Annons

Vilka förstoringsapparategenskaper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oort

Medlem
Jag ska köpa ny förstoringsapparat inom en snar framtid och jag undrar vad för egenskaper och funktioner man bör leta efter. Jag har en del klara för mig, till exempel skalor för bländare och höjd, filterhållare, kapacitet för 135 och 120 film och bra tillgång till objektiv och filter till apparaten.

Finns det något ytterligare som är bra att ha? På mitt nuvarande torn kan man till exempel ställa in lampans position (men jag har inte klurat ut varför än). Jag önskar ett torn som ger möjligheter att utvecklas i. Finns det något märke som är ett säkert val? Jag har sett Durst dyka upp i ett flertal diskussioner. Om någon kan hjälpa mig är jag tacksam...
 
Du har två huvudtyper av apparater att välja på: diffusljus eller kondensorljus. Kondensor ger högre kontrast och skarpare bilder. Diffusljus ger mindre känslighet mot repor och defekter på filmen. Ska du ha bästa och skarpaste bilderna så välj en kondensorapparat helt klart. Om du ska göra färgbilder så kan du ofta välja lösa filter att stoppa i ljuslådan till kondensor medans i alla fall Durst har inbyggda filter i t.ex. 670-modellen(diffusljusapparat).
 
Du kan jämföra kondensor med att använda oskarp mask i photoshop till viss del, det bästa är om du kan göra ett sv-neg att ha som skarp eller oskarp mask i kondensorapparat.
 
Lampans position kan ställas för att ge en så jämn ljusbild som möjligt på bottenplattan.
 
Tack för svaren. Jag har hittat en förstoringsapparat på Photax, LPL 66-S2 heter den. Är det någon som vet något om den eller har några synpunkter på om det är ett bra val eller ej?
 
jag vet inget om den apparaten, men ett tips är väl att kika på begagnatmarknanden först, det är massor som säljer ut sina apparater just nu
 
Sök här på forumet så hittar du många trådar om bra märken.

Om det är en apparat som ska klara både 35 och 6x6 så kolla efter Durst 605 eller 670. 605 är en äldre modell men ser likadan ut som 670. Dom hittar du billigt idag, det är att kassta pengarna i skön att köpa ny. Många säljer ju ut sina mörkrum och du kan hitta en för mellan 1500 - 2500 kr beroende på skick och utrustning.
 
ANNONS