Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka "gamla" objektiv passar på en modern Canon SLR??

Produkter
(logga in för att koppla)

D_J

Aktiv medlem
Om man skulle hitta några begagnade gluggar från tiden innan digitalkameror och automatik, vilka modeller passar??

Alla EF-objektiv passar på alla EOS-kameror. Glöm inte crop-faktorn (multiplicera brännvidden med 1.6) som gör att vissa objektiv ter sig rätt märkliga på en digitalare (min 35-70 från min analoga fyllde inte riktigt samma syfte sedan jag började med digitalt)

/N

Vilket alltså innefattar tiden före digitalkameror, men inte före automatik.

Vill du verkligen även begrunda sådana som fanns före någon sorts automatik, då är vi tillbaka på R och FL-serierna. Men de flesta tänker sig väl i alla fall FD och FDn i de här fallen.
Sådana går att sätta på, men kräver en adapter. Där finns två skolor: Utan lins, vilket innebär att det blir en mellanring, som förhindrar fokusering på oändligt, eller med lins(er), vilka förstör "spetsen" i bildkvalité hos objektivet.

För min del känns det som om det är fullständigt av teoretiskt intresse.

D_J skrev:
Om man skulle hitta några begagnade gluggar från tiden innan digitalkameror och automatik, vilka modeller passar??

Du menar en ny Canon (digital) DSLR? eller (analog) SLR?
I mitt fall hade jag ett Sigma 70-300 som funka på min analoga Canon men inte på en nyare DSLR. Behöver i så fall chippas om, eller så köper man ett annat objektiv, jag valde det senare.
Men ett gammalt Canon 28-80 jag har, funkade på analog SLR, och digital DSLR.

Synd att de kräver adaptrar, då går de nog bort.

Idén väcktes av att när jag lekte modell för några veckor sedan upptäckte att fotografen nästan bara körde med gamla manualla gluggar på sin SLR. Det var ljusstarka fasta gluggar mellan 20-50 mm. Men han körde med Nikon, och de har då kanske bättre bakåt-kompatibilitet i fattningen.

Re: Re: Vilka "gamla" objektiv passar på en modern Canon SLR??

PelleAbelson skrev:
Du menar en ny Canon (digital) DSLR? eller (analog) SLR?
I mitt fall hade jag ett Sigma 70-300 som funka på min analoga Canon men inte på en nyare DSLR. Behöver i så fall chippas om, eller så köper man ett annat objektiv, jag valde det senare.
Men ett gammalt Canon 28-80 jag har, funkade på analog SLR, och digital DSLR.

Jag menade om det passade med gamla manuella gluggar på min 20D.

När det blev dags för autofokus, på 80-talet, valde Canon och Nikon olika vägar.
Canon insåg att om de skulle få till bästa möjliga funktion för autofokus, kunde de inte längre fortsätta med den bajonettfattning som då var mer än 25 år gammal.
In kom nya EF, som alltså ersatte R/FL/FD/FDn (som alla passade mekaniskt på samma kamera).

Nikon valde den andra vägen, dvs att hålla kvar den mekaniska specifikationen och försöka klämma in autofokus inom den specifikationen.
Finessen är naturligtvis att man kan använda gamla objektiv även på nya kameror. Baksidan på medaljen, i alla fall för Nikon själva, var att prestanda blev så dåliga att man nästan raderade ut sig själv från den dominerande ställning man haft bland professionella fotografer.

Det är det där med att ha och äta kaka, samtidigt. Inte lätt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto