Annons

vilka filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

dahlgren

Aktiv medlem
Fick nu en del pengar i julklapp och tänker spendera pengarna på filter till min kamera. Det är en Dimage 7i som användes mycket till natrufoto men även en del festbilder. Vilka filter bör jag ha? Det enda jag har idag är ett UV-filter. Om man skulle skaffa en close-up lins vilken styrka rekomenderas?

Närbildslinser säljs ofta i set om 3 med olika styrkor. Så ett sånt vore lämpligt att köpa tycker jag.
Ett set består tex av 1+, 2+ och 3+ (eller 1,2,4). Dess kan ju kombineras för att få större effekt, men kvalitén försämras ju något för varje lins man sätter på.

Annars kan jag rekommendera att skaffa ett polariserande filter. Med ett sånt får himlen djupare färg och moln framträder tydligare etc.

//daniel

Som Daniel sa är ett polariserande filter underbart att ha en dag med klarblå himmel. Fyller ut färgerna fint. Det är också bra att ha när man fotar blänkande saker, som t.ex bilar eller fönster för det reducerar ljusspeglingen.

Tack för svaren, finns det något bra aätt at veta utan att prova om filtret passar. det uv-filtret som jag har nu vinjetterar kraftigt vid 28mm brännvidd. Kanske någon som har en minolta dimage 7i som kan tala om vilka filter märken som fungerar.

Jag hade en B&W 49mm UV till min 7i..fungerade perfa.

Nu kör jag med Cokins pol, avtonat grå och softfilter.

dahlgren skrev:
Tack för svaren, finns det något bra aätt at veta utan att prova om filtret passar. det uv-filtret som jag har nu vinjetterar kraftigt vid 28mm brännvidd. Kanske någon som har en minolta dimage 7i som kan tala om vilka filter märken som fungerar.
Det finns extra tunna filter för vidvinkel, heter superslim, men är ej helt säker.

ANNONS