Annons

Vilka kameror har autofokusmotor i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

ALEEEX

Aktiv medlem
Hejsan!

Har fått ett gott råd från en vän inför mitt kommande systemkameraköp att kameran MÅSTE ha autofokusmotor i kamerahuset då det underlättar väldigt mycket vid köp av objektiv.

Problemet är att om jag tex ska filtera på pricerunner så kan jag inte välja "Autofokusmotor? Ja/Nej". Så om man hittar en fin&bra kamera som man diggar så vet man inte om kameran har autofokusmotor.

Någon som vet någon "lista" på kameror som har det i huset, eller om någon som hade tid kunde skriva alla kameror mellan priset 5.000:- - 9.000:- som har motorn i huset.

MVH

Ingen Canonkamera har autofokusmotor i kamerahuset!

Påståendet att kamerahuset måste ha autofokusmotor är befängt när det gäller Canons system, eftersom alla objektiv alltid har haft en egen autofokusmotor (såväl Canons egna som andra tillverkares).

Låter som om din vän vill att du köper en Nikonkamera, där är nämligen frågeställningen relevant.

Hejsan!

Har fått ett gott råd från en vän inför mitt kommande systemkameraköp att kameran MÅSTE ha autofokusmotor i kamerahuset då det underlättar väldigt mycket vid köp av objektiv.

Problemet är att om jag tex ska filtera på pricerunner så kan jag inte välja "Autofokusmotor? Ja/Nej". Så om man hittar en fin&bra kamera som man diggar så vet man inte om kameran har autofokusmotor.

Någon som vet någon "lista" på kameror som har det i huset, eller om någon som hade tid kunde skriva alla kameror mellan priset 5.000:- - 9.000:- som har motorn i huset.

MVH

Hej Akeex,

Inga Canonkameror har autofokus i huset.
Alla objektiv som är gjorda för att passa EOS-systemet har inbyggd autofokus.
En del Nikonkameror har motor i huset men jag vet inte vilka.

Alltså får du på Pricerunner söka på Canon: Ja, så vet du att motorn sitter där den ska, alltså där uppgiften (fokusering) ska utföras.

Alltså får du på Pricerunner söka på Canon: Ja, så vet du att motorn sitter där den ska, alltså där uppgiften (fokusering) ska utföras.

Ett "aningen" tendentiöst påstående...

Dels är Canon inte ensamma om att "enbart" ha AF-motorn i huset, dels är det inte alls "ett måste" att den ska sitta i objektivet för att fungera bra!

Visst var mitt inlägg skrivet med glimten i ögat, det är riktigt. Skulle kanska lagt dit en glad gubbe också.

Annars är det helt rätt att Canon inte är ensamma om att inse att drivning är bäst med kortast möjliga kraftöverföring, om det låter sig göras. Exempelvis Nikon erbjuder ju också optik med motor numera. Tog lite längre tid för dem att inse det, bara.

ANNONS
Götaplatsens Foto