Annons

vilken digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Jag kör D100 utan uppstartstid, så jag kan vara ute på cykeltur nu. Men uppstartstiden inträffar väl bara när kameran varit helt avstängd, och inte när den vaknar från "viloläge"? I så fall borde det väl inte vara några problem. Kameran kan ju stå på hela tiden när man har den i beredskap.

Jim, du är nog inte ute å cyklar. Jag fattar inte varför så många hänger upp sig på uppstarttiden. När jag är ute med min 20D så stänger jag aldrig av den. Finns ingen anledning...möjligen pga buggar, men de verkar avhjälpta nu.
Du kan säkert lämna kamerahuset påslaget i en vecka utan att tömma batteriet.

Jag ser den snabba uppstartiden som ett stort plus när man ska byta objektiv, då man bör stänga av kameran då, för att minska risken för att få damm på sensorn.

--------------------------------------------------
Kim Wallung skrev:
Så här kan det se ut:
(Bilden visar skimrande kantlinjer i motivet, lätt blå-violett)
Om jag inte är ute å cyklar, så är fenomenet inom det analoga lika, OM FÖLJANDE ÄR FEL PÅ OPTIKEN:
Innerhöljet/tuben inte har blivit tillräckligt matt svart målat, för att motverka inre reflexer inne i optiken, när ljuset strömmar igenom, speciellt vid största bländar öppning och starkt ljus!

Såna där missfärgningar får man väl inte ens till med en 828:a va?!

Lena>> startuptiden är inget problem, du behöver aldrig stänga av kameran. Jag har ingen aning om startuptiden på min A1, men jag vet att jag slår igång den på morgonen o sen är den på... den går ner i nåt slags viloläge om jag nångång inte tar en bild på tio minuter, o då vaknar den fortare än jag hinner få den till ögat. O ännu snabbare om jag aktiverar greppavkänningen. Sånt har säkert D7D också...

O inte behöver du sakna AS om du väljer Canon. Det heter bara annorlunda där, IS, o så får du pröjsa 5000 spänn varje gång du vill ha det...

KG Stolt skrev:
... den går ner i nåt slags viloläge om jag nångång inte tar en bild på tio minuter, o då vaknar den fortare än jag hinner få den till ögat...
Gäller säkert oxå en yrvaken fotograf, tidigt på morgonen!

KG Stolt skrev:
O inte behöver du sakna AS om du väljer Canon. Det heter bara annorlunda där, IS, o så får du pröjsa 5000 spänn varje gång du vill ha det...
Med andra ord,
märkes-anpassad-tilläggskostnad-för-skaknings- reducering (MAT).

sagan skrev:
Det brukar menas att objektiven har fått särskild antireflexbehandling för att minska kromatisk aberration som annars är ett stort problem med D-SLR.

Kromatisk abberation beror ju på brytningsfel och kan väl knappast korrigeras genom att dämpa reflexer?

PD

Tamron 28-75/2,8 och Minolta 28-75/2,8 tillverkas båda av Tamron och är samma objektiv under var sitt varumärke.

Japp, och det är samma sak med Tamrons 17-35/2.8-4 som även den (oxå) säljs under Konica-Minoltas namn.

sagan skrev:
Nej, det är inte det jag syftar på.

Vad är det då? Jag hittar ingen annan information på Tamrons web-plats om teknik för att minska kromatisk aberration hos Di-objektiven (förutom användandet av högbrytande glas, men det är ju standardförfarande sen länge i högkvalitativa objektiv).

PD

Har du bra Minoltaobjektiv och räknar med att kunna låna din fars objektiv så köp en D7D, den fungerar fint. Iaf såvida du inte måste ha någon av dom sakerna Canon är bättre på. Båda är toppenkameror och kommer fungera fint.

Bra allroundlinser för digitala systemare är Canons 17-85 IS USM
Sigmas 17-125
Annars om det behövs mer ljusstyrka finns ju
Tamron 28-75/2.8
Sigma 18-50/2.8

Antireflexbehandlingen borde inte ta bort någon extra kromatiskt aberation, snarare kontrastförluster över andra typer av områden.
Beror ju också på hur bakre linsen i optiken är formad.

Kromatiskt aberation kan också missuppfattas som blooming som digitalkameror är betagna av. Det är när en grupp celler blir överladdade, som ett utfrätt område så hoppar laddningen över till närliggande celler, vilka brukar ge liknande effekter som kromatiskt abberation. Blåa linjer, etc.

Sen kan såklart andra optiskta förbättringar som mildrar andra fenomen ha tagits med också i samma objektiv.

*flämt*

Har ni hört något så elakt.. min far ville ha kvar sina objektiv! *hmph* Nåja.. jag hittade istället ett kanonerbjudande på dynax 7:an så det blir den ändå! *tjohooo* väntar bara på att de ska öppna så jag kan springa och beställa en!

Re: *flämt*

Pejgan skrev:
Har ni hört något så elakt.. min far ville ha kvar sina objektiv! *hmph* Nåja.. jag hittade istället ett kanonerbjudande på dynax 7:an så det blir den ändå! *tjohooo* väntar bara på att de ska öppna så jag kan springa och beställa en!

Canonerbjudande på en D7D, det låter spännande... tell me more... inte för att jag ska... närå... inte då... men man kan väl få vara nyfiken!?

Beträffande din far så e min dotters far lika hård, men så snart hon ler o säger snääääälla så får hon låna bilen, pengar, kameror, jordnötter... så det är nog inget större problem. Låt honom äga. Du behöver bara använda ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto