Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka plugins använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Tycket om plugins varierar krafitgt. Själv tycker jag det finns många fantastiska plugins som gör mitt arbetsflöde betydligt smidigare. Jag tänkte att det måste ju finnas massa finurliga och bra plugins därute som väntar på att bli upptäckta.

Själv är jag ett stort fan av nik software, aliens skin och portraiture i viss grad.

Vilka använder ni och vad använder ni dem till?

Jag kör HDR Efex Pro från Nik, samt Photomatix, bägge för HDR bilder
Topaz bundle, för lattjolajban.
PTGUI för Panoramabilder.

Nik Silver Efex Pro för svartvit konvertering använder jag och är mycket nöjd.

Silver Efex pro2 till svartvit konvertering men även ibland för skannade negativ som skall presenteras på webben för att få lite struktur. HDR Efex har jag också och provat lite för att få tillräcklig dynamik i nattbilder från digitalkamerorna. Bägge funkar bra och spar en massa tid tycker jag.

Jag har också Silver Efex Pro (ettan) men föredrar faktiskt Topaz plugin, "Topaz Black and White Effects". Äntligen kom någon på att sätta dit kontroller för att enbart öka mängden svart eller vitt i bilden samt bättra på allt med adaptive exposure kontrollen som kan dela upp bilden i valfritt antal delar (upp till 50 delar) och ändra kontraster helt separat för varje enskild del (genialiskt) och funkar som en dröm. Sotsvärta och ta fram allt på bilden i alla fall tack vare denna behändiga funktion. Topaz "Adjust" och "In Focus" för att inte tala om deras Denoiser är också väldigt bra plugins som låter dig lägga på microkontast, ta bort brus effektivt etc etc. Väldigt användbara plugins.

Jag använder ett par pluggar från AutoFX och Alien Skin Software också. Som Mystical Lighting, Mystical tint and Tone, Image doctor, och Eye Candy serien.

Det är pluggarna som gör Photoshop. ;)

Jag har också Silver Efex Pro (ettan) men föredrar faktiskt Topaz plugin, "Topaz Black and White Effects". Äntligen kom någon på att sätta dit kontroller för att enbart öka mängden svart eller vitt i bilden samt bättra på allt med adaptive exposure kontrollen som kan dela upp bilden i valfritt antal delar (upp till 50 delar) och ändra kontraster helt separat för varje enskild del (genialiskt) och funkar som en dröm. Sotsvärta och ta fram allt på bilden i alla fall tack vare denna behändiga funktion. Topaz "Adjust" och "In Focus" för att inte tala om deras Denoiser är också väldigt bra plugins som låter dig lägga på microkontast, ta bort brus effektivt etc etc. Väldigt användbara plugins.

Jag använder ett par pluggar från AutoFX och Alien Skin Software också. Som Mystical Lighting, Mystical tint and Tone, Image doctor, och Eye Candy serien.

Det är pluggarna som gör Photoshop. ;)

Det är ju knappast "pluggarna" som gör PS!!

Det som gör Ps, kommer när man använt och pluggat Ps i några år, och när man tror att man behärskar Ps. Så fattar man att man aldrig kommer att bli fullärd! När man kommit till den insikten, då har man börjat Photoshopa på riktigt!

Plugins är bara en "rolig bonus" men så tråkiga ändå, för det är ju inte jag som har gjort redigeringen!
Att göra all redigering själv! Och när man får till det bra. <------ Det är det som gör Ps!

Det som gör Ps, kommer när man använt och pluggat Ps i några år, och när man tror att man behärskar Ps. Så fattar man att man aldrig kommer att bli fullärd! När man kommit till den insikten, då har man börjat Photoshopa på riktigt!

Plugins är bara en "rolig bonus" men så tråkiga ändå, för det är ju inte jag som har gjort redigeringen!
Att göra all redigering själv! Och när man får till det bra. <------ Det är det som gör Ps!

jag håller med. någon har tidigare kalalt silver efex för en pluggin. även om den kan simulera olika filmtyper så skulle jag nog snare se silver efex som ett fristående program.

Visst gör pluggarna PS?

Precis samma sak som när jag sitter med FL Studio eller andra midisekvensers. Vad vore de utan alla VST instrument och effekter? (samma sak som pluggar till PS).

Saker som Mystical Lighting, Eye Candy, Topaz Black and White effects vore omöjliga att göra med bara PS.

Som ovanstående postare säger, pluggarna är små program som i många fall jobbar både som PS plugins och fristående program,

Det är programmen som gör Windows, Windows vore inte mycket utan tredjepartsprogram som Total Commander, Photoshop, Cubase etc. Så vi skall vara glada för saker som möjlighet att använda plugins som förbättrar Photoshop ordentligt och ger oss mera kraft. ;)

Testa detta med bara Photoshop så förstår du vad jag menar, och allt på 9sek. ;)
http://www.topazlabs.com/remask/

Tagga ner:) Har du italienska föräldrar månne?

Man redigerar i plugins också. åtminstone i alla de jag har. Om du drar i några reglage när du skärper bilden i PS. Eller i några reglage i en plugin har ju ingen betydelse.
Andra säger när du ändrar bilden i PS så har du inte gjort den själv. Utan då ska du ha bilden klar i kameran :)

ANNONS
Götaplatsens Foto