Annons

Vilken digitalare för insektsmakro? (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

philer

Ny medlem
Hjälp!

Jag har nyss satt mig in i denna jungel av fack termer och annat och försöker förstå mig på vilken sorts kamera jag ska köpa.
Jag är ute efter en digital kamera där jag kan fotografera insekter med rejäl förstoring(macro bilder) om jag förstått rätt.
Jag har siktat in mig på en nikon d70 är detta ett bra val för syftet, skulle upskatta tips från lite vana fotografer.

Om du skaffar ett makroobjektiv (alltså ett objektiv med avbildningsskala 1:1 eller 1:2), så ja, ingen skillnad mot att plåta med analog systemkamera förutom den skenbara brännviddsförlängningen. Kanske ett micronikkor 60/2,8 eller Tamron 90/2,5.

Erik och David, lägg gärna upp några exempel som ni själva tagit med era kameror, så får vi se vilken som verkar bäst på att fånga macro, eller kanske hänger det mera på fotografen och vilket hus(Nikon/Canon) man känner för. :)

extrem macro

Jag skulle råda dig att köpa en Canon kamera så att du kan använda extrem macrot Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro. Nämre kan man knappast komma. Sedan har du även Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM som oxå är ett bra objektiv. Jag har båda dessa och är hur nöjd som helst. Kolla in mina bilder, några utav dom är tagna med dessa objektiv och så även Krister Halls.

Ciao Annika

Powershooter skrev:
Erik och David, lägg gärna upp några exempel som ni själva tagit med era kameror, så får vi se vilken som verkar bäst på att fånga macro, eller kanske hänger det mera på fotografen och vilket hus(Nikon/Canon) man känner för. :)

F'n va´ jobbigt Mats, nu måste jag motivera...

Canon leder det digitala racet och Canon har bestämmt sig för att det ska vara så, så enkelt är det.

Men om man vrider din kommentar Mats så har du helt rätt. Det hänger mycket på optiken.

Jo jag kan lägga upp ett par exempel på mitt köksbord sedan kan du komma & titta. ;)
Nej JAG har valt den analoga linjen i minst fem år framöver så det är inte intressant.

Nej Mats Macrobilder har jag inte så många av pga att det inte intresserar mig i någon större omfattning och ngt riktigt macroobjektiv har jag således inte heller. Men jag har testat Nikon´s 105'a och det är en höjdare, Ljust i sökaren och skarpa bilder blir det.

Re: Hjälp!

philer skrev:
Jag har nyss satt mig in i denna jungel av fack termer och annat och försöker förstå mig på vilken sorts kamera jag ska köpa.
Jag är ute efter en digital kamera där jag kan fotografera insekter med rejäl förstoring(macro bilder) om jag förstått rätt.
Jag har siktat in mig på en nikon d70 är detta ett bra val för syftet, skulle upskatta tips från lite vana fotografer.

En D70 med objektivet Sigma 105/2.8. Oerhört skarpt och fungerar även bra som porträttobjektiv. Dessutom är det byggt som en stridsvagnskanon. Sigmat kostar 3870kr.

http://www.cyberphoto.se/sigma/105.php

Re: Re: Hjälp!

bjanha skrev:
En D70 med objektivet Sigma 105/2.8. Oerhört skarpt och fungerar även bra som porträttobjektiv. Dessutom är det byggt som en stridsvagnskanon. Sigmat kostar 3870kr.

http://www.cyberphoto.se/sigma/105.php

Hm jag har ingen rikigt koll känns det som här.
Det där med porträttobjektiv. Vilken brännvid passar bra till det?
105 på en D70 blir ju runt 150.
Jag tänkte köpa mig ett 60mm Micro-Nikkor objektiv, vilket ger 90mm med brännvidsförlängningen.

TItta på bilder så lär du dig vad du tycker om.

Kolla in Daniel Knutsens bilder här på fotosidan.

Jag tycker han lyckas extremt bra med vidvinklar med en fin närvaro.

Powershooter skrev:

Jag säger som så många andra; Känn på husen, trivs du inte med handhavandet blir det inga bra bilder.

Jag ska försöka ta mig till fjärilshuset i Haga i morgon och fånga en fjäril med min D70 och Sigma 105. Får se om jag vågar lägga upp något...

Om du vill fota Macro så tror jag att Sigmas eller Tamrons 180 är bättre val. Båda dessa är ruskigt skarpa, men Tamrons ska vara något i hästväg. 180:an gör att du inte behöver komma så nära och skrämma bort rädda små insekter. Du får också större möjligheter att kunna arbeta mer fritt eftersom du har störra avstånd till objektet så att du kan ljussätta osv.

Läs mer på www.dpreview.com där finns tester osv om dessa.

Här finner du lite om objektiven:
http://search.dpreview.com/forums/search.asp?query=sigma+180&forum=all&fields=subject

Här har du lite tester:
http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#F200
Tamron är det enda objektivet som har fått betyget 5.0 inte ens något objektiv i Canons L serie har fått så högt.

Här har du ett exempel som vissar kantskärpa på alla macro objektiven:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/hAllerand.html

Och här visar dom skärpan i mitten:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/... .../dforum/macro/hAllezentrum.html

Men tester är inte allt, kolla runt och hör vad andra säger om dom och titta på deras bilder.

Jag kommer själv att köpa ett Sigmas 180, den är lite billigare än Tamron och dom bilder jag har sett är helt otroliga. Varför jag inte köper Tamron är dels priset och att jag inte är någon Macro fotograf själv, utan tycker det är kul ibland därav har jag svårt att motivera priset för min fästmö och mig själv. Dom extra kronorna kan man ju slänga på en resa eller nåt. Och skillnaderna bildmässigt var omöjligt att se mellan Tamron och Sigmat.

Någon kommer nog att hävda att du behöver stativ till 180:an... Och om du är seriös så lär du behöva det till en 90/100:a också. Det går att fota handhållet med båda, men båda kräver stativ om det ska bli riktigt bra.

Senast ändrad:

philer skrev:

Jag fotar ganska mycket macro numera med dslr. Jag har användt Tamrons SP 90 mm/2,8 macro. Den finns både till Nikon och Canon, så där kvittar det. Den är lika bra som Canons egen 100/2,8 macro, så för den sakens skull behöver man inte välja Canon. Du kan jämföra de två objektiven på min hemsida under "Terrestrial invertebrates", bönsyrsan och tusenfotingen är tagna med Tamron SP 90 och de övriga är tagna med Canon ef 100/2,8. Jag ser då ingen skillnad. Så om du ska välja Canons digitala eller Nikons digitala är ur makrosynpunkt inget problem, köp det hus du känner passar dig bäst. Har du råd är Canons 10D väldigt bra, vill du spara lite pengar verkar Nikons D70 vara ett vettigt val, båda fungerar bra för makrofotning.

philer skrev:

Nikon D70 tycker jag är det mest prisvärda digitalkamerahuset i dagsläget...synd att den saknar vertikalgrepp dock.

Vad gäller makrooptik så är Tamron 90mm och 180mm, Sigma 105mm och 180mm prisvärda och mycket bra objektiv.

180mm modellerna kostar betydligt mer dock..

Törs man föreslå ett budgetalternativ?
Ricoh Caplio RR 30, 3,2 Mpix, kostar lite drygt 3000 och har en närgräns på någon cm från objektivet.
Bilden är obeskuren och ytterst måttligt skäpt, PS 5 LE autofunktion har fått sköta det där med ljus och kontrast.

Bilagor

• 100ri-r0010358fjäril b400 w.jpg
    100ri-r0010358fjäril b400 w.jpg
    24.4 KB · Visningar: 124
ANNONS
Götaplatsens Foto