Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken DV-kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på vad du ska ha kameran till. En riktigt billig kamera är ju bara prisvärd om man vill filma semestern typ..

Vill du pyssla med filmredigering tycker jag att en 3CCD kamera är ett krav..

Här är ett svar som inte hjälper så mycket...

Jag är själv i köpfunderingar när det gäller DV-kamera och här är en högst subjektiv sammanfattning av läget:

Sony: (PC105, PC109)
+ Bra rykte, nattfilmning, storlek.
- Svår att hålla, alla inställningar görs via touchscreen,

Panasonic: (GS70)
+ 3CCD, bra batteri, skön att hålla
- Ryckiga bilder vid rörliga motiv, dålig digital bildstabilisator

Canon: (MVX150, MVX250, MVX10i)
+ Bra bilder och färger, manuell fokusring
- Dålig vid nattfilmning

(MVX3i)
+ Optisk bildstabilisator, RGB-filter, bra bilder
- tung, dyr

JVC (GR-DVP9)
+Liten, snygg
-Dålig bildkvalitet

Har ännu inte bestämt mig men just nu lutar det åt Canon MVX-250 som släpps inom någon månad. Finns det andra synpunkter på dessa kameror är jag mycket intresserad av era erfarenheter.
mvh Mattias

Jag är inte hundra på "filmning". Därför undrar jag vad du menar med följande:
Mattias Lundkvist skrev:
- Ryckiga bilder vid rörliga motiv, dålig digital bildstabilisator
(...)
- Dålig vid nattfilmning
Med dålig vid nattfilmning, menar du då att det blir brusigt? Jag tycker annars att nightshot (som det heter (hette?) på Sony) inte är särskilt användbart.

Jag har en Digital8-kamera nu. Om jag skulle köpa en ny nu skulle jag köpa en tystare DV-kamera, dock helst ej mindre. Dessutom skulle jag gärna ha möjlighet att påverka exponering och liknande mer.

Hej Gustaf!
Jag har inte använt GS70 själv i mörker, men enligt recensioner (bla Digital Camcorder Buyer) fungerar den dåligt i dåligt ljus. När det gäller ryckigheten i panoreringar och vid rörliga motiv så har jag märkt det tydligt. Kanske beror på att varje enskild CCD har låg upplösning?

Sonys nya modeller har en "Super Night Shot" som skall ge bättre färgåtergiving än vad som varit fallet tidigare.
mvh Mattias

Mattias Lundkvist skrev:
Hej Gustaf!
Jag har inte använt GS70 själv i mörker, men enligt recensioner (bla Digital Camcorder Buyer) fungerar den dåligt i dåligt ljus.
Jag kan ju inte nöja mig så där :). Vet du vad som fungerade dåligt? Skärpan, bruset?

Angående (Super) Nightshot så vet jag inte vad färgåtergivning ska betyda. Det blir svartvitt (grönvitt eg.). Om det är kolsvart måste man använda Super Nightshot, då blir det väldigt ryckigt. Totalt oanvändbart om man över huvud taget ska röra på kameran medan man filmar...

Angående mörkfilmningsegenskaperna tycker jag att det är bättre om kameran kan återge ljuset normalt utan att behöva förstärka ljuset så att det blir brusigt, kanske var det det som tidningen syftade på när de kommenterade GS70:s egenskaper.

Så du nöjer dig inte....

Jag citerar testet i DCB:
"Extremely fast moving objects like those involved in a bungee ride start to break up, with jagged edges and blobs appering on the image, and it doesn´t appear to be particular good at handling low levels of light and isn´t as good as Sony at night shoting as the Sony model is"

"it is particulary prone to side and backlighting"

Så här säger "What Camcorder":

"The low 1lux rating and a ‘Colour Night
View’ system are supposed to allow
video images to be recorded in conditions
of complete darkness. Unfortunately, the
results are far from satisfying. The
instruction manual advises that the LCD
screen is flipped around to light the
subject this is not a promising start.
The viewfinder then displays a
frightening image of little colour and zero
stability. The image lurches all over.

At first glance the zoom seems adequate
with 10x optical and 500x digital, but this
is a bit misleading. While the zoom itself
can be controlled smoothly, the camcorder
appears to have absolutely no image
stabilisation whatsoever. It is supposed to
be electronically built-in, but as soon as
you whip the GS70 off the tripod, it literally
thinks you’ve just chopped its legs off
and it goes all wobbly.
The image stays reasonably steady up
to 3x zoom, but as soon as you venture
beyond this it is increasingly hard to keep
the thing on an even keel. Although most enthusiasts who
are interested in a 3CCD
camcorder would also want to
keep it mounted on a tripod as often as
possible, it still needs to function
adequately for those who video on the
move. It really is unbelievably difficult to
keep steady just holding it by hand, let
alone walking with it at the same time."

Vi måste ju veta vilken prisklass det handlar om först.

Själv har jag en Canon XM-2 som jag är mycket nöjd med. Den klarar mycket ljussvaga situationer, har bildstabilisator, 3CCD, 20X optisk zoom samt utmärkt optik. Den kostar dock över 20000:-. Inte jätte smidig precis, men förtroendeingivande. Känns som om den är värd det priset i längden...

Jag hade tidigare en Canon XM-1 som tillsammans med uppförljaren XM-2 är blnd de mest prisvärda 3CCd-kamerorna som finns.
Tyvärr så är den rätt stor och otymplig för semesterfilmen så jag bytte till en Sony PC-120 som jag är mycket nöjd med.

PC-120 har fått bäst i test i många tester och uppföljaren PC-330 likaså. Man har tagit bort Bluetooth-funktionen i PC-330 och jag kan bara bekräfta att det var ett bra val. BT-funktionen i PC-120 är rätt oanvändbar.

Som videokamera däremot är PC-120 mycket bra och vad jag kan se har de tagit bort en del knappar och funktioner på PC-330 som jag använder ofta.

Nuvarande priset 12990 på PC-120 är mycket prisvärt om man inte behöver mer än en megapixel på stillbilderna. De flesta av oss har en annan kamera för stillbilder.

Jag har en Sony PD-150 som jag är mycket nöjd med.
Den har jag haft i 4 år, uppdaterad modell heter PD-170.
3CCD, optiskt stab, DV, DVCAM mm.

Men det kanske ligger i en annan prisklass än du tänk dig?

Palindrom skrev:
Vilken är den mest prisvärda DV-kameran på marknaden just nu?

Jag tycker inte om att snylta på någons tråd/fråga men eftersom jag själv är i köpplaner på en DV (och inte har vågat lobba in en dylik fråga på FS :) ) så förlänger jag frågan lite vilket även kanske passar Martin. Måste passa på när det verkar finnas en del erfarenhet.

De kameror som ni har pratat om hitintills ligger långt utanför min budget, och med tanke på Martins "prisvärda DV-kamera" kanske han även åsyftar en bra/billig (välkänd svår ekvation).

Det jag spanat på är Panasonics DS-65 och GS-linje, dvs enchipskameror med DV-in/ut. Det har kommit en ny produktlinje nu såg jag. Kostnad runt ca 5-6000 kr. Hur skiljer sig dessa budgetmodeller mot de kameror ni föreslagit rent bildmässigt? Annat som skiljer sig?

Skulle gärna vilja ha en DV-kamera med manuell fokusering/zoom mfl inställningsmöjligheter med det är utanför budgeten. Söker en "familjekamera".

För övrigt kanske det finns behov för en DV-kamera forum, inte direkt stillbild men det finns ändå likheter.

Jag har även en liten Dvkamera, en Sony PC-6.
Utgången modell sedan många år, antar jag?

Den är en 1-chippare, konsumentkamera helt enkelt.

Om du är noggran med bilder kommer du genast att upptäcka skilnaden mellan 1-chip och 3-chip, speciellt om du jämför de båda brevid varandra.

Den enklare har oftast blaskigare färger, kan kännas mindre oskarp osv. Mer video, liksom...

Reklamkanalerna gör allt mer inslag även med dessa enklare/billigare kameror, så visst kan man kalla det "TV-kvalité" (om man nu gillar reklamkanalerna överhuvudtaget...)

Som familjekamera klarar du dig säkert!

Tänk på att den danks filmen Festen, filmades med en 1-chips Sony

Frågan hänger egentligen på vad du har för krav på bildkvalitén. Fundera ordentligt igenom vad du förväntar dig av bilden, gå sedan till en butik och be att få koppla upp en kamera till skärm och filma lite i butiken. Med inomhusbelysning kommer du snabbt att se skillnaden mellan ljussvaga och ljusstarka kameror (lita inte på luxtalen i tabeller). Jämför gärna också med förstärkningen avstängd. Skillnaden mellan 1CCD och 3CCD är som flera redan påpekat mycket stor.

Det är lätt att jämföra specifikationer för olika kameror, men glöm inte bort att det är bilkvalitén som kommer att avgöra hur nöjd du blir med kameran inte antalet funktioner.

Om du inte planerar att jobba med redigering, anser jag att manuell vitbalans och ljudnivå är absolut nödvändigt. Vid själva filmningen är troligen manuell focus och manuell bländare bland de viktigaste.

Förövrigt tycker jag man inte nog kan understryka vikten av stativ. Hur bra kamera man än köper finns ingen funktion som överträffar stativets möjlighet höja kvalitén på materialet. En bra start kan vara manfrotto 190 + 128RC för runt 1500kr.

Lycka till!

Ägare av en 3CCD panasonic samt en PD150.
/Simon

ANNONS
Götaplatsens Foto