motiv.

En normalzoom (t ex 17-70mm) är användbar i väldigt många olika situationer. Det går inte att säga vad det används mest till.

Ett fast objektiv med brännvidden 200mm kan också användas till alla möjliga motiv. Man kan ta sportbilder med det, man kan ta närbilder av växter, man kan ta porträtt med det, man kan ta lanskapbilder och experimentella abstrakta bilder med det.

En längre brännvidd, t ex 200mm, används dels för att "komma närmare motivet" dels för att få det persektiv man önskar. Det är också lättare att få kortare skärpedjup med längre brännvidder.

Jag tycker att du ska experimentera jättemycket med de objektiv du har så att du får förståelse för hur det fungerar i praktiken. Ta några promenader och fotografera jättemycket, eller förresten inte jättemycket, ännu mer än så... Variera brännvidd och vinkel och ta många olika bilder av samma motiv. Efter mycket experimenterande kommer du förstå mer om hur utrustningen fungerar. Du kan inte fråga dig fram till hur du ska fotografera. Det krävs väldigt mycket praktisk övning. När du fått lite grundläggande erfarenheter är det lättare att ställa relevanta frågor om detaljerna.

Tack för förklaringen. Då kan jag sluta titta på närgränser då.
Om jag köper ett vanligt 17-55 kan jag alltså sätta på mellanringar eller försättslinser för att fotografera macro.
Fungerar dessa linser också på ett 90-300mm objektiv?
Macroobjektiv har jag inte råd med.

2 av objektiven tillhör en nikon D70 som jag fått låna.
Tyvärr kan man inte ange i kamera väskan att de är till låns.
Men jag har en Canon EF 75-300mm f/4-5.6III nu och en canon 28-90 mm nu. Så nu fattas bara kameran :)
Och jag skall ut och experimentera en hel del.
Jag tror jag börjar få lite kläm. I alla fall har jag 2 st objektiv nu.

ANNONS