Annons

Vilken blixt , eller kanske ett paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

johan b-lund

Aktiv medlem
Hejsan alla :O)

Jag har en fråga om blixt/behov

Jag plåtar till 98% inomhus o det handlar antingen om reptiler eller om hifiutrustning. Jag tar mig alltid till där objektet finns vilket är antingen hemma hos , mässor/utställningar eller hos leverantören.

Mitt problem är att jag aldrig har ordentliga förhållande när jag plåtar o avsaknaden av ljus finns där alltid. Jag har en x-tern blixt idag som antingen körs som slav eller sitter den på kameran. Jag plåtar allt från riktigt nära till helhetsbilder 3-4 meter från objekten.

Min fråga är: ska jag satsa på en x-tern blixt till eller ett paraply ? Men går det att köra med ett paraply när man står lite längre ifrån ?

Utrustningen är Nikon D70 med Nikor 18-70 och 50/1,8 Blixt är Nikons Sb600

Tacksam för svar

Jag finner din fråga lite knepig.

Paraply är ett tillbehör till en ljuskälla för att sprida ljuset och få ljuskällan att "bli större".

En extra blixt/ljuskälla kan användas för att belysa motivet från ett annat håll kanske för att fylla upp skuggor, få kantljus för att separera motiv från bakgrunden eller lysa upp en bakgrund, bland annat.

Det är två helt olika saker, så att sätta "eller" mellan dessa två anser jag inte är riktigt korrekt. Som att jämföra äpplen och päron, omöjligt att göra utan att veta vad du behöver/vill ha.

Har du ordentligt med tid att rigga när du gör den typen av plåtningar som du nämner? Om du har det kanske ett litet studiokit är mer det du ska satsa på. Har du mycket lite tid kanske det kan funka med en SB-800 exempelvis som du kan använda tillsammans med din SB-600 och låta TTL-systemet ta hand om all ljusmätning åt dig.

Ett annat alternativ är att använda stativ och längre exponeringstider. Vill du ha en mer "äkta" känsla i ljuset är detta troligen den enklaste och billigaste metoden. Hifianläggningarna rör ju inte på sig och reptilerna kanske är såpass lugna att de sitter still någon sekund.

Som sagt, klurig fråga eftersom det är helt beroende på vad du har för förutsättningar att styra över ditt fotograferande.

Det blev kanske lite fel ;-)

Man kan säga att det handlar om rena "katalog" bilder som oftas. Inga skuggor , läckra bakgrunder eller så. Problemet är att jag inte kan styra min omgivning utan plåtar på plats.

Så vad jag vill kunna är att få ett jämt ljus allt från 30 cm upp till 2-3 meter.

Jag har aldrig jobbat med paraply o vet inte ens vilka egenskaper det har för sig.

1-2 blixtar upp i taket fungerar bra förutom tt man får trixa med vinklar o så för att slippa onödiga skuggningar.

Mitt råd skulle nog vara att börja med att prova stativ och längre exponeringar. Det kan ta lite övning men resultaten kan bli imponerande med så enkla knep.

Sen kanske skaffa en bok om ljussättning, kanske någon som till och med har inriktningen på produktfotografi. Detta för att få lite bättre förståelse för hur resultat påverkas av ljussättning och hur utrustning kan användas. Då kanske du känner om du behöver annan utrustning.

Studioblixtar kan vara väldigt kul att arbeta med då du har (och ska ha) full kontroll över ljuset i bilden. Men det kräver ju att man ges tid och möjlighet till det också. Dock kräver de lite kunskap för att ge bra resultat, så återigen är tex en bok en bra start.

Alternativet att skaffa ytterligare (små)blixtar och gå på TTL-mätning vet jag inte. Då tappar du lite av den kontroll som man så gärna vill ha när man plåtar produkter exempelvis. Inget ont om sådana blixtar men jag tycker de har lite annat användningsområde.

Långa slutartider fungerar bra när man är nära men längre bak då kommer skuggorna krypande. Men sålänge som där är någerlunda ljusa väggar så brukar det räcka.

Men bok ska införskaffas

ANNONS
Götaplatsens Foto