Annons

Vilken Canon EOS ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Avsaknaden av Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro 1:1 för M/AF gör att jag på allvar överväger att vara otrogen och skaffa en kamera till, denna gång en Canon, bara för att kunna använda få Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro 1:1. Jag har kikat runt lite på Canon Camera Museum i syfte att bestämma mig för vad jag vill ha.

Stort dynamiskt omfång
Inget, eller åyminstone lågt, brus
Vettig upplösning
Ljus sökare
Ergonomiskt vettig - äver för lååånga fingrar.

Jag har fastnat för 1D p.g.a. dess stora sensorarea per pixel, men gillar inte riktigt 4,13 Mpix. Alternativ är 10D och 20D. Jag behöver inte ha en blixtrande snabb kamera. Det jag ska fota med den är antingen dött eller trögrörligt.

Vad väljer jag; 1D, 10D, 20D, eller nå't annat jag förbisett.

tannler skrev:
Avsaknaden av Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro 1:1 för M/AF gör att jag på allvar överväger att vara otrogen och skaffa en kamera till, denna gång en Canon, bara för att kunna använda få Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro 1:1. Jag har kikat runt lite på Canon Camera Museum i syfte att bestämma mig för vad jag vill ha.

Stort dynamiskt omfång
Inget, eller åyminstone lågt, brus
Vettig upplösning
Ljus sökare
Ergonomiskt vettig - äver för lååånga fingrar.

Jag har fastnat för 1D p.g.a. dess stora sensorarea per pixel, men gillar inte riktigt 4,13 Mpix. Alternativ är 10D och 20D. Jag behöver inte ha en blixtrande snabb kamera. Det jag ska fota med den är antingen dött eller trögrörligt.

Ska du köpa nytt är väl 30D mest smäll för pengarna. Eller en 350D el 400D med batterigrepp.
Möjligen en beggad 20D, men varför... Vill själv ha en 30D, men ekonomin säger vänta.

10D kan du hitta för en billig peng. Eftersom den inte klarar EF-S objektiv är den betydligt billigare än 20D. Jag har en själv och jag är väldigt nöjd. Men kolla vilka objektiv du vill ha framöver. Det finns fler alternativ till 20D än till 10D så prisskillnaden kan lätt ätas upp av extra kostnader för objektiv till 10D.

pris skillnaden på en beg 20D och en beg 30D är intespeciellt stor sattsa på en 30D om du kan, det gjorde jag jätte nöjd!

transalp-01 skrev:
10D kan du hitta för en billig peng. Eftersom den inte klarar EF-S objektiv är den betydligt billigare än 20D. Jag har en själv och jag är väldigt nöjd. Men kolla vilka objektiv du vill ha framöver. Det finns fler alternativ till 20D än till 10D så prisskillnaden kan lätt ätas upp av extra kostnader för objektiv till 10D.
Det där vill jag att Du utvecklar.

Jag har i princip det jag vill ha i kamera- och optik-väg i och med min Minolta-utrustning, så mitt intresse för Canon inskränker sig, just nu i alla fall, till en enda sak; Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro 1:1 ( som inte finns för M/AF ).

Jag "tror inte" att jag kommer att skaffa fler EF/EF-S objektiv, möjligen ett dedikerat T/S så småningom. Jag har sneglat på Arax MC 35/2,8 T/S ( araxphoto.com ), men avskräcks av den någon instabila kvaliten på linserna. Att den är billig uppväger inte. Jag handlar inte sk-t bara för att det är billigt, då avstår jag hellre.

Jag har hittat fem 10D-hus på säljsidan för 4500-4900-3x5000:- och ett paket med EF 28-105mm/3,5-4,5 II USM + motljusskydd och tre Canon batterier + två batteriladdare (original) för 6500:-. På eBay finns det dessutom en uppsjö 10D-hus, många går för 3500:-.

För mig låter det som att du skulle prova en 10D, om du nu inte vill byta system, utan bara ha den som "specialkamera". Hanteringen är samma som 20D ungefär, nackdelen är mest långsam uppstart (2 sek), lite långsammare AF och lite mindre upplösning. Trots allt halva priset ungefär.

Om du inte har kollat på dpreview så kan det vara värt ett besök. Även 20D är testad förstås.

Canon EF-S objektiv är avsedda för dSLR med APS-sensor och har bakre linsen lite längre in i kameran än vanliga EF objektiv för större sensor/film. De funkar på 300D, 20D och nya modeller som har lite mindre spegel. Om du vill ha en normal-/vidvinkelzoom till en 10D (som kom före EF-S-objektiven) behöver du Canons fullformatsobjektiv (t ex 17-40) som är dyrare, alternativt piratobjektiv.

Men finns det verkligen inget makro till KM/Sony som duger? ;o)

/ Leif

Halva priset mot 20D gör 10D intressant. 1D har märkligt nog inte särskilt bättre dynamik eller lägre brus än 10D.

Jodå, det finns massor av makron som "passar", dvs. går att montera på KMD7D, men "duger" ... ;

Cosina 100/3,5
Minolta 50/2,8
Minolta 50/3,5
Minolta 100/2,8
Minolta 200/4
Sigma 50/2,8
Sigma 105/2,8
Sigma 180/3,5
Tamron 90/2,8
Tamron 180/3,5
Voightländer 100/3,5

... men det finns bara en enda med brännvidd över 105 mm som har ljusstyrka 2,8; Sigma 150/2,8. Jag fotograferar insekter och särskilt spindlar är blixtsnabba undan när jag kommer för nära. Det enda objektiv som gör jobbet är mitt XR-Heligon 68/1,05, men skärpedjupet är så s-t-ns kort att det inte går att jobba handhållet. Det lämpar sig bäst till döda ting, eller sån't som inte kryper undan, sniglar t.ex.

Ett alternativ är 180mm, men jag är inte riktigt beredd att lämna 2,8-tåget.

Nu är inte jag någon expert på något sätt men blir inte skärpedjupet extremt kort med 2.8 vid makro? Dessutom vill jag minnas att ljustappet vid makroläge med olika makron brukar skilja så tillvida att de längre brännvidderna med lite mindre minsta bländare i gengäld har mindre ljustapp än de kortare brännvidderna. Kan ha fel...Det blev lite rörigt men du förstår kanske vad jag menar.

För att förtydliga. Som jag förstått det så får man alltså snabbare tid med exempelvis 180/3.5 vid största bländare än man får med exempelvis 105/2.8 vid största bländare. Detta gäller kanske inte generellt men jag grundar mina tankar på ett stort makrotest jag läste i tidningen foto där de utöver de vanliga testvärdena även angav hur stort ljusfall man hade vid viss avbildningsskala. Och om jag inte missminner mig så var det mer eller mindre generellt så att de längre brännvidderna hade ca en EV vid den givna avbildningsskalan i ljusbortfall medan de kortare brännvidderna då hade ca 2 EV i ljusbortfall...
bara mina 5 ören..

Gutta skrev:
För att förtydliga. Som jag förstått det så får man alltså snabbare tid med exempelvis 180/3.5 vid största bländare än man får med exempelvis 105/2.8 vid största bländare. ...
OT - Mer ljus = kortare ( snabbare ) tid, mindre bländare ( högre siffror ) = mindre ljus - innebär inte det sammataget att en mindre bländare leder till längre ( långsammare ) tider? ... eller har jag fattat alldeles ... ?

Som jag förstod detta test så får du alltså snabbare tid med 180/3.5 än med 105/2.8...det skiljer ju typ ett halvt steg i bländare men det skiljde typ ett steg i ljusbortfall mellan dessa brännvidder...Vill dock säga att det gällde just dessa objektiv i testet..om det är en helt generell regel vet jag inte. Och ljusbortfallet berodde på avbildningsskalan som jag inte kommer ihåg. Men det var någonstans i makroregionerna för det var just det testresultatet ville visa. Med ljusbortfall menas väl då hur mycket mindre ljus man får in vid makro jämfört med längre avstånd.

EDIT
Som svar på din fråga om vilka som är bättre eller sämre så var min poäng just att 150/2.8 inte är bättre än 180/3.5 med avseende på slutartider om jag förstått det rätt trots det halva bländarsteget. Men än en gång, vad vet jag, jag är ju bara en glad amatör. Finns säkert någon här som mer säkert kan säga hur kartan ligger...

Senast ändrad:
Och jo mindre bländare(högre värde) leder till längre slutartider. Men vad jag pratar om är att objektiven uppträder lite annorlunda när man närmar sig närgränsen. Och ett bländarvärde är ju egentligen inget absolut ljusvärde utan bara ett mått på relationen mellan brännvidd och hålet som släpper in ljus. Bländarvärdet säger alltså inte hur snabb slutartid man får eg.(om jag förstått det rätt). Dvs två olika objektiv med samma bländare kan mycket väl få olika tider vid samma givna ljussituation. Skillnaderna är dock inte så stora om jag förstått det rätt.

Verkligen OT nu - ;-)

Snabb utflykt till Excel;

50 2,8 17,9 Minolta
50 3,5 14,3 Minolta
68 1,05 64,8 XR-Heligon
90 2,8 32,1 Tamron
100 2,8 35,7 Minolta
105 2,8 37,5 Sigma
150 2,8 53,6 Sigma
180 3,5 51,4 Sigma/Tamron
200 4,0 50,0 Minolta

Det är siffran 53,6 jag snöat in på, jag hittar inget högre, förutom XR-Heligon.

eller nå't annat jag förbisett. = Live View

tannler skrev:
Avsaknaden av Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro 1:1 för M/AF...

Varför inte en kamera med Live View för just makrofoto? Kanske skulle någon ur den här trion passa? Leica Digilux 3, Panasonic DMC-L1, Olympus E-330. En mindre sensor ger tillgång till ljusstarkare gluggar, samt ett större skärpedjupsområde. Trots den till ytan mindre sensorn, så gör Panasonic's Maicovicon N-MOS sensor riktigt bra ifrån sig i denna trio. Live View förenklar fokusinställningen med dess upp till 10x förstoring direkt på LCD-skärmen.

Det finns idag ett antal fina makro-objektiv att välja bland, Sigma inkluderat. På sin lens roadmap så har Panasonic ett 45mm F2.0 OIS Macro, samt Olympus ett "High Grade" Macro på 100mm. Visserligen finns ett ljusstarkt tele ZD150mm/F2.0, men tillsammans med mellanringen EX-25 så är avbildningsskalan bara (0.17-0.31 motsvarande 0.34x-0.62x i 135 filmformat) och närgränsen mellan 79cm-126cm med påmonterad EX-25.

(Vad ger 150/2 för brännvidd/apertur kvot i ditt Excelark?)

Sen är det så att de mest adaptiva systemen med avseende på gamla objektiv, är de kamerahus som har kortast avstånd mellan bajonetten och sensorplanet. Olympus har kortaste avståndet, och Canon inte långt därefter. Sålunda finns det 7 olika till Canon, samt hela 11 olika adaptrar till 4/3 System. Även gamla Minolta Manual Focus MC or MD Lens kan monteras på ett 4/3 System. Olägenheten är manuell fokus, men utan Live View skulle jag inte rekommendera möjligheten med gamla objektiv via adaptrar. Jag använder visserligen själv ett gammalt 50mm makro objektiv via adapter, men saknar Live View.

Tyvärr råder det i dagsläget för många frågetecken runt de kommande Olympus husen, där de dock lovar att komma med mer konkret information och produkter till PMA2007. Photokina 2006 bjöd dock på ett nytt och intressant kamerahus, OM-gengångaren E-400.

Ref:

Intrassant, dvs. intressant, men tilltrasslande.

Jag hade vant mig vid tanken att äga ett Canon-hus bara för detta enda objektiv,, men inser nu helt plötsligt att det fakrtiskt finns andra lösningar. Live View är intressant. Det är sk-tsvårt att fokusera manuellt, även med inställningssläda, när skärpedjupet bara är ett par millimeter.

Skala 1:1, eller bättre, är ett krav, liksom ordentli arbetsavtånd. En adapter 4/3 till M/AF vore inte helt fel - då kunde XR'n komma till användning. Sigma 150/2,8 macrot tillverkas dock inte för 4/3, så där är det nada, just nu. Adapter 4/3 till EF?

Tänk på att 4/3-formatet har en skenbar brännviddsförlängning på x2, och alltså behöver du inte lika lång brännvidd för att uppnå lagom arbetsavstånd:) 120 mm motsvarar samma utsnitt som du får med 150 mm med canons mindre sensorer.

Cyberphoto har Sigma 150mm/F2.8 för 4/3 som beställningsvara.

tannler skrev:
Sigma 150/2,8 macrot tillverkas dock inte för 4/3, så där är det nada, just nu.
Sigma är ju medlem i Four Thirds, där man nu förser 4/3 systemet med 11 st. av sina bästa gluggar, såsom t.ex. denna efterfrågade Sigma APO MACRO 150mm/F2,8 EX DG HSM. (1:1 Macro för 4/3, motsvarar 2:1 för 135 film, liksom att en kopiator för A4 också kan prestera kopior i skala 1:1). Cyberphoto som ju brukar vara hyfsat billiga på Sigma tar 6395 SEK för densamma. Sigma började nyligen leverera denna under oktober för FT-fattningen, så ännu har jag inte sett så många nya ägares kommentarer i olika utländska fora.

Ref:
tannler skrev:
Adapter 4/3 till EF?
Jag tror Olympus sneglade på Canon's EF, när de själva tog fram och vidareutvecklade ett elektroniskt styrt system för 4/3-optiken. Även om en bajonett skulle kunna anpassas via en adapter, så tillkommer de elektroniska styrningarna för fokus, bländare,... Det enkla svaret är nej.

tannler skrev:
Verkligen OT nu - ;-)

Snabb utflykt till Excel;

50 2,8 17,9 Minolta
50 3,5 14,3 Minolta
68 1,05 64,8 XR-Heligon
90 2,8 32,1 Tamron
100 2,8 35,7 Minolta
105 2,8 37,5 Sigma
150 2,8 53,6 Sigma
180 3,5 51,4 Sigma/Tamron
200 4,0 50,0 Minolta

Det är siffran 53,6 jag snöat in på, jag hittar inget högre, förutom XR-Heligon.

Hej igen Lennart!

Nu är jag med på hur du tänker, och om du ursäktar så tror jag just att du snöat in på en siffra som inte är alldeles avgörande i praktiken. Jag ska försöka reda ut lite utifrån min rudimentära förståelse av optisk teori.

Kvoten mellan brännvidd och bländare ger ett mått på bländarens optiska storlek, och grovt sett även frontlinsens. (Bländarvärdet i sig är en kvot mellan brännvidden och bländarhålets diameter, optiskt sett.) Jag gissar att din XR-Heligon har en maffig glasbit längst fram? Det skulle även vara intressant att veta arbetsavståndet vid 1:1 (mäts från filmplanet).

"Ljusbortfallet" som uppstår vid användning av mellanringar eller normala makron (typ Sigma 105/2,8) beror på att den "effektiva" brännvidden blir längre när man fokuserar på korta avstånd. Som bekant flyttas ju linspaketet ut från kameran vid närbilder (utan IF), och brännvidden hänger ihop med linsernas avstånd till film/sensorplanet. (Hur det hänger ihop vid IF kan jag inte, men resultatet är ofta ungefär detsamma.) Olika optiska konstruktioner är olika bra på att utnyttja det ljus som träffar frontlinsen, men vid samma avbildningsskala och arbetsavstånd är det i praktiken frontlinsens storlek som avgör det effektiva bländarvärdet - och därmed slutartiden vid ett visst tillfälle.

(Hoppas nu att någon som verkligen kan det här med optik inte får spader...)

I praktiken sitter du lika fast i fysikens lagar som oss andra. Vilket objektiv du än har går det knappast att arbeta på fri hand vid skala 1:1. Skärpedjupet är litet vilket objektiv du än väljer. Ett alternativ är ju då att gå ner i sensorstorlek, 4/3 gör inte så jättestor skillnad men en del kompakter har ju fantastiska makroegenskaper tack vare små sensorer. Jag har dock inga egna erfarenheter av såna.

I ditt läge skulle jag börja med att prova ett makro-tele till den kamera du har, för att få AF och bra arbetsavstånd för insekter. Valet står väl mellan Tamrons och Sigmas 180/3,5. De har skymten av lite lägre ljusstyrka än 150/2,8 vid normala avstånd, men är antagligen likvärdiga vid närbilder. Sigmas 180 lär vara marginellt sämre än 150/2,8, medan jag har för mig att jag någonstans läst en lyrisk recension av Tamron 180. Åk någonstans där du kan känna på en.

Enda orsaken jag kan se till att gå från KM är att få snabbare AF mha HSM, men då förlorar du bildstabiliseringen.

Hittade en test (översatt med Google). Intressanta uppgifter om arbetsavståndet, som i det här testet anges från objektivets/motljusskyddets framkant. Närgränser anges annars från filmplanet i tekniska spec.

/ Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto