Annons

Vilka/vilken objektiv passar till Nikon d40?

Produkter
(logga in för att koppla)

rainred

Medlem
Det är ju en stor djungel bland objektiv, jag ahr en liten broblem, jag vill helst kunna använda autofokus och även ta NÄRBILDER
Jag är inte heller rik så max 3500 kan jag tänka mig betala för den.

Är macrolins en bra investering till dess att man köper en evt dyrare objektiv?

Jag vore glad om ni kunde svara på detta snarast!
Trevlig fotosommar

Du får inget "rikitgt" makroobjektiv för 3500:- (Nikons 60. kostar 5000:), men med en Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF Macro får du i alla fall 1:2-skala. Ett alternativ, om du inte har så höga krav, är närbildslinser.

Per.

Vad har du för objektiv idag?
Och vad är det för typ av motiv du inte tycker att ditt/dina nuvarande objektiv passar till?

Olle

Jag kommer inte tillräckligt nära tycker jag, jag har 18-55 som ingick i kiten då jag köpte kameran så därför vill jag ha en sorts macro... Jag tycker om att fotografera växter och blommor ( och mycket annat också, mest naturbilder)

Olle skrev:
Vad har du för objektiv idag?
Och vad är det för typ av motiv du inte tycker att ditt/dina nuvarande objektiv passar till?

Olle

Om du kan tänka dig att betala lite mer än 3500:-, så finns det makroobjektiv från Sigma, Tamron och Tokina för ca 3900:-. Priserna från CyberPhoto.

Annars har ditt objektiv hyfsade närbildsmöjligheter. Största avbildningsskala 1:3,2. Kanske klarar du dig med en närbildslins En tvålinsig sådan är Canon 250D med 52 mm gänga. Kostar 700:- hos CyberPhoto. Enlinsiga, som brukar säljas i sats om tre, kan du få mycket billigare, men de ger lite sämre skärpa.

Olle

Jag missade det där med autofokus. Jag tror inte något av objektiven jag nämnde ger autofokus med din kamera, tyvärr. Däremot fungerar förstås autofokusen med närbildslins.

Olle

fungerar detta då till nikon??? (med tanke på att det är en annan märke.)

Annars har ditt objektiv hyfsade närbildsmöjligheter. Största avbildningsskala 1:3,2. Kanske klarar du dig med en närbildslins En tvålinsig sådan är Canon 250D med 52 mm gänga. Kostar 700:- hos CyberPhoto. Enlinsiga, som brukar säljas i sats om tre, kan du få mycket billigare, men de ger lite sämre skärpa.

Olle [/B][/QUOTE]

ANNONS
Götaplatsens Foto