Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Står på noll i prylar - Vad ska man skaffa (gärna rätt denna gång). ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Ska köpa ny kamera. Har inget idag då jag sålde av eftersom jag inte blev något stort fan av Fujis kameror.

Funderar på vanlig DSLR eller spegellös. Fullformat vore trevligt, men APS-C duger nog fint.

Kan nämnas att en av kamerorna jag ägt (det är några stycken) var en Olympus E-M10 men även någon föregångare med OVF gillades starkt. Har sedan dessa vandrat genom Panasonics kameror (tappade glädjen i fotandet, tror det var något med menyerna). Hade då en G80. Sen vidare med X-T20. Tyckte det kändes omständlig + blev raster och ljusstörningar när solen låg på ett visst sätt (känt problem med sensorn, eller inhuseringen av denna).

Var går man härifrån? Köper en EOS DSLR? Nikon? Är inte alls så uppdaterad som jag brukade. Även kollat på A7 II och EOS RP... Men som sagt - jag klarar mig nog bra med APS-C (eller?). Får gärna vara vädertålig och med bra pris för prestandan. Är inne på att köpa nytt hus. Objektiven kan jag köpa beggade, tänker jag.

Hur många generationers kameror ska man inte gå bak till? EOS 80D ? Stor skillnad mot deras nya 90D exvis? Hur är det med andra kameror i konkurrensen?

Tar gärna tips! Fotar allt möjligt med det blir mycket vyer och uppskattar en inte alltför tung utrustning.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Sony a7 II är ju riktigt fin, med imponerande dynamiskt omfång. Att lyfta skuggor är en fröjd med den kameran. Tillsammans med Samyangs skarpa af-objektiv till Sony, har du en mycket lätt utrustning som ger ordentlig bildkvalitet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror inte att det finns ett endaste system som är rätt och framtidssäkert. Det dyker alltid upp något nytt och nödvändigt bakom nästa hörn.

själv sitter jag med EOS 1D X, EOS 1D mk III och EOS 7D. Fortfarande imponerad av alla tre, men använder de mest i uppräknad ordning. Alltså 7D använder jag väldigt sällan medan 1DX används mycket ofta.

För mig är dessa kameror rätt, och det känns som att jag kommer att fortsätta med dem så länge som de sitter ihop och fungerar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ska köpa ny kamera. Har inget idag då jag sålde av eftersom jag inte blev något stort fan av Fujis kameror.

Funderar på vanlig DSLR eller spegellös. Fullformat vore trevligt, men APS-C duger nog fint.

Kan nämnas att en av kamerorna jag ägt (det är några stycken) var en Olympus E-M10 men även någon föregångare med OVF gillades starkt. Har sedan dessa vandrat genom Panasonics kameror (tappade glädjen i fotandet, tror det var något med menyerna). Hade då en G80. Sen vidare med X-T20. Tyckte det kändes omständlig + blev raster och ljusstörningar när solen låg på ett visst sätt (känt problem med sensorn, eller inhuseringen av denna).

Var går man härifrån? Köper en EOS DSLR? Nikon? Är inte alls så uppdaterad som jag brukade. Även kollat på A7 II och EOS RP... Men som sagt - jag klarar mig nog bra med APS-C (eller?). Får gärna vara vädertålig och med bra pris för prestandan. Är inne på att köpa nytt hus. Objektiven kan jag köpa beggade, tänker jag.

Hur många generationers kameror ska man inte gå bak till? EOS 80D ? Stor skillnad mot deras nya 90D exvis? Hur är det med andra kameror i konkurrensen?

Tar gärna tips! Fotar allt möjligt med det blir mycket vyer och uppskattar en inte alltför tung utrustning.
Nikon z50 är ju rätt trevlig med en ftz adapter. Jag valde den framför x-t4 och gillade den bättre än z6an (ergonomiskt).

7500 inkl kitobjektiv eller z6 (kanske ii) som är mer vädertätad, har ibis och fullformat. Menyer och knapplayout tycker jag fungerar bra på Nikon.

Dock skulle en bättre beskrivning av vad du söker/saknar vara bra.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Sen vidare med X-T20. Tyckte det kändes omständlig + blev raster och ljusstörningar när solen låg på ett visst sätt (känt problem med sensorn, eller inhuseringen av denna).
Känt missförstånd. Problemet var med din skärm och valet av upplösning kontra storleken/skalning på fönster. Mönstret finns inte i bilden.

Det finns såklart andra anledningar att skippa Fuji. Men några raster finns inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Känt missförstånd. Problemet var med din skärm och valet av upplösning kontra storleken/skalning på fönster. Mönstret finns inte i bilden.

Det finns såklart andra anledningar att skippa Fuji. Men några raster finns inte.
Eller inte, eftersom det inte lär vara moiré som avses...

Låt var att det nu handlade om X-T20, men att Fujis sensorkonstruktion i vissa fall gett upphov till speciella effekter är ingen myt. Precis som att det gått att provocera fram lite märkliga saker från Sonys AF-pixlar i vissa fall, eller linjerna av samma orsak om man vrållyfter skuggorna på Nikon Z7 på bas-ISO. Ett fenomen som inte finns på D850 som saknar AF-pixlarna, men i övrigt har en väldigt lik sensor.
 

PMD

Aktiv medlem
Tar gärna tips! Fotar allt möjligt med det blir mycket vyer och uppskattar en inte alltför tung utrustning.
Eftersom du gillade din Olympus så tycker jag att du ska titta på deras aktuella kameror. Jag har inget specifikt konkret tips men det finns ju ett Internet att läsa. :)
Själv har jag en E-M5 (första versionen) men den är nog lite förlegad numera. Det finns både en II:a och en III:a numera. E-M1 (I, II och III) är bättre val för snabba motiv i och med bättre autofokus.

Man kan knappast göra fel val om man väljer en modern kamera (5-10 år). Det handlar mer om hur man trivs med hanteringen. Jag har kameror från Canon, Nikon, Panasonic och Olympus. Alla ger tekniskt bra bilder. Alla är bättre kameror än jag är fotograf.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns en ganska bra kampanj med olympus och du får ett 1.2 optik om du köper dera prokamera

Köper du en OM-D E-M1 blir den nästan gratis....
 

martley

Aktiv medlem
Ang. EOS 80D så var den ett stort kliv framåt efter 70D enligt recensioner jag läst, och då ansågs även 70D vara fantastisk när den kom. Sen kom 90D som anses vara ett stort steg framåt jämfört med 80D ...
 

StanM

Aktiv medlem
När jag läser ditt inlägg, Fredrik, ser jag att du trivdes med en Olympus med OVF. Och sedan har du haft otur med en Fuji X-T20.
OK, utan att veta vilka brännvidder du använder, skulle jag vilja göra dig uppmärksam på två kameror, faktiskt Fuji. Bägge med OVF.
1. X100F med fast 23mm optik, motsvarande 35mm. Mycket nätt och bra kamera. Bra OVF, faktiskt hybridsökare där man kan växla mellan OVF och EVF. Om brännvidden passar dig, bör du testa en X100F. Jag har en och gillar den skarpt, tycker det är förbaskat roligt att fota med den.
2. X-Pro2. I princip samma elektronik och sökare som X100F fast det är en systemkamera med utbytbara objektiv. Den är ganska Så mycket större än en X100F men man kan köra andra objektiv. Nackdelen är att OVFen passar bäst med objektiv med kortare brännvidd pga rangefinderkonstruktionen.
Som sagt, beroende på vilka brännvidder du använder. Själv sålde jag min Nikon D810 och snöade in på den lilla (men i mitt tycke underbara) X100F.
 
ANNONS