Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig framkallning hos Önskefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Allt är svårt om man inte tar reda på hur det fungerar :)

Att de inte stödjer ARGB beror nog troligen på att det är en mycket liten minoritet av deras kunder som ens vet vad färgrymd är. Så de utgår tydligen från SRGB som faktiskt är standardfärgrymd i väldigt många sammanhang. För mig känns det inte alls speciellt konstigt.

Jag har levererat bilder till en väldig massa olika mottagare genom åren, allt från privatkunder (som tänker printa själva) till dagstidningar eller reklambyråer. Min enkla utgångspunkt är att om mottagaren inte själv frågar efter någon specifik färgrymd så skickar jag i SRGB - det blir nästan aldrig fel då :)
Jag har ingen aning om SRGB eller ARGB är, och vad det är för skillnad. Skall man spara sina bilder i SRGB? och om jag hade skickat in dom som SRGB så tror du att det inte hade blivit lika illa?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Min erfarenhet är att samma bild från olika tryckerier kan se helt olika ut, både med avseende till färg, ljushet och skärpa, även om man följer alla specifikationer gällande färgrymd osv.

ICC profilerna som översätter den digitala informationen till printern är i bästa fall i rätt härad. Det krävs nästan alltid en eller två testbilder.

Därför kan det vara lite lotteri att jobba med online-tryckerier.

Jag försöker jobba med lab där jag är välkommen att vara med när de trycker. Dels har personerna jag jobbar med så mycket erfarenhet av samspelet mellan hur en bild ser ut och vilket papper jag valt, att de kan ändra färger, ljushet och skärpa så att de prickar väldigt nära första testutskriften. Ibland har jag några synpunkter och de fixar de till det så att jag blir nöjd.

En aspekt som många glömmer är att färgerna hos ett fotografi påverkas av ljuset där du tittar på det. Ett exempel är två utställningar som min fru arrangerade back-to-back med samma fotografier. Den första var på ett hotell och nästa på ett galleri. Ljuset på hotellet var mer dämpat och varmare, medan galleriet hade mer neutralt vita spotlights. Bilderna ser helt klart lite olika ut.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej!

För första gången någonsin tänkte jag testa att framkalla några bilder.....och mest som ett test för att se hur resultatet skulle bli. Har tidigare kunnat läst mig till att man inte kan förvänta sig att bilderna skall bli 100%, så som man ser dom på sin datorskärm.....speciellt inte om den inte är kalibrerad.

Så jag laddade upp 6 bilder på önskefoto.se och valde att inget skulle ändras på bilderna. När jag väl fick bilderna så var dom mörkare, mycket mindre färg, och skärpan i bilderna var helt borta.

Jag förväntade mig som sagt inte att dom skulle se ut exakt som på min skärm.....men det här var under all kritik tycker jag. Blir ju bättre om jag skriver ut en bild med min gamla färglaser, som inte är till för att printa foton.

Skall man välja något annat allternativ då man framkallar? Behöver man ändra på bilderna innan man laddar upp dom? eller är det bara önskefoto som suger?

Har läst i efterhand att Crimson är att föredra. Vore kul att testa hos dom också, utan någon ändring av bilderna.....och se om det blir bättre/sämre...
Varför kontaktar du inte labbet och berättar att du är missnöjd och varför? Min gissning är att de kommer att hjälpa dig att få en bra bild utan kostnad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om SRGB eller ARGB är, och vad det är för skillnad. Skall man spara sina bilder i SRGB? och om jag hade skickat in dom som SRGB så tror du att det inte hade blivit lika illa?
De är färgrymder.
Båda innehåller exakt lika många färgnyanser.
Men ARGB s ljusaste färg i skalan är betydligt mer intensiv och ljusstarkare.

Så en pixel presenteras på ett sätt i RGB o får ett annat värde i ARGB.
Men de visar samma färg.
Sen finns fallet med några få bilder som verkligen ligger utanför sRGBs färgskala i ditt original.
Det omvandlas så att det ser vettigt ut när du transformerar bilden till sRGB.
 

alfin

Aktiv medlem
Det var nog inte proffsiga bläckstråleutskrifter från Crimson som beställdes, utan vanliga färgkopior från i trådstarten angiven leverantör...

Det är några år gammalt, men du kan ju titta på raderna "Profiler och "Konverterar AdobeRGB" för att se hur självklart det är/var att det fungerar på det vis du anser:
https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/adfsv_08_071.pdf

Någon till kan väl ha börjat med det, men jag betvivlar att hela bunten helt plötsligt att blivit alldeles kär i färghantering.
Ja, det såg inte så bra ut, framför allt inte för mindre snabblabb. En hel del förändrat dock, t ex Scandinavian och Procenter. Önskefoto är en av Nederländernas största fotolabb.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har ingen aning om SRGB eller ARGB är, och vad det är för skillnad. Skall man spara sina bilder i SRGB? och om jag hade skickat in dom som SRGB så tror du att det inte hade blivit lika illa?
Jag skulle som grundtips säga att det ofta är enklare och säkrare att spara i SRGB. De gånger ARGB behövs brukar den som skall ha bilderna säga till.

Här kan du läsa lite om hur det funkar och varför de finns:

https://moderskeppet.se/live/lar-dig-skillnaden-mellan-fargrymd-fargprofil-och-arbetsfargrymd
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag skulle som grundtips säga att det ofta är enklare och säkrare att spara i SRGB. De gånger ARGB behövs brukar den som skall ha bilderna säga till.

Här kan du läsa lite om hur det funkar och varför de finns:

https://moderskeppet.se/live/lar-dig-skillnaden-mellan-fargrymd-fargprofil-och-arbetsfargrymd
Precis.
Jag har numera för vanan att står det inte på hemsidan att de hanterar andra färgrymder så antingen kontaktar man dom först eller så laddar man upp i sRGB.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,
jag har kalibrerat min skärm på följande sätt.
Kort jag fått tillbaka från Crimson lägger jag framför skärmen samtidigt som jag öppnat bilden i Photoshop.
Jämför sedan den utskrivna bilden med bilden på skärmen.
Reglera färgen på skärmen så att den överensstämmer med den utskrivna bilden med avseende på färg och ljusstyrka. Gör detta i dagsljus.
Om detta görs med några bilder så får man en kompromiss med god överensstämmelse mellan bild och skärm.
Crimson har alternativet "rör inte min bild!" (Don't touch my Picture!) som inställes vid beställning av bilder.
Detta är en nödvändig inställning, annars kommer bilden att ändras av Crimson. Denna metod fungerar bättre för mig än att använda automatisk inställning från program med en sensor framför skärm som avläser skärmen.
Det var så jag gjorde på 90-talet. Tro mig det där fungerar inte. Det var det bästa man kunde göra på den tiden när en kalibrarator kostade som en bil. Det är mycket svårare att justera in en skärm än att stämma en flygel. En riktigt bra kalibrator kostar cirka 2 000 kronor. Är era bilder inte värda det?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att samma bild från olika tryckerier kan se helt olika ut, både med avseende till färg, ljushet och skärpa, även om man följer alla specifikationer gällande färgrymd osv.

ICC profilerna som översätter den digitala informationen till printern är i bästa fall i rätt härad. Det krävs nästan alltid en eller två testbilder.

Därför kan det vara lite lotteri att jobba med online-tryckerier.

Jag försöker jobba med lab där jag är välkommen att vara med när de trycker. Dels har personerna jag jobbar med så mycket erfarenhet av samspelet mellan hur en bild ser ut och vilket papper jag valt, att de kan ändra färger, ljushet och skärpa så att de prickar väldigt nära första testutskriften. Ibland har jag några synpunkter och de fixar de till det så att jag blir nöjd.

En aspekt som många glömmer är att färgerna hos ett fotografi påverkas av ljuset där du tittar på det. Ett exempel är två utställningar som min fru arrangerade back-to-back med samma fotografier. Den första var på ett hotell och nästa på ett galleri. Ljuset på hotellet var mer dämpat och varmare, medan galleriet hade mer neutralt vita spotlights. Bilderna ser helt klart lite olika ut.
Vilket papper man använder påverkar resultatet en hel del- Pantone har färgprover där man alltid visar prov på hur en viss tryckfärg upplevs på matt papper och på ett bestruket konsttryck. Det är stor skillnad. När vi printar med inkjet är det samma sak När jag printar på obestrukna papper måste jag till och med byta ut den svarta vilket för printern att göra av med en massa dyrt bläck. Detta för att jag skall få bra svärta på obestruket papper. Som jag tidigare sagt är inte utskrifter helt enkelt. Det är inte bara att trycka på knappen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mycket märkligt att det skall vara så invecklat. Om jag tar med mig ett usb-minne till önskefoto och öppnar upp bilderna på en av deras datorer, så är jag övertygad om att det ser ut ungefär som här....ingen STOR skillnad......men sedan printar dom ut bilder som både är mörkare, har mindre färg och utan skärpa.....bra jobbat!

Jaja.....jag bryr mig inte det minsta. Jag var mest nyfiken och ville testa på att framkalla något för första gången i mitt liv. Har inget behov av att skriva ut bilder egentligen....utan det var mest för skoj skull. Men det går säkert att få till det bra om man prövar sig fram......men har ingen förståelse alls för varför det skall behöva vara så svårt, och varför vissa firmor inte stödjer vissa format o.s.v :-/
Allt beror på att du inte har koll på dina egna prylar. Det innebär säkert också att de bilder du publicerar på nätet upplevs av oss som har kalibrerade skärmar och program som kan tolka färgprofiler ser ut helt annorlunda ut än hemma hos dig. Det finns många skäl till att få kontroll på sin egen process när det gäller färghantering. Ja det är en hel del att lära sig innan man förstått detta och har det under kontroll.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De är färgrymder.
Båda innehåller exakt lika många färgnyanser.
Men ARGB s ljusaste färg i skalan är betydligt mer intensiv och ljusstarkare.

Så en pixel presenteras på ett sätt i RGB o får ett annat värde i ARGB.
Men de visar samma färg.
Sen finns fallet med några få bilder som verkligen ligger utanför sRGBs färgskala i ditt original.
Det omvandlas så att det ser vettigt ut när du transformerar bilden till sRGB.
Sorry men det där stämmer inte. Vi arbetar i princip med 3 färgrymder inom fotografi. Vi har ProPhoto RGB som är den största färgrymden som ligger nära vad ögat kan uppfatta. Den rymmer allt vad kameran kan registrera i raw och 16-bitar och lite till. Det är vad man normalt jobbar med i LR /PS. Det finns inget idag som kan få ut hela den färgrymden. Den måste minskas till något mindre. Skall man skriva ut den den på egen proffsskrivare kan man välja aRGB som är lite större än sRGB. Fast om det är typ blommor och en del väldigt intensiva färger får man passa sig. Annars går man miste om detaljerna inom dessa intensiva färger. Det blir precis om när man har bränt högdagrarna. Detaljerna i den intensiva färgen försvinner. De syns på skärmen men inte i trycket.
Klämmer man sedan in samma bild i sRGB och jpeg blir det ett steg värre eftersom den färgrymden har färre toner och nyanser.
 

alfin

Aktiv medlem
Precis.
Jag har numera för vanan att står det inte på hemsidan att de hanterar andra färgrymder så antingen kontaktar man dom först eller så laddar man upp i sRGB.

/Stefan
Har du jämfört printar från dessa "endast sRGB"-sajter med mer professionella utskrifter som har full färghantering? Vad är din slutsats? Är det värt prisskillnaden?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du jämfört printar från dessa "endast sRGB"-sajter med mer professionella utskrifter som har full färghantering? Vad är din slutsats? Är det värt prisskillnaden?
Som du vet är det bara inkjet printrar som har större färgrymd än sRGB. De vanliga trycken med mer kommersiella tekniker stödjer inte mer än sRGB.
De som använder fotopapper vet jag inte vad de klarar. De är ju inte skrivare utan mer fotografiska papper.
 

alfin

Aktiv medlem
Som du vet är det bara inkjet printrar som har större färgrymd än sRGB. De vanliga trycken med mer kommersiella tekniker stödjer inte mer än sRGB.
De som använder fotopapper vet jag inte vad de klarar. De är ju inte skrivare utan mer fotografiska papper.
Jo, men om printfirman inte klarar att konvertera från Adobe RGB till den "whatever small colorspace" de printar med, så handlar det mer om att de inte har någon färghantering överhuvudtaget, och det borde vara bekymmersamt för fotografer som begriper vad det innebär. Själv skulle jag i alla lägen undvika sådana printföretag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo, men om printfirman inte klarar att konvertera från Adobe RGB till den "whatever small colorspace" de printar med, så handlar det mer om att de inte har någon färghantering överhuvudtaget, och det borde vara bekymmersamt för fotografer som begriper vad det innebär. Själv skulle jag i alla lägen undvika sådana printföretag.
Ja många printföretag har väldigt dålig information. Crimson som jag brukar använda har ganska bra information. För fotoböcker kalendrar och liknande är det sRGB som gäller. Det är endast för ink-jet prinsar på Epson eller Canon som du kan välja aRGB.
De flesta andra har ingen information Där är det sRGB som gäller i alla lägen.
Du skriver ju också ut själv. Du vet hur det fungerar.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja många printföretag har väldigt dålig information. Crimson som jag brukar använda har ganska bra information. För fotoböcker kalendrar och liknande är det sRGB som gäller. Det är endast för ink-jet prinsar på Epson eller Canon som du kan välja aRGB.
De flesta andra har ingen information Där är det sRGB som gäller i alla lägen.
Du skriver ju också ut själv. Du vet hur det fungerar.
Crimsons C-printar klarar Adobe RGB utan problem. Eller Prophoto RGB om man så vill. Grejen är att de läser den inbäddade profilen och konverterar till den färgrymd deras printrar klarar av. Svårare än så är det inte.
 
ANNONS