Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dia projektor??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
I går kväll gick min dia projektor definitivt sönder. Lämna in för reparation är väl knappast lönt nu för tiden.

Det är en LEICA P155 med ett objektiv för projicering av glaslösa dian (Colorplan-P2 CF). Objektivet är jag jättenöjd med men projektorns frammatningsmekanism har krånglat nästan sedan den var ny. Nu gav den upp helt.

Nu söker jag en ny projektor där jag helst kan använda samma objektiv. Någon som har ett tips? (Alternativ till LEICA då eftersom jag inte har varit så nöjd med den).

Thomas F

Jag skulle rekommendera dej att köpa en Leica P300 & 600 projektor. Jag har själv en Leica P600 som klarar av både oglasade och glasade ramar utan problem. Objektivet du har är bra och det kan du använda till din nya projektor.

//Bengt

En liten reflektion bara. Är inte det vettigaste idag att köpa en beg. diaprojektor, tycker att jag under dom senaste åren sett många högklassiga begagnade projektorer för förvånansvärt låga summor.

Köpte själv en Elmo (Japansk högklassig från ca 1990) på en loppmarknad för 40 spänn, fungerar suveränt! Nu tror jag dock inte att sådana fynd växer på träd.

Larsa

Tack för tipsen! Jag har själv funderat på en Leica P 300. Jag har också sökt lite på Internet efter begagnat men inte hittat så mycket på den fronten ännu.

En tröst är dock att jag fått igång min nuvarande igen så att den fungerar hjälpligt. Det ger mig ju lite mer tid att leta.

Thomas F

För ett år sedan köpte jag en ny Leica P600 av Madeco för cirka 1700 SEK (inkl moms, men utan objektiv). Dom berättade för mig att det var mycket svårt att sälja nya diaprojektorer till proffsen. Hör med proffsbutikerna, dom kanske har en "hyllvärmare"?

-- Nicke

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto