Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken begagnad kamera för safari (8000ish)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuneforce

Ny medlem
Hej!

Ska som ämnet antyder på Safari i sommar.
Jag har i nuläget en Canon 5d mark2 med kitobjektiv plus ett 70x300 (av sämre kvalitet än kitobjektivet)

Funderar då på om det inte är smart att köpa en begagnad aps-c istället, för att få lite ytterligare zoom + kanskemer moderna funktioner. (5d var fantastisk när jag var inredningsfotograf, men så värst snabb och lätt är den inte.)

Men det var länge sedan jag var verksam till vardags i foto, och har alltså ingen koll längre.
Jag vill inte lägga alltför mycket (stöldrisk, skador etc) så tänker mig typ 8000.
Jag har ju objektiven.

Vad skulle ni satsa på?

(eller om jag tänker helt fel, så säg det också)

Spännande med safari!

När vi var på safari behövde jag allt från 50mm (elefant på helt nära håll bakom ett elstängsel) och 400mm (leopard i ett träd). Jag fixade det första men inte det andra. Jag önskade själv att jag hade tagit med mig:
- två hus med var sin zoom, ett FF samt ett APS-C, eller
- två bra zoomar för det huset jag hade med mig, en Nikon D700

Lycka till, hoppas det blir en oförglömlig upplevelse. Och många härliga bilder.

Om typ 8000 är budgetutrymmet så kanske det mest givande vore att behålla huset och skaffa en 100-400 mk1? :unsure:

Jo tanken föresvävade mig, men för att få tex ett L objektiv räcker inte 8k...
(och det är såpass stor skillnad att jag inte riktigt står ut med att köpa ett som inte är tillräckligt bra)
Tänker att ett kamerahus kan jag ju alltid sälja igen (endera 5d2 eller det nya beroende på vad jag landar i passar bäst just nu)
Rejäla zoom objektiv känns som lite smalare marknad. Men jag kan ha fel...

Om du nu inte är nöjd med teleobjektivet så kommer det ju knappast bli bättre av en ny kamera som i princip förstorar felen med sin högre pixeldensitet. Du tjänar med i detta fallet på att skaffa ett bättre objektiv. För 8000 kan du få ett begagnat 150-600 från antingen Sigma eller Tamron.
Eller ett 100-400 från samma tillverkare (om man inte hittar Canon MkI) om man prioriterar vikt framför räckvidd. Sigma har jag inte testat, men Tamrons är rätt bra för vad det är. 150-600: orna är nog vanligare dock i sina olika versioner.

Under väldigt många års safariresor (ja, jag vet att det är en tautologi) har min standardutrustning varit 7D med 100-400, plus ett hus med normalzoom. Mk2 av hus och objektiv är påtagligt bättre, men även mk1 är helt okej. Har man redan ett FF-hus kanske ett begagnat 150-600 är en ännu bättre idé.

Det allra viktigaste är faktiskt flexibilitet. Även om du sitter och plåtar något långt bort med 400 mm kan motivet plötsligt vara intill bilen, och då hinner du inte byta objektiv - men möjligen kamera. Två hus, alternativt nåt slags superzoom som går från moderat vidvinkel till ganska långt, krävs alltså.

Kan du inte låna av någon?
Visst blir det stulet så får du ersätta det men det hade du ändå fått göra.
kanske både kamera o objektiv....

Två hus, alternativt nåt slags superzoom som går från moderat vidvinkel till ganska långt, krävs alltså.

Jo jag tänkte lite så, ett nytt hus med zoom, det gamla med L linsen för vidvinkel.
Men som sagt, ett 100-400 kanske räcker? (fast det är väl skillnad på 7d, den är väl crop?
man kan ju inte få allt, plus jaghar Ju begränsad vikt på flygplanet…

tyvärr kan jag inte låna av ngn, känner ingen som har rätt grejer.

Fortfarande velig.

Jo tanken föresvävade mig, men för att få tex ett L objektiv räcker inte 8k...
(och det är såpass stor skillnad att jag inte riktigt står ut med att köpa ett som inte är tillräckligt bra)
Tänker att ett kamerahus kan jag ju alltid sälja igen (endera 5d2 eller det nya beroende på vad jag landar i passar bäst just nu)
Rejäla zoom objektiv känns som lite smalare marknad. Men jag kan ha fel...

Tror inte du behöver oroa dig. Det finns många som vill fotografera fågel och vilt som inte har råd att investera i objektiv i småbilsprisklass, som gärna köper t.ex. ett begagnat 150-600 från Sigma eller Tamron.

Ett annat alternativ till 100-400 är Canon 70-300/4-5.6L IS (finns en begagnad på Fotosidan, https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=338083 - obs, jag har inga kopplingar till säljaren). Den har fått högsta betyg hos Objektivtest, https://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-70-300-mm-f4-56-l-is-usm-referensklass/

Tillskillnad från första generationen av 100-400 så är detta objektiv vädertätat vilket är lämpligt på savannen där det kan vara väldigt dammigt...

Jag har tidigare ägt ett exemplar av detta objekt och har varit mycket nöjd med den.

Jag antar att med kitobjektiv till 5D2 att du syftar på 24-105/4 L IS USM?

Jag instämmer med de andra - köp beg, antingen Canon 100-400 L IS USM version ett (beg ca 6000kr) eller Sigma/Tamron 150-600 (Sigma Ca eller Tamron G1) för ca 5000kr. Canon har fördelen av lägre vikt men har kortare räckvidd.

Du kan ju använda 5DII med normalzoomen och köpa antingen en till beg 5DII (under 4000kr) för telezoomen, eller en beg 6D ca 4000kr), eller, FFA om du väljer den kortare Canonzoomen, kanske en beg 7D (2000kr), 70D (2500kr) eller 60D (1500kr) för att få till mer tele. Fördelen med två hus är att du slipper byta objektiv och kan agera snabbt samt minska risken för damm.

Tillskillnad från första generationen av 100-400 så är detta objektiv vädertätat vilket är lämpligt på savannen där det kan vara väldigt dammigt...
Med ett filter på frontlinsen är 100-400 faktiskt hyfsat bra skyddat. Jag använde själv mitt ex hundratals dagar på savannen, även i ösregn, utan problem.

köpa antingen en till beg 5DII (under 4000kr) för telezoomen, eller en beg 6D ca 4000kr), eller, FFA om du väljer den kortare Canonzoomen, kanske en beg 7D (2000kr), 70D (2500kr) eller 60D (1500kr) för att få till mer tele. Fördelen med två hus är att du slipper byta objektiv och kan agera snabbt samt minska risken för damm.

jag gillar tanken på 2, dock har priserna nog gått upp en del.
Svårt att hitta zoomar för 6knu..
Tack också för alla tips, så trevligt när man verkligen får hjälp!

jag gillar tanken på 2, dock har priserna nog gått upp en del.
Svårt att hitta zoomar för 6knu..
Tack också för alla tips, så trevligt när man verkligen får hjälp!
Tittar man på avslutade auktioner på Tradera är det nog runt 6000 kr en 100-400 brukar kosta. Själv sålde jag min för 5900 kr för ett år sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto