Annons

Vilken borde min nästa kamera bli?

Produkter
(logga in för att koppla)

saeng

Medlem
Jag har en Nikon D5600, som jag använt flitigt i 2,5 år nu och börjar känna att jag kanske håller på att växa ur. Jag skulle gärna byta till spegellös, men z6 är för dyr och med Z50 har jag fått känslan av att den är ungefär som 5600. Sen finns det inget där emellan.

Mina funderingar går kring att sälja den utrustning jag har och köpa en fuji xt3, men då kommer jag bara kunna köpa ett objektiv, eller att köpa Nikon d7500. Men hur mycket bättre är den? Kommer jag känna att jag vuxit ur den också om något år? Och är det helgalet att inte hoppa på spegellös när jag nu byter kamera?

Eller ska jag ha kvar 5600 och istället köpa objektiv?
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. Försök specificera mer på vilket sätt du vuxit ifrån 5600 - vad vill du kunna ta för bilder som den inte funkar till? Och vad använder du idag för objektiv till den?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad menar du med växa ur? en spegelfri är ju mindre :)

Om du ser till bilden så tror jag inte du kommer se någon större skillnad vad än du väljer.

Det finns kameror som har något bättre AF hantering tex D500.

Det finns kameror som kan ta fler bilder per sekund men har du behov för detta, det beror ju på vad du fotograferar.

Serien över D5xxx har ju något bättre ergonomi med fler knappar och rattar såsom D7xxx då får du ju ett tumhjul också, vilket kan ju vara praktiskt om man vill ha tid på ett hjul och bländare på ett annat.

Fullformat kan ge bättre bilder i svårare ljusförhållanden, tex D750. En begagnad D750 kan ju ev uppfylla några mål?

Men kanske märks det mer på dina bilder med andra objektiv, vet inte vad du har men man kan ju gå till makro, tele, vidvinkel, eller objektiv med stor bländaröppning
 

saeng

Medlem
Hej. Försök specificera mer på vilket sätt du vuxit ifrån 5600 - vad vill du kunna ta för bilder som den inte funkar till? Och vad använder du idag för objektiv till den?
Tack för svar!
Jag tycker att den är långsam i autofokus och inte så bra i mörka förhållanden. Och så tycker jag att bilderna inte blir riktigt så skarpa och klara som jag skulle önska. Jag fotar mest natur och människor, men har egentligen inte någon speciell favoritgenger.
Jag har ett 50 1,8g som jag använder mest. sen har jag 18-105 3,5-5,6 ed och 70-300 4,5-5.6g.
 

saeng

Medlem
Vad menar du med växa ur? en spegelfri är ju mindre :)

Om du ser till bilden så tror jag inte du kommer se någon större skillnad vad än du väljer.

Det finns kameror som har något bättre AF hantering tex D500.

Det finns kameror som kan ta fler bilder per sekund men har du behov för detta, det beror ju på vad du fotograferar.

Serien över D5xxx har ju något bättre ergonomi med fler knappar och rattar såsom D7xxx då får du ju ett tumhjul också, vilket kan ju vara praktiskt om man vill ha tid på ett hjul och bländare på ett annat.

Fullformat kan ge bättre bilder i svårare ljusförhållanden, tex D750. En begagnad D750 kan ju ev uppfylla några mål?

Men kanske märks det mer på dina bilder med andra objektiv, vet inte vad du har men man kan ju gå till makro, tele, vidvinkel, eller objektiv med stor bländaröppning
Tack för svar!
Så med andra ord tror du inte jag skulle ha så mycket mer glädje av 7500 då?
Jag är väldigt sugen på ett macro-objektiv. Kanske är det jag ska investera i istället?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar!
Så med andra ord tror du inte jag skulle ha så mycket mer glädje av 7500 då?
Jag är väldigt sugen på ett macro-objektiv. Kanske är det jag ska investera i istället?
Mitt svar bygger också på vad du svarade Daniel.

Om du inte tycker bilderna blir tillräckligt skarpa, prova att med en punkt AF och på en tid som utesluter skakningsoskärpa ta en bild med live view samt en bild via sökaren. Då det används olika AF system i dessa så kan du se om det är något litet fel i AF via sökaren. Jag är inte säker på att 5 serien har fininställning för AF, om så kan du finjustera AF om det skulle behövas 7 serien har iaf denna funktion.

Bilder i mörka förhållanden så behöver man troligen gå till fullformat för att få någon större vinst, men en D7500 kan nog ha ett något bättre AF system samt något bättre bruksvärden i högre ISO. Redigeringen gör också väldigt mycket, om du lär dig redigera på ett bra sätt så kan du troligen göra mer där än att byta kamera, om man ser till lyfta skuggor och brusreduceringen samt lägga på skärpa. Att fotografera i raw gör att du kan lyfta bilden mer i redigeringen

Jag kan verkligen rekommendera makro, jag tycker det är en rolig form av fotografering.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är svårt att ge köpråd till andra som säkert ser annorlunda på saken än jag själv. Jag vet själv exakt vad jag skulle vilja ha :).

Ett kamerahus i 5000-serien är begränsande eftersom det inte kan använda alla Nikons objektiv. Därför skulle jag köpa ett inte alltför använt begagnat "pro-" eller "halvprohus" med kanske upp till 10-15 tusen exponeringar, där det mesta kan styras av knappar på utsidan med vantar på, fokusmotor finns i kamerahuset och med mekanisk bländarkoppling. Sedan kan man i stort sett välja fritt bland Nikons alla objektiv från 70-talet och framåt och ta bilder i ur och skur. Köp begagnade objektiv, testa och sälj om det inte är till belåtenhet. Kostnaden är vad man för närvarande har i kameraväskan. Eftersom man kan sälja begagnade objektiv till ungefär samma pris som man köpte för om man inte väntar för länge så har man i princip hyrt objektivet gratis.
Man kommer så småningom fram till den tråkiga sanningen att för att få ut bästa möjliga (tekniska) kvalitet får man skaffa de bästa och dyraste objektiven. Om man nu har behov av det. Skillnaden finns där trots allt.
Någon amerikansk fotograf sa att man ska köpa det allra bästa från början så behöver man inte fundera på att uppgradera. Så kan man ju också tänka.
Bilden beror sedan på fotografens förmåga eller tur, men det är en annan sak :)

Objektiven gör större skillnad än kamerahuset. Åtminstone på bildresultatet (svårt att ta telebilder utan teleobjektiv och svårt att ta makrobilder utan makroobjektiv osv.). Har du några objektiv att behålla idag så stanna vid Nikon. Har du t.ex. bara ett 18-55 kitobjektiv idag så kan du passa på att byta fabrikat om du ändå byter kamerahus. Eller komplettera med något intressant objektiv som kan användas också om du byter kamerahus framöver.

Har du mycket pengar, köp nytt. Det hjälper vår ekonomi i dagsläget.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Vänta med köp ett tag om du kan, jag har en känsla av att det kommer säljas mycket begagnat till bra priser när ekonomin rasat till botten pga corona krisen, även nya kameror kan komma att slumpas bort i konkurser och utförsäljningar.
 

saeng

Medlem
Det är svårt att ge köpråd till andra som säkert ser annorlunda på saken än jag själv. Jag vet själv exakt vad jag skulle vilja ha :).

Ett kamerahus i 5000-serien är begränsande eftersom det inte kan använda alla Nikons objektiv. Därför skulle jag köpa ett inte alltför använt begagnat "pro-" eller "halvprohus" med kanske upp till 10-15 tusen exponeringar, där det mesta kan styras av knappar på utsidan med vantar på, fokusmotor finns i kamerahuset och med mekanisk bländarkoppling. Sedan kan man i stort sett välja fritt bland Nikons alla objektiv från 70-talet och framåt och ta bilder i ur och skur. Köp begagnade objektiv, testa och sälj om det inte är till belåtenhet. Kostnaden är vad man för närvarande har i kameraväskan. Eftersom man kan sälja begagnade objektiv till ungefär samma pris som man köpte för om man inte väntar för länge så har man i princip hyrt objektivet gratis.
Man kommer så småningom fram till den tråkiga sanningen att för att få ut bästa möjliga (tekniska) kvalitet får man skaffa de bästa och dyraste objektiven. Om man nu har behov av det. Skillnaden finns där trots allt.
Någon amerikansk fotograf sa att man ska köpa det allra bästa från början så behöver man inte fundera på att uppgradera. Så kan man ju också tänka.
Bilden beror sedan på fotografens förmåga eller tur, men det är en annan sak :)

Objektiven gör större skillnad än kamerahuset. Åtminstone på bildresultatet (svårt att ta telebilder utan teleobjektiv och svårt att ta makrobilder utan makroobjektiv osv.). Har du några objektiv att behålla idag så stanna vid Nikon. Har du t.ex. bara ett 18-55 kitobjektiv idag så kan du passa på att byta fabrikat om du ändå byter kamerahus. Eller komplettera med något intressant objektiv som kan användas också om du byter kamerahus framöver.

Har du mycket pengar, köp nytt. Det hjälper vår ekonomi i dagsläget.
Tack för svar!
När du köper begagnat, köper du från från riktiga kameraaffärer, eller från privatpersoner via t.ex. Blocket?
 

saeng

Medlem
Vänta med köp ett tag om du kan, jag har en känsla av att det kommer säljas mycket begagnat till bra priser när ekonomin rasat till botten pga corona krisen, även nya kameror kan komma att slumpas bort i konkurser och utförsäljningar.
Tack för svar!
Det var ju smart, så får det nog bli. Även om det skulle kännas bra att köpa nu just för att hjälpa till så de håller sig flytande.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar!
När du köper begagnat, köper du från från riktiga kameraaffärer, eller från privatpersoner via t.ex. Blocket?
Jag har köpt nästan allt mitt begagnat från riktiga kameraaffärer, det är inte så mycket dyrare än privat men säkrare och med garanti. Jag har handlat från både Mattssons, ScandinavienPhoto samt Cyberphoto. Av dessa tycker jag nog Cyberphoto är den som är dyrast. Jag går faktiskt in nästan varje dag på SP och Mattssons för att kolla av nyheter i begagnat, ibland dyker det upp klipp och då slår jag till
 

saeng

Medlem
Jag har köpt nästan allt mitt begagnat från riktiga kameraaffärer, det är inte så mycket dyrare än privat men säkrare och med garanti. Jag har handlat från både Mattssons, ScandinavienPhoto samt Cyberphoto. Av dessa tycker jag nog Cyberphoto är den som är dyrast. Jag går faktiskt in nästan varje dag på SP och Mattssons för att kolla av nyheter i begagnat, ibland dyker det upp klipp och då slår jag till
Jag tänkte samma med privatpersoner, och dessutom vet man ju inte om det är stöldgods. Men jag tycker inte jag hittar så mycket, kanske ska börja gå in mer regelbundet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svar!
När du köper begagnat, köper du från från riktiga kameraaffärer, eller från privatpersoner via t.ex. Blocket?
Jag köper från privatpersoner. Dyrare saker från personer som är "väldokumenterade" på nätet. Ofta fotografer som går att få tag på om något skulle vara oklart.

Fotosidans annonser är normalt bra där många säljer till rätt pris.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att få en snabbare AF så är det ett annat hus som är rätt. Givetvis dyrare.
Bättre mörkeregenskaper = större sensor = dyrare.
Skarpare, det hänger på objektiven.

Kan du inte låna lite grejer för att testa? Att testa avslöjar om du har rätt i dina farhågor om du borde vara missnöjd eller om du bara fått ett habegär.
Låna är alltid billigast.
Bor du i närheten så kan du få långlåna ett Nikon 60 macro. Det är sällan jag använder det.

Men om du är ung så tror jag att du kommer att ångra dig om du inte satsar på Z-serien. Visst kan man leta upp bra grejor begagnade till ett fördelaktigt pris i jämförelse till en ny Z. Men då skall det vara riktigt fördelaktigt för dig.

Själv använder jag fortfarande samma gamla D800 som köptes 2013. Samma originalbatteri ännu.
I höstas reparerade jag den o toppkåpan byttes. Inte billigt men fortfarande mycket billigare än en ny Z7.
Med det vill jag säga att man inte måste byta kamera speciellt ofta.
Men man bör ju gilla den om man skall ha den så länge.
 
Senast ändrad:

Mirc

Aktiv medlem
Om du gillar macro så duger ditt nuvarande hus alldeles utmärkt. Kanske är det vettigt att avvakta nyköp av hus ett tag framåt då priserna kan sjunka. Min rekommendation blir ett macroobjektiv från te x Tamron 90mm eller sigma 105mm båda mycket bra och prisvärda. Tamronet passar extra bra till ditt lilla lätta hus då kombination blir nätt och smidig.
och sen ut i vårsolen o fota fjärilar, blommor och allehanda kryp 🐞 🐜🦟🦋📸💕💕
 

saeng

Medlem
För att få en snabbare AF så är det ett annat hus som är rätt. Givetvis dyrare.
Bättre mörkeregenskaper = större sensor = dyrare.
Skarpare, det hänger på objektiven.

Kan du inte låna lite grejer för att testa? Att testa avslöjar om du har rätt i dina farhågor om du borde vara missnöjd eller om du bara fått ett habegär.
Låna är alltid billigast.
Bor du i närheten så kan du få långlåna ett Nikon 60 macro. Det är sällan jag använder det.

Men om du är ung så tror jag att du kommer att ångra dig om du inte satsar på Z-serien. Visst kan man leta upp bra grejor begagnade till ett fördelaktigt pris i jämförelse till en ny Z. Men då skall det vara riktigt fördelaktigt för dig.

Själv använder jag fortfarande samma gamla D800 som köptes 2013. Samma originalbatteri ännu.
I höstas reparerade jag den o toppkåpan byttes. Inte billigt men fortfarande mycket billigare än en ny Z7.
Med det vill jag säga att man inte måste byta kamera speciellt ofta.
Men man bör ju gilla den om man skall ha den så länge.
Tack för ditt svar!
Det slutade med att jag köpte ett begagnat macro Nikon 105, som jag fick hem idag, och är helnöjd! Jag bestämde mig för att väntar med kameraköp ett tag till, men det slutar nog med en Nikon z så småningom.
 

saeng

Medlem
Om du gillar macro så duger ditt nuvarande hus alldeles utmärkt. Kanske är det vettigt att avvakta nyköp av hus ett tag framåt då priserna kan sjunka. Min rekommendation blir ett macroobjektiv från te x Tamron 90mm eller sigma 105mm båda mycket bra och prisvärda. Tamronet passar extra bra till ditt lilla lätta hus då kombination blir nätt och smidig.
och sen ut i vårsolen o fota fjärilar, blommor och allehanda kryp 🐞 🐜🦟🦋📸💕💕
Tack för ditt svar! Jag bestämde mig för att avvakta med ny kamera ett tag till. Däremot har jag köpt ett begagnat macro Nikon 105, det är jag helnöjd med!
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för svar!
Jag tycker att den är långsam i autofokus och inte så bra i mörka förhållanden. Och så tycker jag att bilderna inte blir riktigt så skarpa och klara som jag skulle önska. Jag fotar mest natur och människor, men har egentligen inte någon speciell favoritgenger.
Jag har ett 50 1,8g som jag använder mest. sen har jag 18-105 3,5-5,6 ed och 70-300 4,5-5.6g.
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så jag tyckte du gjorde rätt i att skaffa ett så fint objektiv som ett Nikon 105mm macro :)

Det som främst bildmässigt skiljer kameror/sensorer är brus och dynamiskt omfång. Fotar du t.ex mycket på hög ISO så kan ett nytt kamerahus potentiellt ge dig bättre resultat. Och fotar man saker i rörelse så är ju bra autofokus viktigt.

Skärpa t.ex är ju dock nåt som nästan uteslutande ligger i objektivet, men sen kan det såklart finnas andra anledningar till att man inte får skarpa bilder som t.ex att man inte sätter fokus eller att man kör med för lång slutartid och får rörelseoskärpa.

Det viktigaste av allt i slutändan för att ta bra bilder är dock att lära sig använda det man har.
 
ANNONS