Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken kamera? 8000-12000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

CreaTioN

Ny medlem
Jag vet att det finns en liknande tråd men jag startar den här ändå.

De här kamerorna här jag tittat på.

Olympus Camedia C-5050Z

Verkar ha väldigt bra bildkvalite. Synd att den har en tendens att överexponera ljuset i starka kontrast bilder. Kanske ändå inte så falrigt?

Sony DSC-F717

Verkar ha väldigt bra bildkvalite. Men verkar också väldigt otymplig.

Dimage 7(h)i

Tycker att bildkvaliteten inte är så bra? Har sett på en massa bilder och jag upplever dem som den kameran med de sämsta bilderna (av de jag jämför), eller har jag fel?

Nikon Coolpix 5700

Verkar också ha bra bildkvalite. Ett problem verkar ju vara att den ger artefekter runt om högintensivt ljus, vid blänkande föremål.

Vad tycker ni?

Hej

Ett mer generell reflextion.

Är det inte så att en kamera ofta är vad man gör den till. Jag minns de första reflextionerna på Canon D30, den sågades ju totalt pga mjuka kontrastlösa bilder, efter ett par månader var samma människor beredda att döda för att försvara kameran.

Man måste nog lära sig kamerans + o -, kompencera för eller undvika svaga egenskaper till förmån för de starka egenskaperna.

Vad tror du?

Roine

Har du sett bilder från alla kamerorna som är fotade av samma fotograf mot samma motiv. Annars blir det ingen bra jämförelse. Alla är bra kameror, så det är inga problem.

Om du vill ha lite mer info kan du kolla på
www.dpreview.com dom brukar vara ruskigt bra.

Damocles skrev:
Har du sett bilder från alla kamerorna som är fotade av samma fotograf mot samma motiv. Annars blir det ingen bra jämförelse. Alla är bra kameror, så det är inga problem.

Om du vill ha lite mer info kan du kolla på
www.dpreview.com dom brukar vara ruskigt bra.

Jo jag har baserat mycket av mina åsikter på www.dpreview.com tester.

Just nu är jag mest inne på
Olympus Camedia C-5050Z.

Om ryktena stämmer och Canon powershot G5 kommer ut nu i juni kanske den bör vägas in i valet också?
Om den kommer ut nu kommer jag antagligen att sattsa på den, får väl se speccifiktaionerna först, men den lär ju inte vara sämre än G3.

Enligt www.cint.se så är Minolta bäst av alla digitalkameror.

Sen tycker jag att de har den bästa bildkvalitén av kamerorna i den prisklassen, ta gärna en titt på några av de nya bilderna jag tagit, tagna med Minoltan.

CreaTioN skrev:
Jo jag har baserat mycket av mina åsikter på www.dpreview.com tester.

Just nu är jag mest inne på
Olympus Camedia C-5050Z.

Jag har ingen åsikt om Olymus själv men två saker du bör försöka kolla upp först.

1 - Det finns användare som har problem med att övergångar i bilden med väldigt skarp kontrast blir missfärgade. (Detta kan vara begränsat till 2MPixel kameror)

2 - Del lär enligt diskssioner på nätet finnas problem med en dålig komponent i elektroniken som gör att vissa exemplar "dör" vilket Olympus är medvetna om men inte åtgärdat. (Dom tar $300 för att fixa det i USA). Jag tror det finsn en tråd om detta i Olympus forumet här

Jag vet som sagt inte hur vanligt detta är eller om det är unikt för Olympus men eftersom jag ramlat över informationen så...

Tänk igenom vad du är intresserad av för bildvinklar också. Av de alternativ du nämner är det ju bara Minolta som har någorlunda vidvinkel.

ANNONS
Götaplatsens Foto