Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

bacreb

Ny medlem
Jag har en Canon 40D som jag inte använt på ett tag då jag tappade intresset pga att jag inte hade några andra objektiv och kände mig begränsad. Har idag ett efs 17-85mm. Nu har jag den ekonomiska möjligheten att kosta på mig lite utrustning. Men jag vet inte vad jag ska ha, håller på att bli galen efter allt läsande om olika objektiv och blixtar. Därför skulle jag verkligen uppskatta om någon som har testat olika objektiv kan ge mig tips på vad jag ska komplitera med. Vill gärna ha tips på bra blixt också.

De jag har ambition att fotografera är : porträttfoto av barn och djur, hästar i rörelse.

Otroligt tacksam för svar!

Canon 70-200 f4L USM med eller utan IS beroende på budget. Begagnat kan det vara riktigt billigt men de är prisvärda nya också.

Då tycker jag att Torbjörns förslag är ypperligt.
Lägger du till en 50/1,4 så har du till porträtt med skönt släpp mot bakgrunden.

Tycker du för protrettfotografering ska kolla på EF 50 f/1.8 II, kostar ca 900kr nytt och kommer ge dig nya typer av bilder om du kör på störst bländare 1.8. Du får kort skärpedjup och om jag inte räknar helt fel så släpper objektivet in ca 4 ggr mer ljus än ditt nuvarande.
Nackdelen är väll att det är fast brännvidd och att byggkvaliteten inte är den bästa, men bildkvaliteten är det inget fel på.

Kompletterar du ytterligare med ett EF 70-200 L objektiv av valfri modell (f/4 modellen utan IS finns för runt 4000kr begagnat) så kommer du kunna täcka in brännviddsområdet 17-200 mm, samt vid 50 mm ha ett objektiv med stor bländare.

I blixtväg rekommenderar jag en begagnad 430EX II, denna brukar gå att finna begagnat för ca 1500kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto