Båda kamerorna har sina fördelar och nackdelar:
Nikonsystemet ger bilder i formatet 3:2, Olympus 4:3. Nikons sensor är en beskuren 135-ruta med en faktor 1,5 och Olympus med en faktor 2. Olympus sensor är mindre.
Till Nikonsystemet finns det gott om tillbehör, till 4/3 systemet finns det färre tillbehör. Optik finns från Olympus och Sigma.
Fördelen med 4/3 är att det är en nyframtagen standard som äravpassad för dgitala bildsensorer. Behov av att systemet ska fungera med film finns inte.
Olympus har en rengöringsfunktion av sensorn inbyggd i kameran, de är de ensamma om.
Utvecklingenn av kamerasensorer och signalbehandling går fort, kostnaderna sjunker. De tre stora med Canon i spetsen kommer att fylla marknaden med nya modeller. De befintliga optjektivssytemen är en guldgruva att vara rädd om för dem, med tanke på att kunderna knappast förstår varför de ska invstera även i ny optik. Jag tror vi därför att de befintliga objektiven kommer att fortleva och vidareutvecklas för de digitala kamerorna. Nikon och Canon, men även KonikaMinolta har starka utceklingsavdelningar,som får resurser direkt koppolat till försäljningsframgångarna. Därför tror jag dessa tre med Canon i spetsen kommer vara de som håller ut längst.
Jag skulle välja en Nikon eller Canon och gardera med Minolta (för sin bildstabilisering och goda utbud av optik), men jag skulle inte välja Olympussystemet 4/3 som är en öppen standard, men jag bedömer det som en återvändsgränd.