Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken hårddisk ska photoshop ligga på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Ska uppgradera min dator. Har för närvarande
pentium 2.8
WD raptor 36.4
Sata 250 hd

Nu ligger Windows xp och photohop och övriga program på raptordisken och bilder på den stora disken. Min tanke var att köpa ytterligare en raptor disk och köra windows på den ena och photoshop/övriga program på den andra. Är det rätt tänkt? Finns det fördel att ha raptordiskarna på raid 1?

/Lars

Jag tror du bör ha kvar PS på C: men att ha Photoshops arbetsfiler på den andra disken :)

Inte helt säker dock, men tror det är det bästa... Någon som kan styrka det?

Fördel med raid 1 är ju om den ena krashar, Raid 1 speglar diskarna...

Senast ändrad:
Frågan är vad du vinner på det.

Funderar på vad du skulle vinna på att ha Photoshop på en separat disk...

Är det inte lättare för Windows att kommunicera med programmet om de ligger på samma disk?

Det enda vore väl om du har alla bilder på samma disk som Photoshop, att den skulle vinna att ha "närmare" till bildfilerna men jag tror inte du tjänar något på det...

Jag kanske bara svamlar men jag redigerar en del film där det är bra att ha snabb överföring på filerna. Det jag läst om installation av program så rekommenderar de flesta att man ska ha dem på samma som windows.

Mvh
Petri

Yooda skrev:
Jag tror du bör ha kvar PS på C: men att ha Photoshops arbetsfiler på den andra disken :)

Inte helt säker dock, men tror det är det bästa... Någon som kan styrka det?

Det är klart snabbast his mig i alla fall.

Windos och PS på C: och PS swapfil på en annan disk.

Om man har möjlighet, som i ditt fall, ska man inte ha Windows växlingsfil och Photoshops växlingsfil på samma hårddisk. På vilken hårddisk du har programmet installerat eller var du lagrar bilderna spelar ingen roll alls. Håll ner ctrl när du startar photoshop för att komma till inställningarna (har jag för mig)
Detta för att både windows och photoshop jobbar mot hårddisken när de inte har tillräckligt med arbetsminne och då stör dessa två filläsningar varandra i onödan om de ligger på samma disk kan man väl sammanfatta det hela kort och förhoppningsvis pedagogiskt.

Det viktigaste är nog som sagts tidigare att Photoshops växlingsfil ligger på en egen disk. Ett tips är att skaffa en extra disk som är duktigt snabb till enbart växlingsfilen. Det fina är att den då inte behöver vara speciellt stor heller, 20Gb räcker bra, utan att man kan satsa pengarna på snabbheten istället.

/Micke

Tack för svaren! Om jag har förstått det hela rätt så ska jag ha windows + photoshop och andra program på C disken, ha photoshops swapfil på D. Den snabbaste och minsta hårddisken jag har hittat är western digital raptor 36 gigabyte. Finns det några andra alternativ, någon 20 gigabytare har jag inte hittat på marknaden. SCSI diskar är dyrare.

Det är nog Raptorn som är aktuell om du vill ha en snabb disk. Vet att 74 Gig varianten presterar bättre, hur mycket eller om man ens märker skillnad vet jag inte... Så antingen en 36:a eller en 74:a skulle jag ha köpt...
Sitter själv på en 74:a nu, men kommer förmodligen att uppgradera till en till såsmåningom :)

Har sett ett par 74:eek:r begagnade som säljs för 12-1400 kr, det är ungefär vad 36:an ligger på i nypris. WD har 5 års garanti, så det är ganska riskfritt att köpa en begagnad :)

Llindberg skrev:
Tack för svaren! Om jag har förstått det hela rätt så ska jag ha windows + photoshop och andra program på C disken, ha photoshops swapfil på D. Den snabbaste och minsta hårddisken jag har hittat är western digital raptor 36 gigabyte. Finns det några andra alternativ, någon 20 gigabytare har jag inte hittat på marknaden. SCSI diskar är dyrare.

Lövet skrev:
Om man har en vanlig hd och en raptor, vilken ska man då satsa på som C: resp. D:?

Raptor som c: och den vanliga som d:

Även en vanlig hårddisk blir snabb om den slipper belastas med allt som windows håller på med.

ANNONS
Götaplatsens Foto