Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dia i snö ?

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenP

Aktiv medlem
Hallå dia-rävar. Med vilken dia-film har jag störst chans till bra bilder i vinterlandskap? Provade 2 rullar Velvia, men den gillade inte snö. Blir mörka eller överexponerade. Kanske bara mitt fel!? Hjälp!

Ska med jobbarkompisarna till fjälls och impa med fina bilder när vi kommer hem. Ära står på spel!

jag har fått fina resultat med Provia 100 och 400. Det enda jag kanske har något emot är det blåstick som lätt uppkommer, men det kan du dämpa med ett filter. Har för mig att 81A ska vara bra på att lindra det blå.

Störst chans till utdelning har du med en lågkontrastfilm som Fuji Astia/Sensia. Men vill du impa så är det ju lite mer stuns i högkontrastfilmer som Velvia, men då gäller det framförallt att exponera rätt. Prova att söka i forumet efter "snö" och "exponering" så hittar du ett gäng nyttiga trådar i det ämnet.

Testa olika!

Smaken är ju bekant som den berömda ändalykten. Att dina velvia blev mörka beror nog mer på att du (eller kameran) exponerat fel. Tycker dock själv att velvian kan vara lite svår vid höga kontraster. I vintras körde jag Kodak 100 VS till vinter/is-bilder och blev väldigt nöjd. Har även kört den ultraskarpa kodachrome 64 med gott resultat (även denna film kan vara lite svår och sota igen vid höga kontraster). Sensia 100, som dessutom är billig, har lite lägre kontrast och gör sig säkert väl till vintermotiv.

Det blir säkert rätt skapligt med dom flesta föreslagna filmerna bara du kommer överens med ljusmätningen.
Du får gardera hemresan med några vykort för säkerhets skull..
mvh/gunte..

Har nu plöjt alla inlägg jag hittar om mätmetoder, film och exponering. Jag har lärt mig att det finns många åsikter. Tänker prova ungefär såhär:

Sensia 100, skylightfilter, exponering +1, Matrix eller centrumvägd mätning.

Håll tummarna och tack för alla svar.

SvenP skrev:
Har nu plöjt alla inlägg jag hittar om mätmetoder, film och exponering. Jag har lärt mig att det finns många åsikter. Tänker prova ungefär såhär:

Sensia 100, skylightfilter, exponering +1, Matrix eller centrumvägd mätning.

Håll tummarna och tack för alla svar.

Det låter ju bra, men är du säker på att din kamera verkligen behöver +1. Själv tog jag en rulle med olika snömotiv och olika kompensationer, min F100 behövde 1/3. Snön blev vit, och mer än så så blev den utfrätt. Mitt tips: kolla först.

Japp, det är alltid ett bra råd att testa ordentligt först. Jag tycker nog också att du skall undvika matrixmätningen i såna situationer, man vet aldrig hur mycket den redan har "kompenserat" och vad i den specifika situationen som fått den att göra det.

Nu blev det svårare igen, just som jag kommit fram till den optimala tumregeln.

Kan tro att det är smartare med Centumvägd vid "utomhusporträtt" medan det kan vara lämpligt med Matrix när "fjällvyerna" skall hamna på plåten.

OBS Läget f.n. är inte "prov-dig-fram". Det är för sent!. Bara rätt svar gäller! ;) "BLINK"!

SvenP skrev:
Kan tro att det är smartare med Centumvägd vid "utomhusporträtt" medan det kan vara lämpligt med Matrix när "fjällvyerna" skall hamna på plåten.
Det är snarare så att du bör använda något annat än matrix när du själv vill fatta beslut om vad som skall hända. Och det vill du om det är en ovanlig scen som avviker mycket från "mellangrått". Matrixmätningen kan mycket väl exponera ett snötäckt fjäll helt korrekt utan att man "kompenserar" något för att sedan gå våldsamt bet på en liknande scen. Det är ett datorprogram som fattar beslutet och användaren vet mycket lite om beslutskriterierna.

Med centrumvägt, spot och andra metoder har man hårda fakta: Det som är i mätfältet blir mellangrått om jag inte gör något åt det själv, och därmed basta!

Erik Dahlbäcks inlägg om spotmätning är rekommenderad läsning.

En metod som också funkar är alternativexponeringar... :)

Hej!

Håller med Jim och Sven. Nu har Du ju lite ont om tid för labb. Men om man ger sig lite tid så löser sig detta på ett bra sätt.
För min del fungerar det bra idag men det tog mig en film med allternativa kompensationer för att hitta rätt. Men ändå för att vara på säkra sidan så tar jag alltid alternativa bilder.Mycket beroende på hur stark solen är denna dagen.
från + 1/3 till +1 steg. Med velvia.
Lycka till / Sten

Tekniskt sett är nog exponeringen viktigare än filmval. Men om bilderna blir bra så att du kan impa beror nog mest på andra faktorer.

Tack snälla alla ni! Lovar att jag sätter in den bästa bilden jag får på Fotosidan när jag kommer tillbaka, så att ni får svart-på-vitt (färg-på-färg?) att edra pedagogiska färdigheter biter.

ANNONS
Götaplatsens Foto