Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka inställningar i PS vid utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Färgerna blir hemska på min skrivare.

Jag har köpt en Epson r2400 och jag får hemska bilder.

Den vräker på färg (min skärm är kalibrerad och bilder jag skickat till labb blir bra så det är inte där problemet ligger)

Ska man kalibrera skrivaren på nåt sätt?

Jag har skrivit ut 5 A4 så färgen tar snart slut...

Skrivardrivrutinerna är ominstallerade.

Jag ska skicka en fråga til Epson också...jag har köpt den av pixmania så jag gissar att det inte går att få hjälp därifrån.

Rekommenderar http://www.profiler.nu/. Har gjort en profil där till en epson-skrivare (inte min så jag vet inte vad den hette, men 2000 nånting tror jag) och sen dess blev skrivaren mycket bättre. Färgerna stämmer rätt bra överrens med vad som visas på skärmen.
Han som har hand om det är väldigt hjälpsam.

Du laddar ner ett provark med olika färger som du skriver ut och skickar in, sen får du en profil tillbaks på mailen. Man behöver en profil för varje papperstyp om jag fattade det hela rätt.

Jag ska köra den varianten...fast bara när det gäller finliret, just nu skriver den ut bilder som inte ens svenssons skulle vara nöjd med....

Usch, jag som inte hinner med nåt strul nu...vad sur jag blir...

Jag måste fråga igen för jag kan bara inte hitta någon tråd om detta.

Vilka inställningar är vanligast vid utskrifter.

Jag får helt fel färger och jag tror jag testa alla tänkbara inställningar.

Det är möjligt att det ligger hos skrivaren (Epson r2400, jag har skrivit till Epson och frågat också)

Vad betyder North america General Purpose Deafults...ska man använda den?

Och sen...adobe RGB...eller monitor RGB...eller nåt av dom anra tiotusen valen?

Finns det nånstans man kan läsa om detta på ett lättfattligt sätt för en som är riktigt, riktigt korkad?

Det vanligaste felet, som jag också gjort, är att färghantera i både skrivaren och photoshop. Då blir det geggamoja.

Så bestäm dig för att antingen färghantera i photoshop eller i skrivaren.

Ta kontakt med YFO i Göteborg Högsbo butiken,031-3389600 det gjorde jag och där fick jag hjälp med en gång.
MVH. Kerry

Hmm, du kan inte fota av nån utskrift så man får se?
Blir färgerna fel eller bara för mycket?

Jag försökte fota en utskrift men...eller vänta, ska kolla om jag har kvar den.

Ditt problem handlar kanske om att profiler läggs på flera gånger. Du behöver kolla igenom hela färghanteringsflödet och bestämma var i flödet saker skall hända.

Jag rekommenderar att du lägger en god stund på att läsa trådar om utskrift i forumet där Stefan Ohlson svarat. Börja kanske med den här.

Nje det är ingen ide jag fick bilden bättre efter jag fotade utskriften.

Felet är helt klart nån inställning på nån profil...att det var såhär jobbigt att få till fägerna hade jag inte en aning om.

Jag vill skriva ut direkt från ps, men när jag pratade Epson tyckte dopm att jag skulle använda deras program.

Jag sitter på jobbet nu så jag har inte testat ännu...men jag börjar misströsta...jag trodde inte det skule vara såhär jäkla jobbigt...och dyrt, jag tyckte jag steat alla inställningar, men det blir aldrig bra...på min skärm ser allt bra ut, men på den sista utskrifterna (som blev dom minst dåliga) är det för mycket blått, när jag överdrev det gula på skärmen, men bilden grön...snart skickar jag tillbaka den och köper en där dom kan förklara på ett sätt som funkar...första ska jag testa deras program...men ska det behövas...ska man inte kunna skriva ut direkt från PS...?

/Gill som bara blir surare och surare...

jimh skrev:
Ditt problem handlar kanske om att profiler läggs på flera gånger. Du behöver kolla igenom hela färghanteringsflödet och bestämma var i flödet saker skall hända.

Jag rekommenderar att du lägger en god stund på att läsa trådar om utskrift i forumet där Stefan Ohlson svarat. Börja kanske med den här.

Oj tackar det verkar var det jag letar efter...har dock inte läst den ännu, men ska genast kasta mig över den .)

Profiler

Här finns skrivarprofiler för R2400 med olika papper: http://www.epson.com/cgi-bin/Store/...&oid=54861&prodoid=53540920&category=Products

Har laddat ner motsvarande profiler till min R1800, men dom ger inte bättre resultat än dom profiler som följde med Epson:s program.
Jag är nöjd med mina utskrifter.
Men glöm inte att du skall titta på utskrifterna i rätt ljus. Gå ut på balkongen eller skaffa rätt lampor.
Men förmodligen har du något inställningsfel.

Ja det är helt klart nån inställning, dom är inte alls som på skärmen... :(

ANNONS
Götaplatsens Foto