Lieden.se
Aktiv medlem
Där har du helt rätt, det inte bara är millimetrarna som räknas, ljuset och ens egen förmåga att komma nära de små liven betyder minst lika mycket. Och jag är personligen mycket nöjd med mitt 300:a, och har fått många fina bilder med det. Fast det är som du säger, med 1.4x telekonverter försvinner något av skärpan (för att inte tala om 2x).Niclasfoto skrev:
Jag menar att om en bild blir helt oanvändbar med ett 300mm så hade den många ggr inte blivit spec bra med ett 500a heller. Det är så jag tänker.
Stirrar man sig blind på mm,arna så glömmer man nog ofta att det faktiskt är närhet till motivet som räknas, oavsett hur många mm,ar man sitter på.
Och på de lokaler jag besöker ofta saknas möjlighet att sätta upp ett gömsle (och som yrkesarbetande familjefar har man inte riktigt tid att sitta dagar i sträck i ett gömsle för att vänta på bra tillfällen), och trots att jag ålar genom dyn finns det en absolut närgräns hur nära jag kan komma mina objekt. Där skulle en dubblering av brännvidden komma väl till pass.
//Ulf