Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka program är nödvändiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Hej!
Fick min 30D idag, grymt nöjd.
Nu när jag har tagit X-antal bilder tänkte jag lägga in dem på datorn. Kopplade in kameran med usb sladden, men min mac kände inte av den.. förmodligen för att jag inte kört de två skivorna jag fick med.
Men min fråga är alltså, vilka program är verkligen nödvändiga att installera, jag har redan PS cs2.
Det fanns bla att välja på Image browser, digital photo proff, Photostich osv... är det ngra av dessa program som kan göra ngt som inte PS kan??
Hantera RAW tex?

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Med canonkameror fäljer det med en RAW konverterare.
Photostitch är en utmärkt panorama program som medföljer.

MVH. robin

RAW har jag ingen erfarenhet av men panoraman tycker jag blir mycket bättre i photostitch än i photoshop.

MVH. Robin

en kortläsare och ps cs2 är allt du behöver (kanske uppdatera ACR, eller var det för cs1 bara?)

tiq skrev:
en kortläsare och ps cs2 är allt du behöver (kanske uppdatera ACR, eller var det för cs1 bara?)

Absolut, ska investera i en kortläsare så fort jag får lite pengar. Ngn du kan rekomendera?
Och ifall jag har en kortläsare behvöer jag fortfarande ha EOS Utility installerat på datan?

hallqvist skrev:
Absolut, ska investera i en kortläsare så fort jag får lite pengar. Ngn du kan rekomendera?
Och ifall jag har en kortläsare behvöer jag fortfarande ha EOS Utility installerat på datan?

Behöver inte EOS utility för att föra över bilderna ifrån en kortläsare.. Hittar den som en vanlig disk i PCn..

Personligen har jag inte installerat något annat än PS CS2 och en uppdaterad RAW..

Har du köpt en 30D så har du råd med en USB kortläsare på Klas Olsson för 200:- eller hos Scandinavianphoto..
Du kan köpa vilken CF kortläsare du vill bara den är USBII, Är CF kortet som styr farten på överföringen.

Stisse skrev:
Behöver inte EOS utility för att föra över bilderna ifrån en kortläsare.. Hittar den som en vanlig disk i PCn..

Personligen har jag inte installerat något annat än PS CS2 och en uppdaterad RAW..

Har du köpt en 30D så har du råd med en USB kortläsare på Klas Olsson för 200:- eller hos Scandinavianphoto..
Du kan köpa vilken CF kortläsare du vill bara den är USBII, Är CF kortet som styr farten på överföringen.
Tack för svaret. Men hur menar du med "uppdaterad raw"?

ANNONS
Götaplatsens Foto