Annons

Vilken blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

thundercat

Aktiv medlem
Ska definitivt köpa en blixt till min EOS 350d,
men vilken?

Har provat min polares Soligor DG-420 Z, men jag tycker den tar väldigt lång tid på sig att ladda mellan blixtarna, eller kan det bero på batterierna?

Är Sigma 550 eller Canon 430EX snabbare?

Laddningshastigheten beror i mycket hög grad på hur fräscha batterier som sitter i blixten. Den beror också av hur stark blixt som avfyrats. Dessutom till en del av vilken blixt man väljer men det är den lilla skillnaden.
Jag har Sigma DG 500 Super men skulle valt 430 EX om jag köpt idag.

thundercat skrev:
[...] kan det bero på batterierna?
Ja, trötta batterier (nästan slut) är betydligt långsammare än fräscha. Sen är NiCd och Ni-MH lite snabbare än tex alkaliska. Enligt manualen till min blixt (icke-Canon) så är längsta laddtiden ungefär 4 sekunder med NiCd/Ni-MH och ca 6 sekunder med alkaliska eller nickelbatterier. Med litium är det 7,5 sekunder.

Dessa siffror är för maximal urladdning, moderna blixtar sparar outtnyttjad laddning så om inte blixten behöver kräma på för fullt så går det mycket snabbare att ladda upp den till färdigläge igen.

Men ja, visst kan det skilja mellan blixtmodeller också.

Aha, jo jag känner igen det där med NI-CD vs. NI-MH och andra batterier... Ni-Cd är ju tydligen "the shit" i sådana här sammanhang.

Iallafall, en Canon får det bli! Har jag tur hinner jag kanske få 450:- rabatt på den via checkhäftet.

thundercat skrev:
Aha, jo jag känner igen det där med NI-CD vs. NI-MH och andra batterier... Ni-Cd är ju tydligen "the shit" i sådana här sammanhang.

Iallafall, en Canon får det bli! Har jag tur hinner jag kanske få 450:- rabatt på den via checkhäftet.

vad jag vet går NI-CD inte att köpa längre

Nickelkadmium finns att köpa, bl a på Elfa. Sen kan man ju tycka att det är moraliskt tveksamt att köra med såna i blixtar när det finns så utmärkta ersättare. Men det är ju bra att det finns i alla fall, så att man kan köpa det som reservdel till rakapparater och annat som har inbyggd laddelektronik.

ANNONS
Götaplatsens Foto