Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färgtemperatur skall man välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har kalibrerat min skärm med en Spider2 och testade initialt att kalibrera den i 6500 och 2.2. Resultatet blev att skärmen fick ett obehagligt vasst utseende där det vita nästan lyste blått. Jag gjorde då om kalibreringen till 5000/2.2. Resultatet blev betydligt trevligare att titta på. Dock vet jag inte hur detta kommer att påverka mina bilder.

Jag framkallar på Crimson idag och vill givetvis att min skärm skall vara så nära framkallningen som möjligt.

Hur påverkar färgtemperaturen mina framkallade bilder?

Vilka rekomendationer finns det för vad man skall välja i temperatur?

Tack på förhand!

Beror detta på att min skärm är för dålig (HP i 6000 kr klassen).

Eller skall 6500 vara så pass kallt blåaktigt?

Eller är det min Coulorvision Spyder2 som inte fungerar som det skall?

Någon som har erfarenhet av detta?

Har du kanske glömt att stänga av Adobe Gamma (ta bort från uppstart)innan du kalibrerade med Spider2 ?

Min Sony är varm och go i 6500k, men då är den enbart kalibrerad med Adobe Gamma och jag ser ingen skillnad på utskrifter mot skärmen.

Mafor skrev:

Hur påverkar färgtemperaturen mina framkallade bilder?

Vilka rekomendationer finns det för vad man skall välja i temperatur?

Problemet med färgtemperatur på skärmen hänger mycket ihop hur vårt färgseende fungerar. Sitter du i ett rum med en belysning på 3000K, så upplevs en skärm på 6500K som blå. Sitter du i ett rum som har en belysning på 9000K (dagsljus i skuggan) så upplever du samma skärm som knallgul.

Det är därför som det är meningslöst att tala om vilken färgtemperatur som man ska ha på skärmen. Det måste ställas i relation till den miljö du sitter i.

Optimalt sitter du i ett ljus som har en färgtemperatur på 5000K och en ljusstyrka på 32-64 lux. Då kan du kalibrera din skärm till 5000K och du kommer att se en bra bild.

Stefan

samt att du skall nog kolla att din spyder fungerar som den skall, jag har tre stycken, min kollega köpte en som var kass, den mätte helt fel .
mikael

Frågan är hur jag kollar det? Då skulle jag behöva hitta en annan mätare för att verifiera. Tyvärr känner jag ingen i Malmö/Lund som har någon. Fins det andra sätt att verifiera kalibreringen?

Om Du mailar mig på [email protected] så skall jag fixa en annan som du kan jämföra med.
En annan sak , vilken dator och vilket grafikkort använder du, vad det gäller pc så finns finns det problem med vissa Ati drivrutiner/kort och de profiler som genereras både från spyder och EyeOne.

Mikael
som bor i Lund

ANNONS
Götaplatsens Foto