Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

vilken fast glugg först?

Produkter
(logga in för att koppla)

bolojen

Aktiv medlem
hej.

jag har en nikon d80 och tänkte köpa en fast lins att främst ha då jag reser och inte vill böka med lång zoom-lins. jag har tittat på lite olika.

nikkor 24mm 2.8d
nikkor 35mm 2.8d
nikkor 50mm 1.4d
sigma 30mm 1.4d

min fråga är, vilken är det bästa allroundobjektivet av dessa? har hört från många att ingen skall gå utan ett fast 50mm, men är det så roligt att ta utlandsbilder med om man hajkar runt i skogen el dyl?
tacksam för svar.
/Magnus

Det beror på vad du fotar mest. Jag trivs mycket bra med en fast brännvidd på 24 mm, och det hade jag som enda objektiv under nästan ett halvår av mycket fotograferande. Dock med ljusstyrka f/1,8 och väldigt bra närgräns, så den var lite mångsidigare än Nikkorn.
Jag tycker att du glömt Nikkor 35/2 också, om det inte är den du menar?
Bländare 2,8 räcker finfint dagtid, men 2,0 är inte så dumt vid skymning och gryning, och det är ju då det är som roligast att fota;-)
Sigma 30/1,4 har jag nu, och om AF funkat så hade den varit mitt val av de du räknar upp. Tyvärr funkar min alldeles för otillförlitligt med min kamera, så den går bort. Dessutom är den lite för tung om man inte nödvändigtvis behöver ljusstyrkan. Närgränsen är också mycket dålig, så det begränsar en del om man ska ha den som enda objektiv.

Jag skulle föreslå 24/2,8 eller 35/2, beroende på vilken bildvinkel du gillar bäst. Dessa två är mycket små och nätta, så där tjänar du en del på att lämna långzoomen hemma. 50 är ofta lite för långt tyvärr.

Magnus, har du någon optik alls till din D80 nu? Om du har en zoom, så tycker jag du tittar igenom bilderna du tagit och undersöker vilken brännvidd som är vanligast, och köper en sådan som fast optik.

Men blir en fast optik så mycket mindre? Jag kan tänka mig att det vore vettigare med en vanlig ljussvag normalzoom för ditt ändamål, och satsa på att blixten gör jobbet i de fall du skulle vilja ha de där extra bländarstegen. Ett litet resestativ kanske kan rädda dessa situationer också.

Säger Per som har rest runt världen då och då med väskan full av optik...

Magnus Rydström skrev:

..vilken är det bästa allroundobjektivet ...

Troligtvis kommer snart en Sigma 1,4/30mm att bli till salu på Fotosidan.
Invänta rätt tillfälle! :) :)

bolojen skrev:
hej.

jag har en nikon d80 och tänkte köpa en fast lins att främst ha då jag reser och inte vill böka med lång zoom-lins. jag har tittat på lite olika.

nikkor 24mm 2.8d
nikkor 35mm 2.8d
nikkor 50mm 1.4d
sigma 30mm 1.4d

min fråga är, vilken är det bästa allroundobjektivet av dessa? har hört från många att ingen skall gå utan ett fast 50mm, men är det så roligt att ta utlandsbilder med om man hajkar runt i skogen el dyl?
tacksam för svar.
/Magnus

Även om jag bara fotar analogt, så tycker jag funderingen låter bra!

En kamera, ett litet objektiv! ;)

Har också rest en del sedan tidigt 60-tal,
och det har funkat mycket bra med ett hus och ett objektiv!
Och man måste våga litet ;)

Man kan inte gardera sig hela tiden...
ifall....man kanske behöver ett extra objektiv, eller två...
eller tre.... ;)

Men att ge ett konkret råd i detta fall,
vad gäller digitalt,
det är jag inte bra på! :)

Ps. Nu skall vän av ordning inte tro att jag bara har en kamera, ett objektiv....
Tyvärr inte! :(
Har fotat sedan 1959,
då bör någon ana va!? ;)

Men man måste våga välja!!! ;)

Fota lätt,
eller bära mycket...
och vela! ;) ;)

Martin Hertsius skrev:

Här behövs inte väntas, mitt är till salu sedan ett tag tillbaka!

- Vaa?
Varför inte kontakta agenturen, för att byta ut ditt ex.?
Det skulle jag ha gjort, lätt, dessutom krävt två nya ex. för inbördes tester, så tar man sedan det bästa exet!

Bengt Björkbom skrev:

..Har också rest en del sedan tidigt 60-tal,
och det har funkat mycket bra med ett hus och ett objektiv!
Och man måste våga litet ;) ...

- Helt rätt!
Massa objektiv, flera kamerahus är ingen hitt vid en långresa, om man själv skall bära på allt.
Ingen direkt självklar lösning heller på fina bilder!
Jag var på rundresa i New Zeeland, för några år sedan, innan den digitala boomen, bara en liten analog kamera var med.
Riktigt fina och skarpa bilder faktiskt, med en Olympus XA (2,8/35mm).
Den är i storlek av ett cigarett paket.

bolojen skrev:
hej.

nikkor 24mm 2.8d
nikkor 35mm 2.8d
nikkor 50mm 1.4d
sigma 30mm 1.4d
...
Om dessa fyra är valet skulle jag rangordna dem;

sigma 30mm 1.4d
nikkor 35mm 2.8d
nikkor 24mm 2.8d
nikkor 50mm 1.4d

Jag förordar, om man nu nödvändigtvis måste stanna vid ett enda objektiv, intervallet 45-50mm. Med crop 1,5 motsvaras det av 30-33mm. 50mm var ju "kit" på analogtiden, "alla" hade det, men ytterst få använde det, men idag är det i längsta laget på APS-C-sensor ( eq. 75mm ).

ANNONS