Annons

Vilken Canon EOS ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det klarnar i väster - ;-)

Efter lite funderande och grunnande, så känns fortfarande Sigma 150/2,8 som mitt val. IF är guld i detta sammanhang, HSM likaså. Det kostar i stort sett 3500:- mindre att investera i Canon 10D än Olympus E330 och det som skulle kunna få mig att tänka om ( = välja E-330 ) är LiveView, men jag vill nog ha känns på båda kamerorna innan jag bstämmer mig.

300D, 350D och 400D kommer inte på fråga. Jag har för stora händer. Inga dasslock visserligen, men jag får inte ett stabilt grepp om dem med mina fingrar. Samma problem med Dynax 5D, så det blev 7D i stället.

Håller med dig om att till en Canon skulle jag köpa Sigmas 150/2,8: skarp och den enda av de långa makrona som har hyfsat snabb AF. Alternativet är Canons egen 100/2,8 makro som är supersnabb, har sett många fina insektsbilder med den gluggen här på Fs.

Men jag skulle aldrig sätta mig med två olika småbildssystem ;o).

Lycka till! / L

Jag räds inte två olika system - jag har både PC och "riktigt dator" i nätvärket, men risken är ju att det dyker upp "måste ha" i "fel" system. Disciplin?

I alla år har jag pillat med speciallösningar och att välja en annan kamera som primär makro-lösning är egentligen bara en fortsättning på trenden;

XR-Heligon 68/1,05
M/AF 135/2,8 + omvänt Yashica ML 50/1,7
Omvänd Yashica direkt på kameran
Manuell B.P.M.-bälg med rättvänd Yashica

... men desa fyra lösningar är en aning hårdjobbade.

Jag har ägt två M/AF 50/2,8 1:1, men arbetsavståndet är löjligt kort, jag får nätt och jämt plats med belysningen. Båda är sålda sedan några månader. M/AF 100/2,8 visade sig heller inte vara något alternativ, möjligen M/AF 200/4, men då är det helt plötsligt lika mycket pengar som en nytt Sigma 150/2,8 och en beg Canon 10D.

Beslutet är inte fattat, men det lutar nog åt Canon-lösningen i alla fall.

Google är fantastiskt

I denna test med en Live View kamera, har en japansk testare jämfört bl.a. bokeh och skärpedjup hos 4 makro-objektiv, skillnader i förstoringsgrad samt distans till foto-objektet. Effekten av 7, 8, eller 9 bländarlameller vid nedbländning hos respektive objektiv har även illustrerats.

Testbilderna berättar mycket, samt med Google som översättare från japanska till en språkförbistrad robot-engelska, så får man här en överblick över de väsentligaste parametrarna för val av makrofoto-objektiv.

• Olympus Zuiko Digital 35mm F3.5 Macro
  • Olympus Zuiko Digital 50mm F2 Macro
  • Sigma Macro 105mm F2.8 EX DG
  • Sigma APO Macro 150mm F2.8 EX DG HSM
Ref:
Macrotest från dc.watch.impress.co.jp

Sigma EX 150/2,8 Apo Makro 1:1 IF DG HSM anlände i går morse - kameran ( Canon EOS 10D ) med "budbil" i söndags kväll och nu måste jag sova lite innan "vardagen" ska hanteras - jag har lekt med grejorna i snart ett dygn nu.

Oj.

Att ett enda ord kan täcka så mycket. F-n att jag inte fattade detta beslut redan när 150/2,8 introducerades - nu har jag tappat en sommar, men det kommer ju fler. 238 eq.mm gör objektivet rätt oanvändbart i normala bostäder, men i alla andra sammanhang fungerar det. Som makro är det överlägset allt annat jag provat, med undantag av specialobjektiven.

ANNONS
Götaplatsens Foto