Annons

Vilka objektiv matchar A700

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimgbg

Avslutat medlemskap
Är i valet och kvalet mellan Nikon, Canon och Sony. Men blir lite fundersam över Sonys dåliga resultat i objektivtester. CZ 16-80 sämst i test och nu samma med 11-18 i Kamera&Bilds vidvinkeltest.
Är det "piratoptik" som gäller? Eller vad köper man om man vill ha en bra "resezoom" (16-105, 18-200?), ett kortare, ljusstarkt (porträtt)tele och en tele(sport)zoom?
Har "piratobjektiven" all funktionalitet avseende ljusmätning och blixt som originaloptiken?
Kort sagt, vilken optik ger full rättvisa åt A700?

Jag tror att det måste varit något fel med det 16-80 objektivet som tidningen fick - i de flesta tester har objektivet fått toppbetyg.

Som normalzoom så verkar Tamron 17-50/2.8 samt Sony/Zeiss 16-80 vara bland de som gillas av flest. Sigma 17-70 skall ochså vara rätt trevligt om man får ett bra exemplar. Som reseobjektiv så är Sony eller Tamrons 18-250 rätt bra, funderar själv på att skaffa ett så småningom.

De enda objektiv jag kan tänka mig som skulle ge full rättvisa åt A700 är nog G eller CZ-gluggar...

Ett tips är att du kollar här:
http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Där finns användarrecensioner och riktiga tester för nästan alla objektiv till Minolta/Sony.

Och förresten;
Photozone.de skriver följande om CZ1680:
"The primary design objective was obviously to maximize resolution because this is where the lens shines with generally stunning MTF figures matching or beating most standard zooms out there."

ja, de där skumma testerna av sony objektiv är lite lustiga. endel tidningar och liknande ger verkligen inte gluggarna o kamerorna bra betyg medans andra ger dem bra betyg...

Tidningar

Tidningarna som sågat 16-80 har antingen fått ett extremt felaktigt ex, testat fel glugg (läs kitgluggen) eller bara "vill" såga.

16-80 är helt enkelt ENASTÅENDE. Jag får samma skärpa (eller bättre) vid alla brännvidder (oavsett bländare) som jag får med det omåttligt populära 50/1.7. Färgåtergivningen är underbar och realistisk - en känsla av 3D i bilderna. Och bra bokeh. Som redan påpekats...MTF värderna är respektingivande och kan inte viftas undan hursomhelst.

Som sagt...man undrar ju hur det står till i branschen.

Summa summarum; Jag tror CZ 16-80 är en perfekt allround till A700:an.

Re: Tidningar

hbengtsson skrev:
Summa summarum; Jag tror CZ 16-80 är en perfekt allround till A700:an.

Jag håller med. Ju mer jag använder den, dessto mer gillar jag den. Lite mer ljusstyrka skulle inte skada, men annars är den enastående.

Tyvärr har jag dock bara testat den på A-100, men det finns ju ingen anledning att tro att den skulle bli sämre på en A-700. Snarare borde väl det sammantagna resultatet blir bra mycket bättre.

Felaktiga ex kan man väl få oavsett vad man köper för glugg. Och om testaren inte insett att han fått ett sådant så kanske testet i stort inte är att ta på alltför stort allvar.

Är det någon som har testat Minolta AF 24-105 f/3,5-4,5 på A700? Hur den står sig mot Sony 16-105 eller 16-80?

Tamron 17-50 2.8 passar perfekt till A700 då man kan nyttja den extra ljuskännsliga fokussensorn.

cz 16-80 Är den perfekta zoomen för A700, om man är ute efter maximal kvalite för en zoom. Man kunde önskat att den hade 2.8 dock.

hbengtsson skrev:
Japp, varje fotografs drömglugg. Vågar dock inte tänka på hur stor/tung och fruktansvärt jättedyr den hade varit då :)

Jo tack .. jag tycker ju den är stor å tung som det är nu redan! ;)

titta bara på nikons 24-70 glugg!, ingår ett gymkort till den gluggen har jag hört ;)

ondjultomte skrev:
Tamron 17-50 2.8 passar perfekt till A700 då man kan nyttja den extra ljuskännsliga fokussensorn.

Det stod mellan den eller Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro, slutvalet föll på Sigman.. hyfsat likvärdiga ska dom väl ändå vara?

Eftersom min A700 kom idag fick man beställa på stört.. DT 18-70 som var kittet till Dynax 5D dög inte på A700:an.

Det känns som att min kameraväska är väldigt icke-igenomtänkt vidvinkelmässigt och helt förbisett på telesidan..

Väldigt mycket vidvinkel hit och dit..
Sigma 20 f1.8
Sigma 10-20 f4-5.6
Sigma 18-50 f2.8 (snart)

Är lite rädd för att min fasta 20mm kommer hamna lite i skymundan nu. Synd på en så bra glugg.

Flaggskepp skrev:
Det stod mellan den eller Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro, slutvalet föll på Sigman.. hyfsat likvärdiga ska dom väl ändå vara?

Eftersom min A700 kom idag fick man beställa på stört.. DT 18-70 som var kittet till Dynax 5D dög inte på A700:an.

Det känns som att min kameraväska är väldigt icke-igenomtänkt vidvinkelmässigt och helt förbisett på telesidan..

Väldigt mycket vidvinkel hit och dit..
Sigma 20 f1.8
Sigma 10-20 f4-5.6
Sigma 18-50 f2.8 (snart)

Är lite rädd för att min fasta 20mm kommer hamna lite i skymundan nu. Synd på en så bra glugg.

Jo det är dem ju, sigman har ju macro funktion också.

ANNONS
Götaplatsens Foto